OPOC och Bill Gates

Det liknar Ångströms motkolvsmotor.
http://www.google.co.uk/search?hl=en&q=ångström+motkolvsmotor+HCCI&meta=&rlz=

Ett naturligt tekniksteg från en annan HCCI-motor.
http://cyclemaster.wordpress.com/page-44-german-cyclemotors-lohmann-hilfsmotor/
HCCI fungerar nämligen bäst på tvåtaktsmotorer där det blir reglermässigt stabilt i motsats till på en fyrtaktsmotor där det blir instabilt.

Håller med. Sverige hade ju ca 70 olika tillverkare av tvåtakts HCCI-motorer i början på 1900-talet.

Håller med. Sverige hade ju ca 70 olika tillverkare av tvåtakts HCCI-motorer i början på 1900-talet.

Tog några sekunder innan poletten trillade ner där...
Vet att det körts tester på tändkulemotorer som visat att dom går som HCCI men jag skulle kunna tänka mig att vissa varianter mer liknar förkammardieslar. Jag har bara hört talas om ett enda modernt test på en enda tändkulemotor.

Tog några sekunder innan poletten trillade ner där...
Vet att det körts tester på tändkulemotorer som visat att dom går som HCCI men jag skulle kunna tänka mig att vissa varianter mer liknar förkammardieslar. Jag har bara hört talas om ett enda modernt test på en enda tändkulemotor.

Ja på tändkulemotorer så är hela insprutningen till ända innan förbränningen sker. Vid låg belastning så är det dock inte ren kompressionständning. Men vid högre belastningar så är det iaf på "moderna" tändkulor (dvs kulor från ca 30-40-talet och upp med ställbar toppmonterad spridare) så att de i huvudsak går i som fulldiesel. Dvs spridaren ställs då om från vidvinklig kon till smalare stråle rakt in i förbränningsrummet och tändningen klarar sig utan invändig väggträff med den okylda kulan.

Ja på tändkulemotorer så är hela insprutningen till ända innan förbränningen sker. Vid låg belastning så är det dock inte ren kompressionständning. Men vid högre belastningar så är det iaf på "moderna" tändkulor (dvs kulor från ca 30-40-talet och upp med ställbar toppmonterad spridare) så att de i huvudsak går i som fulldiesel. Dvs spridaren ställs då om från vidvinklig kon till smalare stråle rakt in i förbränningsrummet och tändningen klarar sig utan invändig väggträff med den okylda kulan.

Ok, kul att få det bekräftat.
Nu räknas väl iofs både Diesel och HCCI-motorer som CI(kompressionsantända) men jag tror jag fattar hur du menade.

Ok, kul att få det bekräftat.
Nu räknas väl iofs både Diesel och HCCI-motorer som CI(kompressionsantända) men jag tror jag fattar hur du menade.

Ja det jag menade var att de som menar att tändkulemotorn inte arbetar enligt HCCI har delvis rätt. På låglast så behöver tändkulemotorn väggträff med den heta okylda kulna för att tända. Den termiska tändpunkten för de flesta mineral- och vegetabiloljor ligger ju strax över 200 C.

Men vid mer belastning så är det i huvudsak HCCI i en tändkula. Dvs hela insprutningen är till ända innan förbränningen sker och tändningen är i huvudsak kompressionständning.

Vad hände med Sterling samt Wankel motorn? Finns där ingen utvecklings potential i dem??

Vad hände med Sterling samt Wankel motorn? Finns där ingen utvecklings potential i dem??

Stirlingmotorn har ju vidareutveckats mycket i Sverige tack vare ubåtsprogrammen från Kockums. Det har lett till en avknoppning vars teknik idag röner stort internationellt intresse för framtida solkraftverk.

Wankelmotorns stora feature har ju varit förhållandevis lågt vikt/effektförhållande samt liten volym. Inte hög verkningsgrad. Jag tror det är därför wankeln inte är så het för kommersiell användning.

Stirlingmotorn har ju vidareutveckats mycket i Sverige tack vare ubåtsprogrammen från Kockums. Det har lett till en avknoppning vars teknik idag röner stort internationellt intresse för framtida solkraftverk.

Wankelmotorns stora feature har ju varit förhållandevis lågt vikt/effektförhållande samt liten volym. Inte hög verkningsgrad. Jag tror det är därför wankeln inte är så het för kommersiell användning.

Jo, jag vet att det skedde på Kockums, han som chefade över detta digra projekt var min lärare inom hållfasthets och material lära på gymnasiet under det tidiga 90-talet, jag brukade alltid ställa tusen frågor till honom om projektet efter lektionstid. En trevlig gubbe, undra om han är i livet?
Där står/stod en experiment/rekord bil som var driven av en Stirling motor på Tekniska museet i Malmö...

Jo, jag vet att det skedde på Kockums, han som chefade över detta digra projekt var min lärare inom hållfasthets och material lära på gymnasiet under det tidiga 90-talet, jag brukade alltid ställa tusen frågor till honom om projektet efter lektionstid. En trevlig gubbe, undra om han är i livet?
Där står/stod en experiment/rekord bil som var driven av en Stirling motor på Tekniska museet i Malmö...

Ok!
Googla på Cleanergy och Ripasso. De är de nystartade svenska företagen som ska exportera svensk stirlingteknik anpassad för solkraftverk.

Per Gillbrand påpekade att:
"Jag förstår att folk tror på roterande motorer (turbiner och wankel), men om fram återgående rörelser är så ineffektiva så borde vi ha fler fåglar och fiskar med propeller."

Moderna kolvmotorer är otroligt effektiva.
Jag tror att framtiden ligger där.

Vill minnas att volvo pillade lite med en kolvmotor utan vevparti.
Ingen rotation alls.
Syftet var att alstra energi (eller omvandla) genom att dra en magnet fram och tillbaka i en spole med en kolv på varje sida.
Låter som en skrivbordsprodukt i mina öron.
Vore dock skoj om det funkade.

Per Gillbrand påpekade att:
"Jag förstår att folk tror på roterande motorer (turbiner och wankel), men om fram återgående rörelser är så ineffektiva så borde vi ha fler fåglar och fiskar med propeller."

Moderna kolvmotorer är otroligt effektiva.
Jag tror att framtiden ligger där.

Vill minnas att volvo pillade lite med en kolvmotor utan vevparti.
Ingen rotation alls.
Syftet var att alstra energi (eller omvandla) genom att dra en magnet fram och tillbaka i en spole med en kolv på varje sida.
Låter som en skrivbordsprodukt i mina öron.
Vore dock skoj om det funkade.

Chalmers jobbar med en frikolvsmotor.
http://www.chalmers.se/am/EN/research/research-resources/combustion-engine/cell

Vet ett annat projekt där dom skulle ha ett vibrerande membran tillsammans med magnet en spole för elgenerering, istället för både kolv och vevaxel.
Sen kom dom på att en kolv med fjäder kunde vara bättre, därefter kom dom på att en vevmekanism också kunde göra lite nytta. Så slutade projektet med att dom uppfunnit förbränningsmotorn på nytt. :banana

Men jag har lite större förhoppningar på Chalmers motor och deras största problem är nog kylning av kolven precis som det första förbränningsmotorerna där man med erfarenhet från ångmaskinerna ville elda på bägge sidor om kolven.

Mer detaljer om motorn:
[YOUTUBE-ID]5Y8QqeuvArE[/YOUTUBE-ID]

Verkar som att kolvarna inte rör sig helt spegelvänt symmetriskt, utan något asymmetriskt. Detta gör att avgasportarna (likt en vanlig tvåtaktsmotor) öppnar innan spolportarna, vilket ger bra cylindertömning. Samtidigt stänger avgasportarna innan spolportarna (olikt en vanlig tvåtaktsmotor), för att minska "korsdraget" (förhindra att färskgaserna läcker ut). Vet ej om den här asymmetri har funnits i tidigare motkolvsmotorer, oavsett är konstruktionen genial, och bör lösa en del av problemen med tvåtaktsmotorn.

En annan fördel jag ser med motkolvsmotorn är att avgasportsarean kan göras stor eftersom att hela cylinderomkretsen kan täckas med portar.

Lite om tilhörande turbo med elmotor:
http://www.ecomotors.com/videos/introduction-opoc™-powertrain

Last edited:
Mer detaljer om motorn:

Verkar som att kolvarna inte rör sig helt spegelvänt symmetriskt, utan något asymmetriskt. Detta gör att avgasportarna (likt en vanlig tvåtaktsmotor) öppnar innan spolportarna, vilket ger bra cylindertömning. Samtidigt stänger avgasportarna innan spolportarna (olikt en vanlig tvåtaktsmotor), för att minska "korsdraget" (förhindra att färskgaserna läcker ut). Vet ej om den här asymmetri har funnits i tidigare motkolvsmotorer, oavsett är konstruktionen genial, och bör lösa en del av problemen med tvåtaktsmotorn.

En annan fördel jag ser med motkolvsmotorn är att avgasportsarean kan göras stor eftersom att hela cylinderomkretsen kan täckas med portar.

En annan stor fördel med att kunna stänga avgas före insug (i likhet med tex de längdspolade fartygstvåtaktarna) är ju att motorn kan överladdas.

Last edited:

Tveksamt om den har några fördelar om man istället jämför den med en längdspolad tvåtaktare, typ fartygsdieslar.
Det ska väl vara vibrationerna då men vibrationer är väl eg inget större problem på motorer. Avgasportarna i cylinderväggarna ger ju istället problem med slitage.
Ångströms motkolvsmotor är ju en smartare konstruktion eftersom den även har variabel kolvrörelse, dvs variabla porttider. Möjligen har den även mer friktionsförluster.

Bägge kommer ju även ha vissa problem med restgaser och därmed högre temp redan innan förbränningen startar. EGR är bra för att sänka NOx-emissionerna, samt för att lugna ner förbränningenshastigheten i HCCI, men man vill vanligen att EGR ska vara kall.

Jag skulle inte investera i OPOC-aktier.

Tveksamt om den har några fördelar om man istället jämför den med en längdspolad tvåtaktare, typ fartygsdieslar.
Det ska väl vara vibrationerna då men vibrationer är väl eg inget större problem på motorer. Avgasportarna i cylinderväggarna ger ju istället problem med slitage.
Ångströms motkolvsmotor är ju en smartare konstruktion eftersom den även har variabel kolvrörelse, dvs variabla porttider. Möjligen har den även mer friktionsförluster.

Bägge kommer ju även ha vissa problem med restgaser och därmed högre temp redan innan förbränningen startar. EGR är bra för att sänka NOx-emissionerna, samt för att lugna ner förbränningenshastigheten i HCCI, men man vill vanligen att EGR ska vara kall.

Jag skulle inte investera i OPOC-aktier.

Även med måttlig avgasduration kommer avgasportarean på en OPOC bli större än motsvarande med ventiler i toppen. Vid höga varvtal behövs stor area i förhållande till cylindervolym för att hinna tömma cylindern.

Att slippa ett ventilarrangemang i topplocket ser jag som en stor fördel. Kanske blir driftkostnaden lägre av att byta kolvar (som slits mer) oftare, men slippa underhålla ventiler.

Håller med om att Ångströms motor verkar vara en bättre konstruktion. Dock gillar jag att tyskens motor bara har en vevaxel.

Last edited:
Mer detaljer om motorn:

Sånt här går jag igång på, den motorn är ashäftig den behöver ju knappt ha ramlager.

En ide bara, om dom sätter en "cylinder" utanpå cylindern med portar och sen vrider den t.ex 30 grader innan motsvarande insug/avgasport öppnar och stänger dom blir den helt utan genomblås på insug/avgas.

Typ

Ööh, om man nu fattar hur jag mena.

edit, nej inte vrida skjuta upp och ner så får man variabla porttider oxå.

Last edited:
*/ ?>
Back