Operera diskbråck...

• Thread starter Thread starter 0scar
  • Start date Start date

0scar

Guest
Hade en trad uppe i hostas nangang om trasiga diskar och hur undvika operation, mangas discbrack verkade laka fint med bara traning och tid.

Tyvarr har inte min gjort manga steg i ratt riktning och har idag ingen kansel i fotterna, snubblar med vanster fot och konstanta smartor i bada benen. Har ett par ok timmar mitt pa dagen speciellt om jag ror pa mig mycket, da marks detta ratt lite men kvallar, natter och morgnar ar ett helvete. Enda nagot smartfria stallning ar halvt pa mage med vanstra knat uppdraget mot brostet (avslappnande ja visst), annars ar det konstant muskelspasmer i ryggen och smarta nerfor utsida ben till ankeln.

Sa mina alternativ har reducerats till operation eller leva med detta, ar enda alternativet operation:död

Blir av dom narmaste 6 veckorna, ny MRI imorgon och op.planering. Onodigt att saga att jag ar livradd. Hoppsan hej dar slant kniven, oj da det var spinalcord det dar ja:brinnerup

Erfarenheter av rygg op? Antar krossade kotor tillhor protokollet vid mc-olyckor, likasa verkar det vara ratt vanligt med disckbrack sa nan borde ju kunna pigga upp min for tillfallet nagot dystra tillvaro..?

Låter inte bra det där, har dragits med detta till & från, men aldrig med bortdomningar.
Du ska absolut operera dig om det finns möjlighet till det, och inte oroa dig för att dom "slinter" :)
Att leva med detta är inte ett fullvärdigt liv...se till att få hjälp.

Jag har en lindrigare ryggskada mot den du har känns det som men de ville in och pilla i min rygg också. Jag avstod dock i väntan på "bättre tider" för att se om jag kunde träna bort det hela. Lite bättre blev det och smärtan har jag lärt mig leva med.
Men i ditt fall så känns en operation högaktuell, det låter extremt jobbigt att inte ha känsel i fötterna och konstanta smärtor i benen.
Hur stor är olycksstatistiken vid ryggoperationer, den bör ju vara förhållandevis låg, kanske något din läkare kan upplysa dig om för att du ska känna dig säkrare?

Kan tillägga att jag började träna min nedre rygg av ren rädsla för smärtan, lägger mig raklång på mage i köket & sätter hälarna under köksskåpet & kör lyft med överkroppen, sedan jag började köra ca 60 repetitioner varje dag har jag inte haft känningar...så det lönar sig att bygga dessa muskler.

Jag är fullständigt övertygad om att dom som ska in och karva i din rygg har minst en 4veckors kurs på att stycka får, så det kommer att gå bra.

Allvarligt, dom är sjukt kompetenta, jag har aldrig hört talas om en sån operation som inte har gått bra, frågan är ju bara om du har gått och tjurar så länge så att du har försämrat förutsättningarna.

Jag är fullständigt övertygad om att dom som ska in och karva i din rygg har minst en 4veckors kurs på att stycka får, så det kommer att gå bra.

Allvarligt, dom är sjukt kompetenta, jag har aldrig hört talas om en sån operation som inte har gått bra, frågan är ju bara om du har gått och tjurar så länge så att du har försämrat förutsättningarna.

Huvudet pa spiken dar, man ska inte vanta med operation da risken for permanenta nervskador okar ju langre man vantar. Prognosen forsamras efter 3-6 manader, sa darfor ville kirurge fa upp mig pa bordet snabbt. Tjurat har jag dock inte gjort, verkligen forsokt med alla mojliga ovningar, kopt svindyr crosstrainer for skonsam traning och provat alla mojliga behandlingar men uppenbarligen tillhor jag dom 10% som inte blir battre med tiden. Operation ar verkligen sista utvagen, men da mina smartor ar enbart nervsmartor och inte ryggont (annat an dom jakla spasmerna, abs and back of steel kan jag tala om!) verkar jag ha god chans att i alla fall bli av med varsta smartorna. Nu bryr jag mig inte langre om jag for evigt tappat kanseln i tassarna, bara jag kan ha ett normalt liv.

Visst har dom ju nagra ar pa nacken med att karva i folks ryggar men fa ha i atanke att mitt jobb bestar av att assistera under bla. dom operationerna. Sa jag vet exakt vad som pagar innanfor dom vaggarna, och som bekant ar ju sjukvardspersonal den varsta sorten av patient:brinnerup

Vad jag inte ar lika bekant med ar dom positiva sidorna, och hur det gatt for folk dar det har varit lyckat. Jag traffar ju bara dom aterkommande stackarna som inte far nagon relief av multipla operationer....:död

Cheers Biltmore, du ar snall. Uppskattasl:tummenupp

jag bröt ryggen i en MC-olycka -06.

2 kotor i ryggen gick av men läkte av sig själv.

3 diskar mellan dessa kotor vart ordentligt komprimerade.

Det sjuka i det hela att efter att jag vaknat ur koman efter 2 dagar så var jag lam i benen pga svullnad i ryggen.

gick och gnällde om att jag hade ont i 4 år innan det visade sig på rönrgen att jag hade gamla frakturer + diskkomprission.

hållit på i 1år. snart med att få till stånd en operation då jag inte kan stå upp mera än 3-4h./dygnet.

även sökt till LÖT i Strängnäs.

mvh.T

jag bröt ryggen i en MC-olycka -06.

2 kotor i ryggen gick av men läkte av sig själv.

3 diskar mellan dessa kotor vart ordentligt komprimerade.

Det sjuka i det hela att efter att jag vaknat ur koman efter 2 dagar så var jag lam i benen pga svullnad i ryggen.

gick och gnällde om att jag hade ont i 4 år innan det visade sig på rönrgen att jag hade gamla frakturer + diskkomprission.

hållit på i 1år. snart med att få till stånd en operation då jag inte kan stå upp mera än 3-4h./dygnet.

även sökt till LÖT i Strängnäs.

mvh.T

Damn, trodde jag dragit pa det lange:död

Vad ar orsaken till att de inte vill operera? Som du far slita for det? Later ratt komplicerad skada det dar men nagot borde de val kunna gora?

For mig var det aldrig nagon problem att fa operation, snarare var det jag som ville forsoka utan till varje pris (da de flesta verkar reda upp sig utan kirurgi, tar bara ratt lang tid).

Nyheter
Stark Varg EX, en smygande ninja!

Nu har jag och Varg EX hunn...

BMW presenterar Vision CE

I samband med IAA Mobility ...

Honda lanserar elmotorcykeln WN7

Honda har presenterat eldri...

Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer