operera bort blindtarmen, missa Andertorp?

BlueDevil

Whooot?
Gick med
19 Aug 2003
Hoj
Aprilia rsw 125, yamha yz250
Kom just hem från sjukhuset för har opererat bort blindtarmen, och jag tänker bara på om jag kommer klara att köra på anderstorp,
det är ju bara en vecka dit.

Läkarna sa att jag skulle vänta två veckor innan jag gör något extremt, men jag vill verkligen inte missa SM-Premiären..
Någon som kan dela med sig lite om era kunskaper.

Kommer säkert vara nere o kolla lite om inget annat händer..

Last edited:
Är det racing så är det so gooo for it !!!!

Men såret tar väl 2 v att läka och ärret sitter i nedre vä kvadranten på buken kolla att dom sytt ihop det bra.

Dvs risken är sårruptur, förstärk gärna med sårtejp överkanterna
(ej silvertejp :hihi )

Läkarna snodde min när jag var liten, 10 år kanske. Och jag åkte skridskor fullt efter 1 v, och spelade hockey efter 2.
Nuförtiden går de la bara in med laser o tar den, eller är det fortfarande ett stort ärr. Jag kommer ihåg att det värsta var smärtan i magmusklerna, så om du inte har ont är det väl bara att köra. Sätt lite sårtejp över så att inte själva såret spricker, invärtes kommer det inte vara några problem.

Känns det ok, kör. Har du ont, bit ihop o kör ändå!

Tråkigt att det hände för dig just nu.

Jag började träna styrketräning efter en vecka, ärret blev ordentligt stort, annars inga problem.

Du borde ta reda på om tråden som håller ihop magen kan gå upp utav belastningar, så du inte får Intestinalis Peekaboolis.

Frågan är väl vad som händer vid en kraftig krash typ highsider 20 kullebyttor... om det blir några inre blödningar pga operationen?

Jag har opererat bort blindtarmen som vuxen och en vecka efter op. så hade jag ganska ont av allt som skakade om kroppen och snabba lägesförändringar.
Att köra hoj aktivt för mej en vecka efter op. var inte att tänka på, det gjorde helt enkelt så pass ont.

Det som kan hända om du slår dig ordentligt är att några av de stygn som du är sydd med går upp och de sitter på tre principiellt olika ställen;
1) Där blindtarmen satt finns nu ett sår på tarmen, om detta spricker så får du tarminnehåll ut i bukhålan och du får en en bukhinne inflammation. Otrevligt, du blir jättesjuk och du får opereras om.
2) Du kan ochså få en glidning i det muskellager som utgör själva bukväggen, detta leder till att du på sikt får något som kallas ärrbråck, en försvagning i bukväggen som bullar fram och kan vara rätt obehagligt men i de flesta fall ofarligt.
3)till sist så kan du få en glidning i själva huden som gör att du får ett stort och blaffigt ärr, ofarligt och inget att bry sig om såvitt man inte är allt för fjolligt lagd.

Inget av det här behöver naturlgtvis hända om du ramlar av hojen efter flygrakan, men det kan göra det och hur stor risken är att det händer kan naturligtvis ingen svara på.

Du har något att fundera på den närmaste veckan.

Jag har väldigt bra läk kött! :tummenupp

jag mår redan bättre.. jag kan gå utan problem, men känner av lite...
Får se hur det ser ut på tis-ons...

flugan skrev:
2125135 Kan tarmarna eller bukhinnan titta ut om såret går upp?

Visst men sannolikare att man får ett sk ärrbrock dvs de inre lagret bukhinnan/muskel under huden som man sytt ihop brister . :död

Ja Blue Devil hur gick det ? :va

Last edited:
Opererar bort min blindtarm när jag var 14. Skulle åka skidor en vekca senare och fråga läkaren om det var några problem. Han tyckte det bara va att åka, till och med bra att röra på sig så man kommer igång i kroppen. Hade inga problem och det gjorde inte ont att åka skidor.

Jag körde bana 3 dagar i sträck en vecka efter att jag hade opererat bort gallan, inga problem! Nu tävlar jag ju förvisso inte... En fråga bara, var det en brusten blindtarm eller? Då är ju alltid infektionsrisken+komplikationsrisken större.
Tejpa såret lite extra bara och kör hårt så länge det inte gör ont.

MVH BW, inte bara hojåkare utan även gammal kirurgssk. :tummenupp

Det var inga problem att köra hoj ialf! tejpade med silver tejp runt om plåstret så att det inte skulle gå upp. Annars så kännde jag inte av att jag hade opererat bort blindtarmen..

Fick andra problem som en icke fungerande stötdämpare som sabbade hela min helg. sen på racet fick jag punka. Inte en sån lyckad helg enligt mig.

Brening.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...