Operation rädda 636!

RebeX

THE Ninja
Gick med
27 May 2004
Ort
Over the hills and far away
Hoj
ZX6R 636 -04 - RebexEdition
Fick veta för ett par månader sedan att en vän hittat en "övergiven" 636a i USA som kände sig ensam och behövde lite kärlek. Årsmodellen var 04 och den var lite tilltygad här och där. Jag blev erbjuden ett helt ok pris och efter att endast ha sett hojjen på bild bestämde jag mig för att adoptera.
Lite att köpa grisen i säcken kan man säga, visste ju inte ens om den gick att starta, men jag led med stackaren och tänkte att jag säkert kunde göra något för den. Dessutom hade jag mer eller mindre bestämt mig för att göra mig av med min CBR600 efter säsongens 3 klotningar.

Strax efter nyår kom 636an med båt från den korrupta jätten i väst. Jag har låtit den stå och acklimatisera sig i garaget sedan dess, men efter helgens sol så kliade det lite i fingrarana och när polarna rullade ut sina vildhästar så blev man ju sugen, alltså, idag började det hela:

OPERATION RÄDDA 636:banana


Som läget ser ut nu behöver följande göras:

- byta höger styrpinne då dennna är knäckt
- byta bromshandtag av samma anledning
- Luffarturboröret (insuget till luftburken) är knäckt och behöver bytas
- sprickor i backspeglarna
- sprickor i samtliga kåpor och toppkåpan är helt av
- kåpglaset är i princip obefintligt
- byta växelförare
- byta batteri
- kolla över kedjan
- höja den fram, varför? För aphäng e coolt! Nä, den är, som många amerikanska hojjar, sänkt, så ofantligt fult!
- plocka bort alla löjliga reflexer som sitter överallt
- ev byta bromsslangar
- ev lacka om
- moroten ska trimmas till ofantliga mängder havskräftor!
- sen måste den ju reggas i Sverige oxå

Vi får se vart detta leder, den startar iaf, med lite hjälpstart, batteriet är slut. Styrpinnen bytades idag och så även bromsgreppet. Plockade av den gamla växelföraren för att montera dit den nya, men det visade sig vara besvärligare än jag trodde då det förmodligen användts ofantliga mängder loctite när den monterades, så får ta hjälp av någon med lite bättre verktyg för att få det fixat. Alla kåpor är oxå av och har kollat över dem, men jag kan säkert lappa ihop dem, jag börjar ju bli lite av ett proffs på den biten nu.:brinnerup

Här kommer lite bilder på eländet! Enjoy!
 

Bifogat

  • 2391062_0ec55e04-0e1b-45ef-b0f6-5cfc981d986c.jpg
    2391062_0ec55e04-0e1b-45ef-b0f6-5cfc981d986c.jpg
    47.9 KB · Visningar: 438
  • 2391062_1c67c9c8-a842-4a7f-956a-c8437cc7758b.jpg
    2391062_1c67c9c8-a842-4a7f-956a-c8437cc7758b.jpg
    46.6 KB · Visningar: 471
  • 2391062_6f77a5fd-634e-424d-b891-b54ad165c25f.jpg
    2391062_6f77a5fd-634e-424d-b891-b54ad165c25f.jpg
    48.3 KB · Visningar: 489
  • 2391062_d3b5805d-79d8-4d32-b110-1631eefdace2.jpg
    2391062_d3b5805d-79d8-4d32-b110-1631eefdace2.jpg
    53.1 KB · Visningar: 520
ska bli spännande att följa. glöm ej bort bara att verkligen skämma bort oss som läser med många bilder
 
ska bli spännande att följa. glöm ej bort bara att verkligen skämma bort oss som läser med många bilder

Jag ska anlita en fotograf:D:tummenupp

Är ju inte helt körd ändå, man har ju sätt hojjar i sämre skick, så du får nog pli på den:banana

Ja absolut! Jag har lyckats lagat hojjar jag kraschat som sett värre ut, eller nästan iaf, så jag kan nog ordna det alltid, ALLT går med silvertejp och stripes, men det ska ju helst bli snyggt oxå!:D
 
Last edited:
Jävligt bra idé å lägga upp den här tråden, har fått massa PM från snälla människor som har delar till min hoj, stort TACK!! Har ni idéer, tips, delar osv osv så skicka gärna PM!
 
Ni får ursäkta dvalan men nu har jag iaf tagit mig tid att börja på pärlan ordentligt.

Min trogne vän henke hå här på forumet hjälpte mig att få loss växelföraren så nu är den nya påmonterad och klar. Alltså, det som återstår på projektet just nu är följande:

- Luffarturboröret (insuget till luftburken) är knäckt och behöver bytas
- sprickor i samtliga kåpor och toppkåpan är helt av
- kåpglaset är i princip obefintligt
- byta batteri
- kolla över kedjan
- höja den fram
- ev byta bromsslangar
- ev lacka om
- moroten ska trimmas till ofantliga mängder havskräftor!
- sen måste den ju reggas i Sverige oxå

Listan har alltså minskat en aning sedan sist.
Jag har gjort flertalet försök att höja den, men eftersom det kräver rejäla doningar så har det inte blivit av riktigt än. Sist jag försökte stod en VW Polo i vägen för MC-liften!:huvet

Luftröret är beställt från USA och kommer nog vilken dag som helst så snart är det nog oxå avklarat. Ursprungskontrollen ska jag försöka ordna så fort jag får tummarna loss oxå så alla papper kommer iordning och man kan regbesiktiga den.

Idag har jag faktiskt varit väldigt duktig och kollat över samtliga trasiga kåpor och konstaterat att de är... ganska trasiga, men jag ska ge mig på ett försök att laga dem. Vågar inte säga hur resultatet kommer bli, men lyckas jag är det ju bra, då kör jag med dem ett tag sen köper jag nya längre fram. Reder jag inte ut det är det bara att slänga möget och köpa nya tidigare än jag planerat...

Började med toppkåpan då den är mest åtgången. Snarare helt knäckt... Men det saknas inga större bitar och lyckas jag bara få ihop den borde den gå att använda.

1) Först och främst lappade jag ihop den med silvertejp (=min bäste vän) på utsidan av kåpan för att hålla ihop och ge lite stadga. Jag fick tejpa i kors på vissa ställen för att det skulle bli ett "jämnt stöd".

2) Rispade hej vilt med en kniv över sprickorna där jag vill att spacklet ska fästa. Har gjort det här ett par gånger innan, dock inte i denna omfattning, men vet av gammal erfarenhet att plast kan va svårt å jobba med. Tacka vet jag glasfiberkåpor!

3) Viktigt att tvätta av områdena där man ska lappa ordentligt med Lacknafta eller annat lösningsmedel. Det kan faktiskt vara bra om det löser upp plasten LITE men man får akta så det inte går för hårt åt kåpan. Lacknafta brukar dock funka bra om man ruggat upp ytan tillräckligt innan. Det är viktigt att det inte finns något damm eller smuts kvar.

4) Dags att spackla! Jag gillar att jobba med Platic Paddings Glasfiberspackel. Man får va snabb när man väl blandat spackel och härdare för det stelnar fort, men man får in tekniken efter x antal vurpor...

5) Jag lägger på spacklet ganska tjockt. Dessutom försöker jag sprida det så att man spacklar en större yta än man behöver. Då ger det marginal att slipa lite om man tycker det behövs. Lägger man spackel på utsidan av kåporna är detta nästan ett måste, annars ser man ut som en hillbillie.

Tänkte be er om ett råd!

Som ni ser på bilden av hastighetsmätaren är där ett rejält hål i "glaset" som är gjort av plast. Mätaren fungerar hur bra som helst, men jag måste på något sätt byta ut glaset. Har ni någon idé på avr man kan få tag på plastark som går att använda? Tycker att man borde kunna klara ut det själv, glasmästare känns lite overkill, eller vad säger ni?
Min idé är att få till en rund plastskiva som är lite stor för själva "hålet", ta bort den gamla plasten helt och slilicona fast den nya skivan ovanpå den svarta ramen som går runt mätaren... Vad tror ni?
 

Bifogat

  • IMGP1488.jpg
    IMGP1488.jpg
    235.8 KB · Visningar: 172
  • IMGP1487.jpg
    IMGP1487.jpg
    229.3 KB · Visningar: 132
  • IMGP1486.jpg
    IMGP1486.jpg
    243.3 KB · Visningar: 139
  • IMGP1485.jpg
    IMGP1485.jpg
    215.1 KB · Visningar: 161
  • IMGP1484.jpg
    IMGP1484.jpg
    238.6 KB · Visningar: 152
  • IMGP1483.jpg
    IMGP1483.jpg
    235.9 KB · Visningar: 158
  • IMGP1489.jpg
    IMGP1489.jpg
    212.4 KB · Visningar: 177
Jag tror, efter att ha öppnat en del plastkaviteter till andra applikationer, att det skall gå att öppna hela instrumenthuset och byta plastglaset. Det brukar kunna gå att försiktigt lirka in ett falsben, eller plektrum för den delen, mellan de plastbitar man vill ha isär och sedan jobba sig runt kanten. Det brukar lossna hyffsat enkelt och fästena som håller ihop det tar ingen skada, om man inte våldför sig som en galning vill säga, eller har glömt att avlägsna alla synliga skruvar förstås....
 
Sälj de kåporna som är hela och köp ett nytt kina-kit på ebay. Kolla ebay efter resten som var trasigt och du får garanterat en hel och snygg hoj igen.
 
Håller med frezon, allt som någonsin är hopmonterat kan även demonteras. Att silicona en plexiskiva på utsidan kommer se ut som skit.

Plexiglas eller lexan har de flesta glasmästare. Kan enkelt sågas med lövsåg/sticksåg eller om man så vill kan man köra med vinkelslip lite i taget.
 
Vad för diameter på glaset är det? Har en mätare över till en zx6r -00/01 som skulle kunna användas.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top