RebeX
THE Ninja
Fick veta för ett par månader sedan att en vän hittat en "övergiven" 636a i USA som kände sig ensam och behövde lite kärlek. Årsmodellen var 04 och den var lite tilltygad här och där. Jag blev erbjuden ett helt ok pris och efter att endast ha sett hojjen på bild bestämde jag mig för att adoptera.
Lite att köpa grisen i säcken kan man säga, visste ju inte ens om den gick att starta, men jag led med stackaren och tänkte att jag säkert kunde göra något för den. Dessutom hade jag mer eller mindre bestämt mig för att göra mig av med min CBR600 efter säsongens 3 klotningar.
Strax efter nyår kom 636an med båt från den korrupta jätten i väst. Jag har låtit den stå och acklimatisera sig i garaget sedan dess, men efter helgens sol så kliade det lite i fingrarana och när polarna rullade ut sina vildhästar så blev man ju sugen, alltså, idag började det hela:
Som läget ser ut nu behöver följande göras:
- byta höger styrpinne då dennna är knäckt
- byta bromshandtag av samma anledning
- Luffarturboröret (insuget till luftburken) är knäckt och behöver bytas
- sprickor i backspeglarna
- sprickor i samtliga kåpor och toppkåpan är helt av
- kåpglaset är i princip obefintligt
- byta växelförare
- byta batteri
- kolla över kedjan
- höja den fram, varför? För aphäng e coolt! Nä, den är, som många amerikanska hojjar, sänkt, så ofantligt fult!
- plocka bort alla löjliga reflexer som sitter överallt
- ev byta bromsslangar
- ev lacka om
- moroten ska trimmas till ofantliga mängder havskräftor!
- sen måste den ju reggas i Sverige oxå
Vi får se vart detta leder, den startar iaf, med lite hjälpstart, batteriet är slut. Styrpinnen bytades idag och så även bromsgreppet. Plockade av den gamla växelföraren för att montera dit den nya, men det visade sig vara besvärligare än jag trodde då det förmodligen användts ofantliga mängder loctite när den monterades, så får ta hjälp av någon med lite bättre verktyg för att få det fixat. Alla kåpor är oxå av och har kollat över dem, men jag kan säkert lappa ihop dem, jag börjar ju bli lite av ett proffs på den biten nu.
Här kommer lite bilder på eländet! Enjoy!
Lite att köpa grisen i säcken kan man säga, visste ju inte ens om den gick att starta, men jag led med stackaren och tänkte att jag säkert kunde göra något för den. Dessutom hade jag mer eller mindre bestämt mig för att göra mig av med min CBR600 efter säsongens 3 klotningar.
Strax efter nyår kom 636an med båt från den korrupta jätten i väst. Jag har låtit den stå och acklimatisera sig i garaget sedan dess, men efter helgens sol så kliade det lite i fingrarana och när polarna rullade ut sina vildhästar så blev man ju sugen, alltså, idag började det hela:
OPERATION RÄDDA 636

Som läget ser ut nu behöver följande göras:
- byta höger styrpinne då dennna är knäckt
- byta bromshandtag av samma anledning
- Luffarturboröret (insuget till luftburken) är knäckt och behöver bytas
- sprickor i backspeglarna
- sprickor i samtliga kåpor och toppkåpan är helt av
- kåpglaset är i princip obefintligt
- byta växelförare
- byta batteri
- kolla över kedjan
- höja den fram, varför? För aphäng e coolt! Nä, den är, som många amerikanska hojjar, sänkt, så ofantligt fult!
- plocka bort alla löjliga reflexer som sitter överallt
- ev byta bromsslangar
- ev lacka om
- moroten ska trimmas till ofantliga mängder havskräftor!
- sen måste den ju reggas i Sverige oxå
Vi får se vart detta leder, den startar iaf, med lite hjälpstart, batteriet är slut. Styrpinnen bytades idag och så även bromsgreppet. Plockade av den gamla växelföraren för att montera dit den nya, men det visade sig vara besvärligare än jag trodde då det förmodligen användts ofantliga mängder loctite när den monterades, så får ta hjälp av någon med lite bättre verktyg för att få det fixat. Alla kåpor är oxå av och har kollat över dem, men jag kan säkert lappa ihop dem, jag börjar ju bli lite av ett proffs på den biten nu.

Här kommer lite bilder på eländet! Enjoy!