Operation göra r6a onödigt slö...

Maxout

Mr
Gick med
27 Apr 2004
Hoj
YZF Yamaha R6
Hur kan man ta 1400kr för en jäkla strypning och ett tyskt intyg att den stryps 25kw med just den strypningen. Borde man igentligen inte kunnat tillverkat ett eget trottelstopp å insugsstrypning å bänkat hojen för mindre än halva summan?

ajja nu har ja köpt det iaf. nån som har gjort denna prosidur och reggat om en hoj till 25kw? man bara beställer en reggbesiktning på vv eller? gör ett eget intyg där man intygar att man ploppat i strypningen också?

:squid

Bifogat

• r6stryp.JPG
    r6stryp.JPG
    26.5 KB · Visningar: 460
Det är intyget du betalar för och det räcker inte med att göra egna strypningar och visa upp bänkpapper.

Du beställer en regbesiktningstid hos vv (600:-) sedan skriver du ett intyg där du intygar att du (eller någon annan) har monterat strypningen med serienummer bla bla bla i "regnr och ramnummer" och så skriver du din (kompisens) underskrift.

Så har jag gått till väga med de 3st hojar jag strypt.

kollar de ljusbild, blinkers och att allt annat är i sin ordning då också? är det som en vanlig besiktning så man kan vänta 2år efter nästa?

MostWanted skrev:
kollar de ljusbild, blinkers och att allt annat är i sin ordning då också? är det som en vanlig besiktning så man kan vänta 2år efter nästa?

På en av mina mc's kollade de så att blinkarna var korrekt e-märkta, vilket de självklart inte var :4skrika (e11 för bak och e12 för fram eller nåt sånt). Annars ska de inte kolla sånt, tror jag. Du bör ju komma dit med den i orginalskick för att de inte ska få för sig att väga den och ha sig..

EDIT: Alltså, du bör skruva dit alla kåpor inför regbesiktningen, annars tar de lite extra cash för att väga om hojen.

Last edited:
CayLe skrev:
Det är intyget du betalar för och det räcker inte med att göra egna strypningar och visa upp bänkpapper.......

Om du har ett bänkpapper utfärdat hos en auktoriserad MC-verkstad så räcker det!! (OM bänkningen vissar 25 kW vill säga)

När jag reggade min hoj så ville besiktningsmannen ha namn, telenummer och adressen till min polare. Han ville även ha ram-motornummer. Skriv dit allt så slipper du krångel!! :tummenupp
/Olle

[Mr.Schufemtii] skrev:
Om du har ett bänkpapper utfärdat hos en auktoriserad MC-verkstad så räcker det!! (OM bänkningen vissar 25 kW vill säga)

När jag reggade min hoj så ville besiktningsmannen ha namn, telenummer och adressen till min polare. Han ville även ha ram-motornummer. Skriv dit allt så slipper du krångel!! :tummenupp
/Olle

Men då måste den auktoriserade verkstaden skriva ut ett intyg på att allt är korrekt gjort och att de intygare att den lämnar just den effekten med den typen av strypning och det tar de nog gärna lite extra för.

CayLe skrev:
Men då måste den auktoriserade verkstaden skriva ut ett intyg på att allt är korrekt gjort och att de intygare att den lämnar just den effekten med den typen av strypning och det tar de nog gärna lite extra för.

Det kan nog stämma!

MostWanted skrev:
Hur kan man ta 1400kr för en jäkla strypning och ett tyskt intyg att den stryps 25kw med just den strypningen. Borde man igentligen inte kunnat tillverkat ett eget trottelstopp å insugsstrypning å bänkat hojen för mindre än halva summan?

ajja nu har ja köpt det iaf. nån som har gjort denna prosidur och reggat om en hoj till 25kw? man bara beställer en reggbesiktning på vv eller? gör ett eget intyg där man intygar att man ploppat i strypningen också?

Ha med dig cash till besiktningen, dom tog inte kort på bilprovningen i Göteborg iaf (Mölndal), lycka till.

Pinky skrev:
Ha med dig cash till besiktningen, dom tog inte kort på bilprovningen i Göteborg iaf (Mölndal), lycka till.
Vad är det för stenåldersbilprovning? Trodde pizzabagarna var de sista som inte tog kort. :hihi (svårt att svarta då)

Som sagt. Till min hoj kostade det 50:-

Edit:
(Har inte läst hela tåden)
För att svara på frågan. Orginalpapper från leverantören krävs (som du har) och ett intyg från en verkstad att dom satt dit strypningen åt dig.
Sen är det bara att beställa regbesiktning. 1850 kostade det för 2 år sen när jag gjorde det. Sen är du en duktig pojke och åker hem och plockar bort strypningen det första du gör efter det, som jag gjorde. :D
Lycka till

Last edited:
MostWanted skrev:

Som synes är deras strypningar importerade från tyskland. Där nere kan man väl köpa dom på TÜV/Alpha-kontoren. Skulle vara intressant att veta vad dom kostar att köpa där. Säkert 10 € :va

yonsson skrev:
Sen är du en duktig pojke och åker hem och plockar bort strypningen det första du gör efter det, som jag gjorde. :D
Lycka till

japp vissa saker ska man bara hålla tyst om. men nej ska nog ha kvar dem.

Dumt att strypa en 600a:=) Köp en vettig 250 istället om det är låga försäkringskostnader du vill ha.

Muskedunder skrev:
Som synes är deras strypningar importerade från tyskland. Där nere kan man väl köpa dom på TÜV/Alpha-kontoren. Skulle vara intressant att veta vad dom kostar att köpa där. Säkert 10 € :va
japp dessvärre är det väll så men kan lika gärna sponsra lokala mc-firman med lite cash... hur fasen klarar sig mc-firmor i vinterns lågkonjuktur...

Det enda dom kollar e stryp pappret. Men det måste vara gjort av nån som kan. Som dom säger ovan :D

mvh Mar

Mar skrev:
Det enda dom kollar e stryp pappret. Men det måste vara gjort av nån som kan. Som dom säger ovan :D

mvh Mar

De kollar inte bara stryppappret!! Jag trodde med det, och tänkte köra en liten rövare med regbesiktningen. Beställde hem brickor och intyg men satte aldrig in dem i fuggarna. Åkte till besiktningen, visade pappret och gubben sa att allt var i sin ordning. Skönt tänkte jag, tills han sa att nu är det bara provkörningen kvar!!! Gubben startar igång, varvar satan och sticker iväg så in i h***ete. Han märker ju givetvis att den är ostrypt så den rövaren gick inte. :kocko
/Olle

[Mr.Schufemtii] skrev:
De kollar inte bara stryppappret!! Jag trodde med det, och tänkte köra en liten rövare med regbesiktningen. Beställde hem brickor och intyg men satte aldrig in dem i fuggarna. Åkte till besiktningen, visade pappret och gubben sa att allt var i sin ordning. Skönt tänkte jag, tills han sa att nu är det bara provkörningen kvar!!! Gubben startar igång, varvar satan och sticker iväg så in i h***ete. Han märker ju givetvis att den är ostrypt så den rövaren gick inte. :kocko
/Olle

Vad sa han då? Godkännde han inte det?

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey