Operation förädling. SPetta - Banracer.

BeBe

Full fart spar tid...
Gick med
20 Sep 2006
Ort
I en liten byhåla
Hoj
Ducati MTS1200, Husaberg FE450.
Så då är äntligen hojen i garaget o projekt banracer kan påbörjas :)

Då det skall tävlas med en SP2:a så får man ju ha något lämpligt o liknande o träna på. Valet föll efter mycket velande, funderande o övervägande (samt en djupdykning i börsen :rolleyes: ) på en SP1:a. En 00:a med 2650 mil på mätaren skall nu likt fjärilslarven i sin kokong, förädlas o förvandlas till något vackert. Jag skall härmed åskådliggöra arbetet o resultatet så gott jag kan.

Håll tummarna! Nu kör vi... :yoparty

Hojen är stuvad o hemkörningen genom ett snöyrande Skåne sniglar jag o hojen hem. Riktigt spännande i en skåpbil med sommardäck. :gnissla (Tanken var ju att jag skulle hämta en i Tyskland).
 

Bifogat

  • DSC01127.JPG
    DSC01127.JPG
    113.8 KB · Visningar: 369
Under kniven.

Så. Nu är den i ett garage iaf och lite smått krafs är bortplockad o undanstoppat i en "bra o ha"-låda. Kanske rent av kan tinga högt värde på svarta, förlåt, blocket... :rolleyes:

Man måste ju veta hur grundämnet är innan man börjar. Här är en vackert röd :tuttar
Körde dessutom ner till jobbet o satte henne på vågen. Lite soppa kvar i tanken, men det kan inte slå på mer änn nått kg.
 

Bifogat

  • DSC01130.JPG
    DSC01130.JPG
    51.2 KB · Visningar: 350
  • DSC01131.JPG
    DSC01131.JPG
    56 KB · Visningar: 273
  • DSC01133.JPG
    DSC01133.JPG
    60.3 KB · Visningar: 410
  • DSC01129.JPG
    DSC01129.JPG
    47.4 KB · Visningar: 157
Last edited:
Grattis till förvärvet. Jag ska följa tråden med spänning. :tummenupp
Tackar! Jag har som prioritering att:
1. Få ner vikten.
2. Hålla nere vikten på det jag sätter dit, så det inte blir 1-1...
3. Fila på saker för o få ner vikten...
4. Kanske trimma lite... :rolleyes:
 
Tackar! Jag har som prioritering att:
1. Få ner vikten.
2. Hålla nere vikten på det jag sätter dit, så det inte blir 1-1...
3. Fila på saker för o få ner vikten...
4. Kanske trimma lite... :rolleyes:

Rekommendation är nog att fixa så den väger mindre :tungan :tummenupp

Ser trevlig ut. Och låter gött vet jag att dom gör.
Lycka till med bygget :tummenupp
 
Kul tråd...

...som jag med spänning ska följa.

Spettan är ju (i all sin manlighet :D ) onödigt civiliserad original, Honda tog liksom inte ut svängarna med gatversionen efter framgångarna i Superbike VM. Men att den är ett fint råmaterial till en grym banhoj, det råder det inget tvivel om.

Själv skulle jag aldrig röra en skruv exteriört (ja originalsystemet är borta förstås) på min perla men en PC3, öppnare filter och kanske en drevning skulle sitta fint.

Lycka till med förädligen :tummenupp
 
Tackar! Jag har som prioritering att:
1. Få ner vikten.
2. Hålla nere vikten på det jag sätter dit, så det inte blir 1-1...
3. Fila på saker för o få ner vikten...
4. Kanske trimma lite... :rolleyes:

Surfa in på ett SP1/SP2/RC specialiserat forum. För det finns en del enkla och billiga grejer att göra på hojen som förvandlar haterbarheten på den hojen. :)

Den yngre av Nilsson bröderna hade en sådan innan och är rätt haj på vad som bör göras. Åk dit och ta en fika och snacka SP så blir han nog glad. :)

(I princip så är det samma sak som på TLR'n. Fixa dämparna och inställningen, schimsa upp lite där bak och skala av lite vikt, etc. Men det var länge sedan jag hade detaljerna i huvet...)
 
Spännande tråd!
Ska följas!:)

Kolla gärna i SP1-tråden, där kan finnas en del läsvärt.:tummenupp

... den är ett fint råmaterial till en grym banhoj, det råder det inget tvivel om.

Själv skulle jag aldrig röra en skruv exteriört

Till skillnad från min då, där de e svårt o hitta en enda orginalskruv.. :näsblod :D
 
Last edited:
Du ska snacka med MickeG här på forumet, en av killarna som håller i Banåkning.nu
Han hade en SP1:a som han banta, 165 eller 175 kg fick han ner den till.
Har säkert en massa tips, en eller annan godisbit i garaget med ska du se=)
 
Behåll den i det fina skicket som den är i nu och kör på gata med den istället.
Det kostar flis om du vill ha den något nämnvärt lättare.
Den är tung i sin konstruktion.

Köp en hoj som redan är lätt och kör bana med det har du ut mer glädje av och är betydligt billigare.
 
Får man fråga hur mycket du fick betala för den i tyskland?(PM om du inte vill skriva det här)
 
Behåll den i det fina skicket som den är i nu och kör på gata med den istället.
Det kostar flis om du vill ha den något nämnvärt lättare.
Den är tung i sin konstruktion.

Köp en hoj som redan är lätt och kör bana med det har du ut mer glädje av och är betydligt billigare.

Precis ALLT du just skrev strider ju emot vad han faktiskt VILL göra...kan han inte få göra det då...:arsele
 
Behåll den i det fina skicket som den är i nu och kör på gata med den istället.
Det kostar flis om du vill ha den något nämnvärt lättare.
Den är tung i sin konstruktion.

Köp en hoj som redan är lätt och kör bana med det har du ut mer glädje av och är betydligt billigare.

från 210kg till 175/165kg låter nästan omöjligt :va
 
Precis ALLT du just skrev strider ju emot vad han faktiskt VILL göra...kan han inte få göra det då...:arsele

Visst får han göra vad han vill med hojen.
Vissa har bara inte gått på ett liknande projekt tidigare med många timmar och mkt pengar förlorade när dom senare kom på att det var kanske inte en så bra idé.

Hur många rena banhojar ser man som är byggda på SP1/SP2 egentligen ? , det säger en hel del.
 
...Själv skulle jag aldrig röra en skruv exteriört... Lycka till med förädligen :tummenupp
Tack! Ja, det tar emot att sätta kapen i henne... Men nej, denna röda best skall annamma mitt kall :D

...Den yngre av Nilsson bröderna hade en sådan innan och är rätt haj på vad som bör göras. Åk dit och ta en fika och snacka SP så blir han nog glad. :)...
Ja, de är ju bara RH från mig sett. Tack för tipset!
Nu kan ju vi med snacka tvillingar... :)

Får man fråga hur mycket du fick betala för den i tyskland?(PM om du inte vill skriva det här)
Svenskköpt... Men det var 500 kr mer, än vad närmaste, någorlunda motsvarande skulle kostat. Den jag snuvades på, skulle varit hemma för 48 lax.
 
Last edited:
Hur många rena banhojar ser man som är byggda på SP1/SP2 egentligen ? , det säger en hel del.

Det beror nog snarare på att folk har kw istf iq när det kommer till banhojar. Jag tror stortwinnar är klockrena för nöjeskörning på bana, de är inte så helvetes jobbiga att brotta ner som rad4:orna.
 
...Kolla gärna i SP1-tråden, där kan finnas en del läsvärt.:tummenupp
Tack. Jag hittade ett amerikanst forum "Fireblade", men de hade ju en hörna med för VRT RC51 med :D

Du ska snacka med MickeG här på forumet, en av killarna som håller i Banåkning.nu...
Han har jag träffat på BKK ifoj. Då körde han en Retta... Har han med normala medel lyckats så bra får jag nog muta honom bra för o få den hemlisen :rolleyes:
 
Last edited:
Tack. Jag hittade ett amerikanst forum "Fireblade", men de hade ju en hörna med för VRT RC51 med :D


Han har jag träffat på BKK ifoj. Då körde han en Retta... Har han med normala medel lyckats så bra får jag nog muta honom bra för o få den hemlisen :rolleyes:

mutor ...........:yoparty
 
Visst får han göra vad han vill med hojen....
Hur många rena banhojar ser man som är byggda på SP1/SP2 egentligen ?
Just därför skall det göras. När den är klar (o den SP2:a som vi skall tävla med) har piskat en o annan ducce... så står ni på kö o vill köpa dem,
just för att det inte finns några fler... :D

Jag kan väl delvis hålla med dig men nu har vi ju som ett team, två hojar... "nästan". Jag har dock sällan sett mig som en i mängden, jag vill inte vara som alla andra... O har jag gått o lagt mig så har jag... Ja menar, lite envis med... Så vi får väl se hur det går. men många med gott om kusar kör inte på så speciellt höga varv i kurvorna när jag flaggat... så vad skall man då ha dem till?

mutor ...........:yoparty

Dansk eller tysk :öl ? :tungan
 
Last edited:
Back
Top