Open topo maps, nån som testat?

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Garmin har ju tagit bort många möjligheter på nyare GPS-er.

Givetvis för att kunna sälja fler GPS-er.

De ”gamla” 276/278 var fenomenala. Allt gick att ändra, allt gick att ställa in och alla kartor och sjökort funkade alldeles utmärkt.
 

DaK

Sporthojsnörd
Gick med
24 Jan 2021
Hoj
1987 KLR 650, 1991 Tengai, 2008 XT 660Z
Garmin har ju tagit bort många möjligheter på nyare GPS-er.

Givetvis för att kunna sälja fler GPS-er.

De ”gamla” 276/278 var fenomenala. Allt gick att ändra, allt gick att ställa in och alla kartor och sjökort funkade alldeles utmärkt.
Men minnet på 276/278 är starkt begränsat!
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Det är precis som Hannuse skriver att man är begränsad till att ha en karta på minneskortet som är problemet. Visst det funkar men om man som jag tex har använt OSM för att åka grus efter "vägnätet" sen vill växla till en topokarta blir det att hålla reda på minnes kort och i sånt fall byta vilket är irriterande.

I normala fall är det väl inget större problem då jag har i minneskortet men OSM på sommaren och en topokarta på vinter för skotern men det hade varit jäkligt skönt att ha alla tänkbara kartor i GPS:en speciellt då man skulle kunna ha många kartor på 32 GB minneskort jämfört med 16 GB internminne.

Jag fattar inte riktigt hur Garmin resonerar i detta fall, om man kan ju knappast sälja fler GPS:er med att begränsa till en karta på minneskortet. Tycker det borde finnas system för att motverka piratkopiering som ändå gjorde det möjligt att ha flera kartor på minneskortet. Man borde ju kunna ha den funktionen genom att man bara kan lägga in kartan via Garmins karthanterare. Tror nog att det istället blir som för mig att man då istället söker sig till tredjeparts kartor.
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Det är precis som Hannuse skriver att man är begränsad till att ha en karta på minneskortet som är problemet. Visst det funkar men om man som jag tex har använt OSM för att åka grus efter "vägnätet" sen vill växla till en topokarta blir det att hålla reda på minnes kort och i sånt fall byta vilket är irriterande.

I normala fall är det väl inget större problem då jag har i minneskortet men OSM på sommaren och en topokarta på vinter för skotern men det hade varit jäkligt skönt att ha alla tänkbara kartor i GPS:en speciellt då man skulle kunna ha många kartor på 32 GB minneskort jämfört med 16 GB internminne.

Jag fattar inte riktigt hur Garmin resonerar i detta fall, om man kan ju knappast sälja fler GPS:er med att begränsa till en karta på minneskortet. Tycker det borde finnas system för att motverka piratkopiering som ändå gjorde det möjligt att ha flera kartor på minneskortet. Man borde ju kunna ha den funktionen genom att man bara kan lägga in kartan via Garmins karthanterare. Tror nog att det istället blir som för mig att man då istället söker sig till tredjeparts kartor.
Men klarar du dig inte med 16GB internminne?
Jag har som sagt var halva Europa (nja, men nästan) på ca 5GB, så jag ser inte internminnet som någon stor begränsing (jag har ca 7GB totalt i 276:an).

Det enda jag kan bli lite frustrerad på (på 276:an) är när man står stilla, och ska panorera i kartan för att leta, eller zooma in eller ut, då är den sjukt långsam oavsett vilken detaljnivå jag väljer på kartan.
Där är ju 700-serien överlägsen!
 

DaK

Sporthojsnörd
Gick med
24 Jan 2021
Hoj
1987 KLR 650, 1991 Tengai, 2008 XT 660Z
Det är precis som Hannuse skriver att man är begränsad till att ha en karta på minneskortet som är problemet. Visst det funkar men om man som jag tex har använt OSM för att åka grus efter "vägnätet" sen vill växla till en topokarta blir det att hålla reda på minnes kort och i sånt fall byta vilket är irriterande.

I normala fall är det väl inget större problem då jag har i minneskortet men OSM på sommaren och en topokarta på vinter för skotern men det hade varit jäkligt skönt att ha alla tänkbara kartor i GPS:en speciellt då man skulle kunna ha många kartor på 32 GB minneskort jämfört med 16 GB internminne.

Jag fattar inte riktigt hur Garmin resonerar i detta fall, om man kan ju knappast sälja fler GPS:er med att begränsa till en karta på minneskortet. Tycker det borde finnas system för att motverka piratkopiering som ändå gjorde det möjligt att ha flera kartor på minneskortet. Man borde ju kunna ha den funktionen genom att man bara kan lägga in kartan via Garmins karthanterare. Tror nog att det istället blir som för mig att man då istället söker sig till tredjeparts kartor.
Hur beter sig GPS:en när du försöker installera flera kartor på minneskortet, använder du MapInstall eller MapSource?
 
Last edited:

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Jo man klarar nog sig en bit om man tar bort Garmins topo karta, CN kartan över europa tar väl också ganska mycket plats, den verkar vara i två delar var av den andra verkade laddasner vid nån uppdatering så man kan kan kanske ta bort en CN kartan.

De kartor jag försökt installera är såna som jag laddat ner och som ska kopieras in på minneskortet, men jag tror att skoterledakartan installeras via Mapsource eller basecamp men det funkar änden inte.

Har testa att ha flera kartor på minneskortet med att lägga till en ändelse på kartan men det funkar ändå inte mes två kartor utan om jag minns rätt så ser man bara den sist tulllagda kartan. Dock funkar det att ha ändelsen, vilket underlättar att hålla koll på vilken karta som är vilken.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Laddade ner lite kartor då jag befann mig i civilisationen och har nu testat Open Topo Map men den går bort då höjdkruvorna slutar vid metopolerna Talljärv, Karkjärv, Hedensbyn, Pojmis alltså precis en bit där ifrån jag bor. Dock funkade det med de två kartorna på minneskortet, den som hade baskartan och den med höjdkurvorna.

Frikart Topo Summer testade jag och den verkar väl vettigast just nu dock undrar jag vissa områden är gröna medans andra ljusa utan att jag kan hitta nåt logiskt i detta, vissa områden är i sydöstra delen av Överkalix kommun och i närheten av där jag jagar och tackvare min Jänthund som är jaktidiot har ganska bra koll på detta område och norra delen av Kalix kommun?

Frikart Topo Summer 2 testades också vet inte riktigt vad som skiljer utom att naturreservaten är tydligare utmärkta.

Då det två Open Topo Map kartorna funkade tillsammans så tänkte jag att nu testar jag att lägga in Frikart Topo Summer tillsammans med den redan befintliga Open Street Map på ett minneskort jag har och jäklar det funkade, stärkt av denna framgång så tog jag och också kopierade in den gamla friluftskartan tillsammans med övriga två kartor på minneskortet och det funkar.

Uppdaterade GPS:en för nån vecka sen så jag vet inte om Garmin äntligen tagoit sitt förnuft till fånga men nu har jag tre kartor på minneskortet som verkar fungera. Hoppas det håller i sig.
 
Nyheter
Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Top