Opartiska tips kring 125-köp

Jeans

trampcykel?
Gick med
5 May 2004
Ort
Jönköping
Hoj
såld
Jag har ett tag kvar till mc-säsong, men jag tänker hålla ögon och öron öppna för något bra köp redan nu. Jag har kommit fram till att TZR eller DT vore tänkbart.

Vågar man köpa t.ex. en fin DT från 88, gått lite mil, ser fin ut, strypt för 14.000, eller är det för mycket pengar för något dyl.?

Ska man hellre köpa en schysst TZR, lika där, typ 90, lite mil, fint skick, strypt för typ 12k?

Jag har fått för mig att det är bra att kolla mil, strypningar, hur många ägare, om saker och ting är bytta och verkligen se till att säljaren vet vad han har.

Det händer ju att det är någon "garagerensning" där nån har hittat en fin dt som bara gått typ 800 mil sen 93 eller nåt sånt. Kan det vara bra med något sådant, eller är det bättre att grejerna är ordentligt körda och inte stått i tio år. Är det bättre med använda grejer än grejer som bara stått?

Hoppas att detta kan bli en relativt seriös tråd och inte bara ytterligare en partisk jämförar-tråd. Sådana finns det för många av, och alla vet vart det slutar.

Mvh Jens
 
Jag har både en offroad och en sporthoj, för mig känns sporthoj som det självklara valet, mycket roligare att köra fina vägar osv på, offroad är mer o busa lite, köra i stan och sånt... Sporthoj känns helt enkelt mer som "riktig hojkörning"... Provkör båda två!
 
NSR_Martin skrev:
Jag har både en offroad och en sporthoj, för mig känns sporthoj som det självklara valet, mycket roligare att köra fina vägar osv på, offroad är mer o busa lite, köra i stan och sånt... Sporthoj känns helt enkelt mer som "riktig hojkörning"... Provkör båda två!

Kan bara instämma.. Gatreggade är sport självklart, ska det lekas är det cross som gäller.
 
jag skulle heldre vilja köpa en körd hoj än en som stått still på vilkåret att den är servad. att en hoj gått många mil säger inte att den är i gott skick. en som gått långt kan vara lika fin för det om de har bytts grejer och skötts med oljan. det är främst sköttseln som spelar roll. Sen vill man ju inte köpa en hoj som gått för långt.. för andrahandsvärdet såklart. Det är ju inte alla som tänker som jag så låga mil är ju alltid en fördel.
 
att en hoj gått många mil säger inte att den är i dåligt skick menar du väl?
 
Tzr91 skrev:
att en hoj gått många mil säger inte att den är i dåligt skick menar du väl?

självklar inte, men logiken säger ändå att en motorcykel som gått 1000 mil inte borde ha lika sliten vev och lager som en annan som kanske har gått 4000 mil.
självklart finns det undantag där grejerna är nyrenoverade (då inte blockets totalrenovering :tungan ) och andra fall där grejerna är stenhårt körda på fel sätt med fel grejer.
 
:) ...va finns de o säga...DT är mer lättkörd...fattar inte alla säger att DT inte e nått för kurvkörning osv...ja tycker de går skitfint i kurvorna...asskönt o lägga ner den :) ...bra utväxling...ja ligger på 5:ans eller 6:ans växel i 50 km/h utan att de går tungt...spar man soppa på mä....en DT varvar inte lika mkt som en TZR ( färre kolvbyten) men de är ändå lika bra drag....med vissa undantag då..hehe :tungan ...tål lite vurpor utan att bli helt demolerad...en skitbra slitstark hoj alltså...men vissst e TZR en fin hoj me...gör som nån sa tidigare....prova o kör båda om du vill vara helt säker
 
kolla när kolvringarna är byta sist så att det inte händer samma sak som för mig
 
Tobbe_88 skrev:
:) ...va finns de o säga...DT är mer lättkörd...fattar inte alla säger att DT inte e nått för kurvkörning osv...ja tycker de går skitfint i kurvorna...asskönt o lägga ner den :) ...bra utväxling...ja ligger på 5:ans eller 6:ans växel i 50 km/h utan att de går tungt...spar man soppa på mä....en DT varvar inte lika mkt som en TZR ( färre kolvbyten) men de är ändå lika bra drag....med vissa undantag då..hehe :tungan ...tål lite vurpor utan att bli helt demolerad...en skitbra slitstark hoj alltså...men vissst e TZR en fin hoj me...gör som nån sa tidigare....prova o kör båda om du vill vara helt säker
hur sakta du kan köra på 6an har ju även med drevning att göra.. en DT går inte precis lika fort som en TZR.. min CB går köra i 20 på högsta växel.. utan problem och den är relativt stark.. axxar inte precis men den håller så det är ingen bra gämförelse..
 
philsson skrev:
hur sakta du kan köra på 6an har ju även med drevning att göra.. en DT går inte precis lika fort som en TZR.. min CB går köra i 20 på högsta växel.. utan problem och den är relativt stark.. axxar inte precis men den håller så det är ingen bra gämförelse..
Men nu gämför du en 2t mot en 4t....
 
zpeppy skrev:
Men nu gämför du en 2t mot en 4t....
Min NS gick också dra iväg på på 6an.. de gick tillockmed starta på 6an om man slirade ordentligt.. så slogg drivpaketet en del.. slutade slå vid 20km/s och den "axxade" upp till toppfart från 20 på 6an.. 20-100 på typ 1minut.. men de gick!. huvudsaken. de säger ju inget om hur stark hojen är.. de va en 2t för övrigt..
 
Alltså har jag helt fel om jag säger att en tvåtaktare generellt sett har 50% MER vrid än en fyrtaktare?
 
Anton_Ljunghusen skrev:

Ja men nu jämförde ja me en TZR ffs!!...de e ju dom han ska välja emellan....så går inte TZR:en så mkt fortare än DT om båda e orginal för dom som undrar...
 
Tobbe_88 skrev:
:) ...va finns de o säga...DT är mer lättkörd...fattar inte alla säger att DT inte e nått för kurvkörning osv...ja tycker de går skitfint i kurvorna...asskönt o lägga ner den :) ...bra utväxling...ja ligger på 5:ans eller 6:ans växel i 50 km/h utan att de går tungt...spar man soppa på mä....en DT varvar inte lika mkt som en TZR ( färre kolvbyten) men de är ändå lika bra drag....med vissa undantag då..hehe :tungan ...tål lite vurpor utan att bli helt demolerad...en skitbra slitstark hoj alltså...men vissst e TZR en fin hoj me...gör som nån sa tidigare....prova o kör båda om du vill vara helt säker
...Har du kört en sporthoj aktivt...? Sporthoj är enligt mig 100 gånger goare att ta kurvor med! :yoparty
En DT är lättkörd, visst.... Så lättkörd att det blir tråkigt ;)
 
NSR_Martin skrev:
...Har du kört en sporthoj aktivt...? Sporthoj är enligt mig 100 gånger goare att ta kurvor med! :yoparty
En DT är lättkörd, visst.... Så lättkörd att det blir tråkigt ;)

ja har iaf kört en TZR....ja men smaken e som baken * * * * *....för mej så e de roligare att köra offrad helt enkelt o för dej sporthoj...
 
Ok, nu börjas det... dt vs. tzr. sluta, det kan ni skriva om i en överflödig-tråd.

vad gick ni efter när ni valde hoj då, oavsett modell?

Någon spec. prioriteringlista?

mvh jens
 
Jezze_irsta skrev:
Ok, nu börjas det... dt vs. tzr. sluta, det kan ni skriva om i en överflödig-tråd.

vad gick ni efter när ni valde hoj då, oavsett modell?

Någon spec. prioriteringlista?

mvh jens

Jag gick efter att det stod "DT" på sidan med rosa text. :rock

Njae, hade läst mig till att DT var en pålitlig och slitstark hoj. Hade inte ens en tanke på något sporthojsliknande. Och det jag hade läst stämde, har inte hänt något värre med min mer än bensinstopp och pungka. :gnissla
 
wiiiho, rosa text på tanken, det var ju jvligt sexigt :rock

finns det några 125or från tidigt 90-tal som inte har regnbågens alla manliga färger? de svarta TZR är ju ganska schyssta, men fy fan för vissa NSR från typ 88 i rosa, turkos, lila och lite mintgrön kanske? :3freak
ni som äger sådana hojar; ni får ursäkta, jag hoppas bara att det är roligare att köra dessa skapelser än att titta på dem. De nya ser dock grymt mycket bättre ut.

suzuki ts 125 finns ju i sköna färger också. sadeln på såna är ju schyssta. [INTE]

Mvh/Jens
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top