Opålitlig rackare..

and

Ny medlem
Gick med
2 Nov 2011
Hoj
2017, Yamaha MT-09
Hoj: CBR600 F4 (förgasare)

Nu har det inträffat en tredje gång..

Jag startade hojen som vanligt och lät den bli varm innan jag drog iväg. Jag hann köra ungefär 2 mil tills den slutade svara på gaspådrag (den dog sakta men säkert).. Jag hade tur att precis svänga av vid en avfart.

När jag försöker starta hojen så tuggar den bara men hoppar aldrig igång helt. Det jag har fått göra tidigare är att dra ner chokereglaget fullt ut för att få igång hojen. Det tog många försök innan den väl startade upp och när jag drog upp choken så tvärdog den. Ännu en gång provade jag att starta hojen med choken nere och då var den igång och idlade på ungefär 1000-varv, vilket är konstigt.. Kort senare så dog hojen igen. Den dog även efter gaspådrag med choken nere.

Hojen låter förbaskat konstigt också (kör den på färre cylindrar?) eller vad fan kan det vara? Några teorier?

Klipp från idag.
[video]https://dl.dropboxusercontent.com/u/7924785/CBR600/20140731_171715.mp4[/video]

Testat att öppna tanklocket då det händer? Kan kanske vara luftningen som strular??

Låter som att den skullen kunna läka mellan förgasare och topp, eller att den får dåligt med bensin. Kolla att de kommer sås ner till fuggarna, att soppakranen funkar och att flotörerna i fuggarna inte hängt sig

Låter som att den skullen kunna läka mellan förgasare och topp, eller att den får dåligt med bensin. Kolla att de kommer sås ner till fuggarna, att soppakranen funkar och att flotörerna i fuggarna inte hängt sig
Ugh. Låter svårt. Får kika i instruktionsboken.

Ska prova det som första talare skrev och se om det är till någon hjälp. Det är bara så random när det här inträffar och jag har inte hittat något sätt att återskapa det på..

Jag hade ungefär samma problem med min Cbr600F4 för något år sedan, jag fick plocka ur förgasarna och rengöra dem. Passade även på att kontrollera alla vakumslangar.

Ett lite enklare alternativ du kan testa som jag fick tips om på Cbr forumet, ta av tanken och öppna dräneringsskruvarna på botten av varje förgasare. Testa sedan att blåsa lite försiktigt med tryckluft igenom hålet där skuven satt.
Kontrollera även så att alla slangar sitter på sin plats, och att det inte finns några läckage.

Last edited:
Jag har läst lite mer på andra forum där folk har haft liknande problem och det här är vad som har sagts.

1. Samma spår som dominator91:
Öppna tanklocket nästa gång det inträffar för att se om luft rusar in. Om det inträffar så finns det en blockering i luftröret. Vanligtvis? kan röret vara böjt eller så kan den nedre änden av röret vara blockerat av något. Källa

2. Vakumslangar som inte är ikopplade? :/: Källa

Är det någon "fara för hojen" att fortsätta köra? Jag vill helst prova att öppna tanklocket nästa gång det inträffar för att se utesluta det ena eller ska jag börja med att plocka bort tanken för att se så att det inte är nå konstigt med slangarna?

Jag har läst lite mer på andra forum där folk har haft liknande problem och det här är vad som har sagts.

1. Samma spår som dominator91:
Öppna tanklocket nästa gång det inträffar för att se om luft rusar in. Om det inträffar så finns det en blockering i luftröret. Vanligtvis? kan röret vara böjt eller så kan den nedre änden av röret vara blockerat av något. Källa

2. Vakumslangar som inte är ikopplade? :/: Källa

Är det någon "fara för hojen" att fortsätta köra? Jag vill helst prova att öppna tanklocket nästa gång det inträffar för att se utesluta det ena eller ska jag börja med att plocka bort tanken för att se så att det inte är nå konstigt med slangarna?

Det borde inte vara någon fara. Jag hade testat att köra på min egen hoj iaf.

Instämmer med alla tidigare talare. Har haft det där problemet och då var det en klämd luftslang trots att jag kunde svära på att jag inte klämt den när jag satte tillbaka tanken. Tryckte in den och ett ljudligt pysande senare kunde jag rulla därifrån. Synd att jag inte upptäckte det innan jag puttade hem hojen en halv kilometer i fullt ställ...

Instämmer med alla tidigare talare. Har haft det där problemet och då var det en klämd luftslang trots att jag kunde svära på att jag inte klämt den när jag satte tillbaka tanken. Tryckte in den och ett ljudligt pysande senare kunde jag rulla därifrån. Synd att jag inte upptäckte det innan jag puttade hem hojen en halv kilometer i fullt ställ...

Det är så jävla random när det inträffar bara.. Det känns helskumt att den funkar en dag och en annan dag beter den sig såhär. Jag sitter och kikar i servicemanualen nu.
orsaker.png

Vilka slangar är det som är relevanta? Är det några utav dessa? :död
fasd.png

Om det inte är det. Kan någon vänlig själ försöka se vilken slang det är? Servicemanualen finns här. Från sida 87 och framåt känns relevant.

Last edited:
Från bensintanken har du två slangar som går bakom bensinkranen. Jag tänker på dessa slangar. Ska se om jag hittar någon bild...

EDIT: De är alltså fästa i bensintanken men går ingenstans utan hänger rakt ner genom en slanghållare ner mot svingen.

Last edited:
1an borde vara tillförsel av soppan

Om du skruvar ut nr 2 så borde de rinna soppa, ska sitta en sån här skruv på alla, ha slangen i ett uppsamlings kärl så ser du även om de kommer smuts.

Jag lossade på tanken och inga kablar låg i kläm. Jag blåste även rent ena luftslangen men där fanns inget skräp.. Kollade till luftfilter också men det såg bra ut..

Jag tror att jag hittade orsaken nu. :)
Gick igenom alla tändspolar och upptäckte att en spole satt löst jämfört mot alla andra, det var nog därför den lät som den lät förut. Då den förmodligen gick på en cylinder mindre. Kanske kan vara gummilagret som har gett upp på hattarna (se bild).
20140802_121907.jpg

Känns som att hojen går bättre nu men jag kan inbilla mig. Den känns mer responsiv på högre växlar. Jag hoppas att det håller i sig nu och att detta var orsaken! :)

Last edited:
Nyheter
Gotland Ring Bike Week 2026

Packa hojen, damma av hjälm...

Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...