Oooops

Mister NO

Ny medlem
Gick med
22 Jun 2007
Hoj
Honda VTR1000F
En sån "newbie" som jag är så gjorde jag naturligtvist bort mig när jag skulle spänna kedjan.
Jag tappade räkningen på hur många varv jag gjorde på en av justermuttrarna (jag vet ni får skjuta mig), så efter en liten flipp :huvet så använde jag mig av indexmärkena på svingen + jag mätte med skjutmått. Eftersom märkena på svingen är långt ifrån noggrannt skalerade så är min fråga hur noga är det att man gör helt rätt, jag menar det ser ok ut enl. märkena på svingen och jag tror att hjulen spårar (testade släppa styret metoden), finns det andra metoder att kolla detta och ska man kontrollera att även kedjan löper rätt?
Tacksam för alla svar!
/S

Det är väl inte så kritiskt egentligen, bara det känns som hojen beter sig som den ska. Själv brukar jag räkna antalet gängvarv som sticker ut från justerskruvarna.

känns det bra då du kör å det även stämmer med skjutmått(den metoden använder jag.) så äre bara att gasa:tummenupp

jag har gått vanligtvis efter markeringen. Annars är det som du säger köra med skjutmått mellan sving och fälgkant :)

se till att däcket sitter rakt. kedja o drev löper i en linje.:yoparty
Och kedjan e lagomt sträckt:tummenupp

Bättre med en rövare i polen en en polare i röven

Man kan lägga en planka ell liknande (måste vara helt rak) på vardera sida om
bakdäcket.Obs att den måste nå förbi framdäcket för att kunna mäta korrekt.
Det ska sen hållas dikt mot fälg eller däcksidan på vardera sida om bakdäcket.
Man kan mäta en sida i taget.
Mät samtidigt avståndet mellan plankan och framdäcket som måste hållas helt rakt. obs mät då plankan ligger dikt mot bakdäcket/fälgen.
Framdäcket är i regel smalare så det är mellanrummet mellan plankan och det främre däcket som ska mätas,, obs att det ska vara samma avstånd från plankan till däcket på vardera sida om det främre däcket.

Detta är ett bra sätt att få korrekt spårning om man är osäker på markeringarna som inte alltid är exakta.

Annars är ett enkelt sätt att köra genom en vattenpöl som är lång nog för att "täcka" hela däcket. Sedan köra spikrakt fram på torr yta och se så att det våta "sträcket" inte är bredare än vad bakdäcket är mot marken. Kanske inte helt exakt mått, men ska väl räcka!?

Detta fick jag lära mig när jag tog kortet iaf =)

Många parameterar som måste stämma för att kedjan ska bli bra och få hjulen att spåra på samma gång.
Det kanske inte ens går med bästa vilja att få det att bli rakt överhuvud taget, utan att göra omkonstruktioner.
Det viktigaste för kedjans skull är att dreven går i exakt linje med varandra. Kan kontrolleras med långa stållinjaler, eller laser.

Precis som vid all tillverkning så har även Motorcyklar toleranser. Det är några tiondels mm hit och dit + några vinkelfel. Har man otur så bygger felen på varandra och kan bli väldigt stora, men slumpen (normalfördelning) brukar jämna ut det så att det blir skapligt i slutändan.

Har man lyckats få dreven i linje så är det inte säkert att hjulen går i linje med varandra ändå. Ska man vara j-ligt noga kommer man garanterat få gråa hår.

SÅ att... vill du göra det enkelt för dig och komma ganska nära, så kör på indikationsprickarna som sitter på svingen. Dom sitter där med samma precition som övriga hojen är byggd med.

OK, tack för alla snabba svar :tummenupp det e bara att man är kontrollfreak och vill att allt ska stämma till 100%, det är bara att inse att det inte går :fatta!

Hmm... Skulle vilja påstå att det är lite "overkill" på några förslag här. Skulle vi snacka spel mellan kolv/cylinder eller ventiljustering så visst...

Men för mig har det funkat i alla år med att jämföra markeringarna. Skjutmått funkar givevis om det är långt mellan eller svårt att läsa av.

Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti