Oooops, lite fel olja

Klubba skriver

0.1% är inte samma sak som 1.0% även om skillnaden är liten. Man har ju bara bytt plats på nollan och ettan.
Motul 300V 20W-60 innehåller 1,4% zinkdialkylditiofosfat
Biltema 5W-50 mellan 1% och 5% zinkdialkylditiofosfat
Q8 SBK Racing 10W-50 mellan 1% och 2,5% zinkdialkylditiofosfat (jag avstår för att skriva det engelska namnet)
jag har på annan webbsida sett att standarddosering förr var 1,6% zinkdialkylditiofosfat vilket är väldigt lika vad Motul anger för
300V 20W-60 1,4%.

ursäkta blandade ihop begreppen lite, är ju inte zinkdialkylditiofosfat som är begränsat i klassningarna utan fosfor som zinkdialkylditiofosfat ju innerhåller och är forsfor som är skadligt, och är begränsad till 0.12% i api sm, men brukar ligga på runt 0.1%.

för en ACEA A3 klassad (europeiska klassningen, api är amerikansk) olja ska forforhalten vara mellan 0.1 och 0.12%

detta enligt Penrite Lubricants.

är som sagt ingen oljeexpert men är läskunnig och det jag ifrågasatte är att gränsvärderna inte ändrats mellan api SL och api SM för viskositeter över 30, vilket du påstod.

edit: min första fråga kvarstår vad du exact menar med diesel-olja?

Last edited:
Klubba skriver
min första fråga kvarstår vad du exact menar med diesel-olja?
Mitt fel, tangentbordsrassel, (smörj) olja till dieselmotorer. Inte dieseloljan man tankar i tanken på macken.
Eftersom dieselmotorer inte har katalysator så finns inte de här kraven på låg halt av fosfor (zinkdialkylditiofosfat/ZDDP)
Nu skall jag in och kolla Penrite Lubricants, tackar för tipset :Bugar

Last edited:
Beroende på motor så är det till o från om kopplingen slirar, själv hälde jag i bil turbo olja 10/40 i hojen för 1 år sen & min hoj fungera kanon :)

Men det va stor skildnad att köra motorn från biloljan till Motul 300w som jag kör nu :kär

*/ ?>
Nyheter
KTM uppdaterar sin elhoj

Pressrelease från KTM: ...

Verksamheten säkrad på Gotland Ring!

Det har varit många turer k...

Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen

Med anledning av Ducatis 10...

Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Back