Den fick sig en jäkel av Statoil´s Classic Way 10w -40
ACEA A3/B3, API SL/CF, MB-Approval 229.1 VW 505.00.
Sen stod det Friction Fighter på eländet också.
Har inte börjat slira än på kopplingen, men kommer byta ändå för säkerhets skull.

på mig själv...
ACEA A3/B3 betyder normalt att det inte är molybdensulfid i oljan. Molybdensulfid är det som sabbar koppling på hoj med våtkoppling.'
Men det är bara gå in på
http://www.statoil.se
och söka på
säkerhetsdatablad
och sedan det översta sökresultatet
Statoil lubricants
följt av Classic Way 10W-40
bara att klicka på säkerhetsdatabladet
vilket inte visar på någon tillsats av molybdensulfid
du kan köra lugnt
Friction Fighters© är bara ett varumärke Statoil har.....
Själv kör jag på Biltema Turbodiesel 15W-40 därför min hoj ska ha enligt Suzuki
API SF eller SG olja där den mest karakteristiska egenskapen är den gamla tillsatsen av
zinkdialkylditiofosfat som minskar slitaget på svårsmorda delar som kamnockarna, kamsläpor
I nyare API klassningar har man minskat tillsatsen av zinkdialkylditiofosfat för det angriper katalysatorn på bensinbilar. Så nu finns gamla tiders mängder zinkdialkylditiofosfat i
"performanceoljor"
som
Q8 SBK Racing 10W-50 som många här på SH kör på. 1400kr/20liter efter beställning på Q8 mack eller SWEDOL
Motul 300V 20W-60 "enduranceoljan"
Biltema 5W-50 (funkar bra i hoj med torrkoppling som BMW R90S om man tycker 2a borrningen vid 39000mil är OK)
och i olja för dieselmotorer
Det här (tillsatsen av zinkdialkylditiofosfat) är så viktigt att BMW varnat för användning av API SJ
och senare oljor i äldre hojar.
http://www.gunsmoke.com/motorcycling/reviews/sj_oil/index.html
en olja där man dragit ner på tillsatsen av zinkdialkylditiofosfat (helt enligt de nya reglerna för att skydda katalysatorn) är Biltema MC-olja Racing 10W-40
bara läsa säkerhetsdatabladet. Vilket inte hindrar att till en Suzuki SV1000 från 2004 med katalysator rekommenderar Suzuki enligt annan tråd på SH API SF eller SG olja.
Och vad rekommenderar/säljer Yamaha idag 2012 för hojolja, jo
Yamalube 10W-40 API SG JASO MA