Oooops, lite fel olja

Risbrännaren

Ny medlem
Gick med
27 Oct 2011
Hoj
1987 Honda CBR1000F, Husaberg 501FE.
Råkade pynta i en halvliter bilolja 10 -40 i hojen. Och undrar lite vad som kan ske med hojen. Är ju en fyrcylindrig bensinare den också.

Vad är det igentligen som skiljer mellan bilolja och hojolja? :va

Har man bilolja i en hoj så slirar kopplingen. Detta eftersom biloljan innehåller friktionshämmande tillsatser som inte funkar bra med våtkoppling. En Mc-olja ska vara JASO-klassad, vilket innebär att den inte har dessa tillsatser.

Sen vet jag inte hur mycket en halvliter kan påverka.

Har man bilolja i en hoj så slirar kopplingen. Detta eftersom biloljan innehåller friktionshämmande tillsatser som inte funkar bra med våtkoppling. En Mc-olja ska vara JASO-klassad, vilket innebär att den inte har dessa tillsatser.

Sen vet jag inte hur mycket en halvliter kan påverka.

Ok, då är det bättre att vara på den säkra sidan och tömma ur skiten, göra om, och göra rätt! Tack för snabbt svar m8!

Mvh Stefan

Tror inte det är någon fara alls för hojen. Men som sagt därimot kan det ju bli att den börjar slira. Men det är inte helt säkert att den kommer göra det. Vet en polare som brukade ha bilolja i sin gamla zzr1100 och det funka :)

Har då kört på OK/Q8:s bilojla två säsonger med min gammelhoj och det var aldrig några problem.

Om det sen är den bästa oljan för motorcylar, det är något helt annat.

Du menar att han ska hälla ur just den halvlitern som var bilolja och fylla på med hojolja istället? :va
Ja, precis så. Köper man olja på rätt ställe (60-70 kr/lit) så är det väl inte så mycket att gråta över, eller?

Beroende på hoj och olja kan det vara just det som gör att kopplingen slirar. Var det inte gammelrettorna som var väldigt känsliga för olja?

Ja, precis så. Köper man olja på rätt ställe (60-70 kr/lit) så är det väl inte så mycket att gråta över, eller?

Beroende på hoj och olja kan det vara just det som gör att kopplingen slirar. Var det inte gammelrettorna som var väldigt känsliga för olja?
Jag tror du ska tänka igenom vad du just har skrivit, några gånger till... :rolleyes:

Kolla vad det är för olja, den kan ha JASO egenskaper utan att den är klassad. Annars skulle jag skita i den skvätten.

Körde hundra mil med sån olja förrförra året, tog färskt lång tid att lura ut varför kopplingen slirade :) nu har jag ju inte rivit isär motorn o kollat toleranser efter jag bytt olja 2 ggr men den funkar o låter som den ska o dricker inte en droppe så jag antar att det inte gjort nån skada..

---
I am here: http://tapatalk.com/map.php?s0vopx

Man kan inte bara skriva rakt ut att den kommer att slira. Det är jäkligt olika på kopplingar,,,,men det är ju sporthoj.com

Den fick sig en jäkel av Statoil´s Classic Way 10w -40
ACEA A3/B3, API SL/CF, MB-Approval 229.1 VW 505.00.

Sen stod det Friction Fighter på eländet också.
Har inte börjat slira än på kopplingen, men kommer byta ändå för säkerhets skull.
:huvet på mig själv...

Man kan inte bara skriva rakt ut att den kommer att slira. Det är jäkligt olika på kopplingar,,,,men det är ju sporthoj.com

Men å andra sidan så ser en läskunnig att svaren inneburit att kopplingen KAN börja slira.
Oftast så funkar det bra de första milen eftersom det tar ett tag innan olja överhuvudtaget trängt in i kopplingen.
Börjar den då slira, så hjälper det inte att byta olja föränn den nya olja spolat bort all friktionsminskande tillsats, vilken inte skall gå att spola bort.
Därför skall man undvika att eperimentera.
Motor och växellåda tardock ingen skada.

Den fick sig en jäkel av Statoil´s Classic Way 10w -40
ACEA A3/B3, API SL/CF, MB-Approval 229.1 VW 505.00.

Sen stod det Friction Fighter på eländet också.
Har inte börjat slira än på kopplingen, men kommer byta ändå för säkerhets skull.
:huvet på mig själv...

ACEA A3/B3 betyder normalt att det inte är molybdensulfid i oljan. Molybdensulfid är det som sabbar koppling på hoj med våtkoppling.'

Men det är bara gå in på http://www.statoil.se
och söka på
säkerhetsdatablad
och sedan det översta sökresultatet
Statoil lubricants
följt av Classic Way 10W-40
bara att klicka på säkerhetsdatabladet
vilket inte visar på någon tillsats av molybdensulfid
du kan köra lugnt
Friction Fighters© är bara ett varumärke Statoil har.....

Själv kör jag på Biltema Turbodiesel 15W-40 därför min hoj ska ha enligt Suzuki
API SF eller SG olja där den mest karakteristiska egenskapen är den gamla tillsatsen av
zinkdialkylditiofosfat som minskar slitaget på svårsmorda delar som kamnockarna, kamsläpor
I nyare API klassningar har man minskat tillsatsen av zinkdialkylditiofosfat för det angriper katalysatorn på bensinbilar. Så nu finns gamla tiders mängder zinkdialkylditiofosfat i
"performanceoljor"
som
Q8 SBK Racing 10W-50 som många här på SH kör på. 1400kr/20liter efter beställning på Q8 mack eller SWEDOL
Motul 300V 20W-60 "enduranceoljan"
Biltema 5W-50 (funkar bra i hoj med torrkoppling som BMW R90S om man tycker 2a borrningen vid 39000mil är OK)
och i olja för dieselmotorer
Det här (tillsatsen av zinkdialkylditiofosfat) är så viktigt att BMW varnat för användning av API SJ
och senare oljor i äldre hojar.
http://www.gunsmoke.com/motorcycling/reviews/sj_oil/index.html
en olja där man dragit ner på tillsatsen av zinkdialkylditiofosfat (helt enligt de nya reglerna för att skydda katalysatorn) är Biltema MC-olja Racing 10W-40
bara läsa säkerhetsdatabladet. Vilket inte hindrar att till en Suzuki SV1000 från 2004 med katalysator rekommenderar Suzuki enligt annan tråd på SH API SF eller SG olja.
Och vad rekommenderar/säljer Yamaha idag 2012 för hojolja, jo
Yamalube 10W-40 API SG JASO MA

Bifogat

Last edited:
oljeklassnings-guru

med olja för diselmotorer menar du då E-klassad olja för "heavy duty diesel" typ lastbilar/maskiner ? för B'et i en A/B klassad är väl för light (personbil) diesel?

edit:
läste lite nu och låter som mest bull då det endast är 20 och 30-oljor som har lägre halt zink di-thiofosfat med 0.06-0.08% jämfört med tidigare 0.1 som varit sen 1989.

alla andra SM klassade oljor har samma gränser som SL klassad. Altså enbart så kallade lågfriktionoljor av viskositet 0W-20, 0W-30, 5W-20, 5W-30 och 10W-30 som har lägre halt. och de är väl oftast A5 klassade? och alla vet ju att man inte ska ha en A5 olja i en A3 bil ;)

Last edited:
Klubba skriver
läste lite nu och låter som mest bull då det endast är 20 och 30-oljor som har lägre halt zink di-thiofosfat med 0.06-0.08% jämfört med tidigare 0.1 som varit sen 1989.
0.1% är inte samma sak som 1.0% även om skillnaden är liten. Man har ju bara bytt plats på nollan och ettan.
Motul 300V 20W-60 innehåller 1,4% zinkdialkylditiofosfat
Biltema 5W-50 mellan 1% och 5% zinkdialkylditiofosfat
Q8 SBK Racing 10W-50 mellan 1% och 2,5% zinkdialkylditiofosfat (jag avstår för att skriva det engelska namnet)
jag har på annan webbsida sett att standarddosering förr var 1,6% zinkdialkylditiofosfat vilket är väldigt lika vad Motul anger för
300V 20W-60 1,4%.

*/ ?>
Nyheter
KTM uppdaterar sin elhoj

Pressrelease från KTM: ...

Verksamheten säkrad på Gotland Ring!

Det har varit många turer k...

Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen

Med anledning av Ducatis 10...

Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Back