onykter passagerare

CHROLO skrev:

Tack för att du bekräftar det jag var 99% säker på.
Trots detta skall det nog vara väldigt speciella omständigheter om jag tar risken att ha nån packad där bak. en riktig :tuttar kanske

Jag höll ju på att tappa bort Tjejen!!!
Hon va ju helt nykter men råkade SOMNA :kocko

bange skrev:
Nästan värre att se dom som skjutsar runt små knattar som precis lärt sig gå. Tror inte det finns något förbud mot det heller...
Vad jag förstått så finns inget hjälmtvång för ungar under en viss ålder.
Ska se om jag hittar infon om detta, vet bara att jag skakade på huvudet då jag läste det.
Jag har själv skjutsat min grabb ( 8 år ) med cykelhjälm i 30km/t på en väldigt lågt trafikerad grusväg.
Nu jagas det hojkläder till den bitne grabben, funderar på om det ska bli öppen hjälm eller inte.
Det är ju inte utan att man funderar på det där med vikten på krukan till ungar.

Men att det var lagligt att skjutsa onyktra, helt ologiskt egentligen.
Oavsett vem det är som står där och vinglar så sätter den sig inte på min bike iaf.
//Tobbe

tobbeviking skrev:
Vad jag förstått så finns inget hjälmtvång för ungar under en viss ålder.
Ska se om jag hittar infon om detta, vet bara att jag skakade på huvudet då jag läste det.
Jag har själv skjutsat min grabb ( 8 år ) med cykelhjälm i 30km/t på en väldigt lågt trafikerad grusväg.
Nu jagas det hojkläder till den bitne grabben, funderar på om det ska bli öppen hjälm eller inte.
Det är ju inte utan att man funderar på det där med vikten på krukan till ungar.

Men att det var lagligt att skjutsa onyktra, helt ologiskt egentligen.
Oavsett vem det är som står där och vinglar så sätter den sig inte på min bike iaf.
//Tobbe
Jo hjälmtvång finns det, men under en viss ålder så räcker det med hockeyhjälm/cykelhjälm. Anledningen nämner du själv, vikten på en godkänd hjälm gör de farliga för barn.

Hm!

CHROLO skrev:

Jag är nästan heltsäker på att man inte får det, läste det när jag plugga till trafiklärare 2003...
Vart står det i lagboken?
Jag har surfart runt på notisums hemsida men inte riktigt hitta något om ämnet.

RedBaron skrev:
Anledningen nämner du själv, vikten på en godkänd hjälm gör de farliga för barn.
Man skulle kanske skriva om den lagen så att barnen var tillräckligt stora för att bära en godkänd hjälm innan de fick åka bakpå :va

RedBaron skrev:
Jo hjälmtvång finns det, men under en viss ålder så räcker det med hockeyhjälm/cykelhjälm. Anledningen nämner du själv, vikten på en godkänd hjälm gör de farliga för barn.
Ja jag hittde det nu på SMC:s hemsida, men cykelhjälm lär ju skydda som en toppluva i 70-90km/t.
Så viktigt kan det inte vara att få med knodden på hojen.
//Tobbe

Jason skrev:
Jag är nästan heltsäker på att man inte får det, läste det när jag plugga till trafiklärare 2003...
För att spä på dina teorier så har jag för längesedan HÖRT att passagerare på hoj räknas som "aktiv passagerare".
Fast samtidigt så rimmar det ju lite illa med att man faktiskt får skjutsa en parvel på biken? :va
Jag håller nog 90/10 till vår egen SH-sheriffs fördel här :tungan
//Tobbe

Jag har svårt att tro att man skulle få avgöra något själv i Sverige (om man ska köra någon som är full eller inte).
Finns det inte lagar och regler för allt här?
Skulle vara skönt om det fanns en lag så man slapp tänka.

//Det som inte är förbjudet borde vara obligatoriskt :huvet

sandstream skrev:
Man skulle kanske skriva om den lagen så att barnen var tillräckligt stora för att bära en godkänd hjälm innan de fick åka bakpå :va
Det vore nog en bra idé. Jag har sett fjantar som tagit sin fyraåring på långtur med ungen placerad framför sig :kocko

RedBaron skrev:
Det vore nog en bra idé. Jag har sett fjantar som tagit sin fyraåring på långtur med ungen placerad framför sig :kocko

Jag åkte hoj när jag var spädbarn.
Jag satt alltid framför farsan. Lärde mig att köra hoj lagom till jag kunde gå.
Klarade mig fint.

Comi skrev:
Jag åkte hoj när jag var spädbarn.
Jag satt alltid framför farsan. Lärde mig att köra hoj lagom till jag kunde gå.
Klarade mig fint.
Fundera på vad som händer med ungen framför vid en panikbromsning eller om man kör på något.

En tjej som jag skjutsade på satt o sov därbak... upptäckte jag först när jag stannade, men om det hänt nåt hade det ju varit mindre bra.

Full på bönpallen har hon varit också, enda polismannen kunde sätta på boten var "löst surrad last" :gnissla

//håkan

Man får skjutsa en alkoholpåverkad person, har pratat med polisen om det.
Det är upp till föraren om han vill skjutsa lr inte.

RedBaron skrev:
Fundera på vad som händer med ungen framför vid en panikbromsning eller om man kör på något.

Kan endel om bromsning. Där kan du fundera själv.

Jag kommer ta mina barn på hojen direkt. Förmodligen från BB. Börjar med supermoto, sen får dom åka sporthoj.
Kanske går att vaddera under cutsen? Inreda lite fint med babygym och chockabsorberande matrial.
kanske till och med välling i camelback? :tråkad

Jason skrev:
Så du litar inte på att CHROLO som är trafikpolis vet vad som gäller?

Det står inte i lagboken eftersom det inte finns någon lag som reglerar detta. Så fungerar lagen, endast det som är lagstadgat finns nedtecknat i lagar...

Jason skrev:

Jag håller med det som flera tidigare i tråden skrivit om hur olämpligt det är m.m. Nödvändigtvis är det inte förbjudet bara för att det är olämpligt.

C

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...