CHROLO skrev:Det får man.
Tack för att du bekräftar det jag var 99% säker på.
Trots detta skall det nog vara väldigt speciella omständigheter om jag tar risken att ha nån packad där bak. en riktig

Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
NICE skrev:Jag höll ju på att tappa bort Tjejen!!!
Hon va ju helt nykter men råkade SOMNA :kocko
Vad jag förstått så finns inget hjälmtvång för ungar under en viss ålder.bange skrev:Nästan värre att se dom som skjutsar runt små knattar som precis lärt sig gå. Tror inte det finns något förbud mot det heller...
Jo hjälmtvång finns det, men under en viss ålder så räcker det med hockeyhjälm/cykelhjälm. Anledningen nämner du själv, vikten på en godkänd hjälm gör de farliga för barn.tobbeviking skrev:Vad jag förstått så finns inget hjälmtvång för ungar under en viss ålder.
Ska se om jag hittar infon om detta, vet bara att jag skakade på huvudet då jag läste det.
Jag har själv skjutsat min grabb ( 8 år ) med cykelhjälm i 30km/t på en väldigt lågt trafikerad grusväg.
Nu jagas det hojkläder till den bitne grabben, funderar på om det ska bli öppen hjälm eller inte.
Det är ju inte utan att man funderar på det där med vikten på krukan till ungar.
Men att det var lagligt att skjutsa onyktra, helt ologiskt egentligen.
Oavsett vem det är som står där och vinglar så sätter den sig inte på min bike iaf.
//Tobbe
Där satt den!!!Hoztic skrev:Hur tråkigt kör folk egentligen?![]()
![]()
Förresten så hände det när jag körde Suzuki kom jag på nu...Hoztic skrev:Hur tråkigt kör folk egentligen?![]()
![]()
Man skulle kanske skriva om den lagen så att barnen var tillräckligt stora för att bära en godkänd hjälm innan de fick åka bakpåRedBaron skrev:Anledningen nämner du själv, vikten på en godkänd hjälm gör de farliga för barn.
Ja jag hittde det nu på SMC:s hemsida, men cykelhjälm lär ju skydda som en toppluva i 70-90km/t.RedBaron skrev:Jo hjälmtvång finns det, men under en viss ålder så räcker det med hockeyhjälm/cykelhjälm. Anledningen nämner du själv, vikten på en godkänd hjälm gör de farliga för barn.
För att spä på dina teorier så har jag för längesedan HÖRT att passagerare på hoj räknas som "aktiv passagerare".Jason skrev:Jag är nästan heltsäker på att man inte får det, läste det när jag plugga till trafiklärare 2003...
Vart står det i lagboken?
Jag har surfart runt på notisums hemsida men inte riktigt hitta något om ämnet.
Det vore nog en bra idé. Jag har sett fjantar som tagit sin fyraåring på långtur med ungen placerad framför sig :kockosandstream skrev:Man skulle kanske skriva om den lagen så att barnen var tillräckligt stora för att bära en godkänd hjälm innan de fick åka bakpå![]()
RedBaron skrev:Det vore nog en bra idé. Jag har sett fjantar som tagit sin fyraåring på långtur med ungen placerad framför sig :kocko
Fundera på vad som händer med ungen framför vid en panikbromsning eller om man kör på något.Comi skrev:Jag åkte hoj när jag var spädbarn.
Jag satt alltid framför farsan. Lärde mig att köra hoj lagom till jag kunde gå.
Klarade mig fint.
RedBaron skrev:Fundera på vad som händer med ungen framför vid en panikbromsning eller om man kör på något.
Så du litar inte på att CHROLO som är trafikpolis vet vad som gäller?Jason skrev:Jag är nästan heltsäker på att man inte får det, läste det när jag plugga till trafiklärare 2003...
Det står inte i lagboken eftersom det inte finns någon lag som reglerar detta. Så fungerar lagen, endast det som är lagstadgat finns nedtecknat i lagar...Vart står det i lagboken?
Jason skrev:Jag är nästan heltsäker på att man inte får det, läste det när jag plugga till trafiklärare 2003...
Vart står det i lagboken?
Jag har surfart runt på notisums hemsida men inte riktigt hitta något om ämnet.
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner
En exklusiv motorcykel med ... |
|
![]() |
BMW Motorrad Vision CE
På IAA Mobility 2025-mässan... |
![]() |
Höstrusch för våra fotografer
Inte bara sommarmånaderna, ... |
![]() |
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär
Efter nästan två decennier ... |