Ont I ryggen?

Annars är öl och sprit underskattat avslappningsmedel :D även sex funkar grymt bra mot ryggvärk.
Annars är det som alla andra säger, träna mage och rygg enl. en sjukgymnasts rekomendationer, träna inte själv utan att ha koll på vad du gör. Ryggen vill man inte träna fel.:gnissla

@Thoraby Såg att du bodde utanför Lund.

Kom precis hem från en sjukgymnast-session på Gerdahallen i den stan. helt klart rekommenderat, efter att ha tränat efter deras råd har jag inte haft några bekymmer alls med ryggen.

...dessutom går det ju omkring en massa studentpumor på det där stället :-)

Alicia skrev:
2626535 Det är därför inte jag vågar gå till dom. Känns som att när man väl börjar så kommer man bara få fortsätta. Har varit hos en kiropraktor förut och han sa att jag hade diskkompressioner. Blev hyfsat bra efteråt. Dock så kom det tillbaka rätt så snabbt. Nu så återkommer smärtan regelbundet. Det gör riktigt ont när jag ligger fel, står för länge eller får tryck på ryggen.
Vet någon om det finns nåt man kan göra?

Börja träna magen. Starka magmuskler hjälper till att hålla upp överkroppen och avlastar ryggen.

\Masonit

MC Doktorn skrev:
2626941 Träning av bålmusklerna "läs mag och rygg muskler" samt konditions träning är mycket bra för ryggen.

Man kan grovt indela rygg smärta i a) Lokaliserad enbart till ryggen eller b)strålar ut i benen med eller utan rygg smärtor.

Majoriteten av dom ofarliga rygg smärtorna går över i 90% av fallen inom 2v.

Utstrålande smärtor , feber ,maligniteter , oförmåga att kissa och bajsa och bortfall kraft är varnings flagg.
Äldre över 45 som aldrig haft ont i rygg, barn under 16 år etc

Om ni vill förkovra er http://www.praktiskmedicin.se/sjukdom.asp?sjukdid=785

mvh/Rygg doktorn

Vilken bra webbsida! Dendär ska jag spara bland favoriterna.

:)

Back