Ont i ryggen

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Igår vaknade jag med ont på en punkt i ryggen. Kändes obehagligt. Försökte dra och tänja ryggen i försök att "låsa upp" smärtan. Typ knäcka ryggen. Men inget hjälp.

Idag dock vaknar jag upp med än ondare än förut. Det känns som något är sönder i ryggen. Det är precis i innerkant till ena skulderbladet. Känns ibland när jag andas in djupt och det kändes definitivt vid aslappnade muskler och efter att jag aktiverar dom igen. Så man får gå och spänna sig hela tiden känns det som.

Är det ryggskott? Vet inte hur det känns, men tror inte det är det.

När du har ryggskott kan du knappt gå. Och ryggskott brukar man få efter en sträckning pga tungt lyft eller nåt..

Edit: Prova sträcka ut genom att sitta på en stol och vrid runt överkroppen relativt benen. Tag höger hand och pressa på ditt vänster lår så att du snurrar runt överkroppen motsols så långt det går. Upprepa på andra hållet.

Hoppas du e mä på vad jag menar.. :)

Kom på.. Kan vara en inflammation också, så du ska nog käka lite alvedon (eller motsv.) i ett par dagar.

Last edited:
Sitter det i vid kanten/bakom skulderbladet så är det en muskel,populärt kallad telefonmusklen.

Be någon massera dig.

Sätt dig på golvet och ta tag under foten på motsattsida du har ont och strecha,känns det bättre då så är det musklen.

Jag testade stretcha rejält igår. Det förvärrade tydligen bara. Kommer inte ge mig på det igen. bah

Antagligen muskeln innaför skulderbladet. Lite svår att massera, men försök med lite Orudis eller Zon eller liknande salva.

Det är nästan alltid muskler som knyter sig eller nåt sånt där tokigt.
Gå till någon kiropraktor... Jag känner själv en jätteduktig idrots kiropraktor som också är jättebillig, 150 kr, men det är väl för långt ifrån dig. Nåja...

kiropraktor kan ju säkert lösa "knuten" med o vrida och dra, men kroppen kan lösa det oxå. Tar bara nån dag extra. Så jag låter kroppen läka det. Har inte 150kr att lägga på det där. hehe
Sen har väl knappat kiropraktor tid direkt heller.

Swedie skrev:
kiropraktor kan ju säkert lösa "knuten" med o vrida och dra, men kroppen kan lösa det oxå. Tar bara nån dag extra. Så jag låter kroppen läka det. Har inte 150kr att lägga på det där. hehe
Sen har väl knappat kiropraktor tid direkt heller.

Harunte 150 bagis? Du lever på gränsen både på jobbet och på fritiden.. :hihi

Zee skrev:
Harunte 150 bagis? Du lever på gränsen både på jobbet och på fritiden.. :hihi
Det är därför jag skrivit att jag behöver jobb på framsidan av SH.

Är det illa nog får jag väl flytta mitt arsle åt nått håll.

Swedie skrev:
Det är därför jag skrivit att jag behöver jobb på framsidan av SH.

Är det illa nog får jag väl flytta mitt arsle åt nått håll.

Åfan? Visste jante. Kanske lite plumpet av mig isf. Sårry. Hoppas du hittar ngt jobb, de(tm) säger ju att det är på väg att "vända." Fast det har de(tm) ju sagt i ngt år nu.. :gnissla

UrbanTiger skrev:
Det enda som hjälper är massage, avslappning och vila.
Kiropraktor eller kotknackare kan du glömma.
Nu vet du inte vad du pratar om...

Lite lustigt att du säger att en massör är bättre än en kiropraktor på att rätta till låsta muskler.

Det är inte så att kriopraktorn endast böjer kroppen till en banan å sen låter dig gå därifrån. Han masserar upp dig med olja å värmedyna i 20 minuter innan han börjar slita i ryggen på dig... Det är livsfarligt att slita i icke uppvärmda muskler!

En kiropraktor knäcker inte bara i kroppen du vet, han kan mycket mer än så...

Mvh // Peter

PS. Det kan vara så att du har rätt, förutsatt att du gått till en värdelös kiropraktor tidigare!

Triggerpunkter! :gnissla
Gå till en massör, det kan bli värre annars och i vissafall försvinner det inte av sig själv

Stretcha är inte rätt metod, det blir som du sa..värre

Vadå gå till massör? Han har ju tjej :hihi
Varma bad, värmedyna, massage och kiropraktor brukar funka bra

Vet hur det känns.
Skulderbladet på sniskan, muskelfäste brustit till skulderblad, nyckelben ej läkt, ledbanden uttöjda till nacken, halvtrasiga händer, ena foten trasig... går att fortsätta :tummenupp

Gör som alla andra, tänk på att det finns de som har det värre :D
Ibland känns det motigt å man funderar hur man skall bli av med värk m,m

Tänk så posetivt du kan, njut av det du har. som sagt det finns de som har det värre....
Finns lite övningar man kan göra m,m för att få det bättre.
när jag har som ondast, tar jag mig en varm dusch eller är det näst intill förjävligt.. tar jag mig ett varmt bad.
Badet är mycket gott :tummenupp

Jag har också haft samma symptom många gånger. Det har gått över med mycket vila men det gör förbaskat ont.

låter som nått jag fick för ett par månader sen

Som du beskriver det kan det vara en inflammation i ryggmuskel eller fäste.
Om det inte försvinner på en vecka gå till doktorn.

pogo skrev:
Nu vet du inte vad du pratar om...

Lite lustigt att du säger att en massör är bättre än en kiropraktor på att rätta till låsta muskler.

Det är inte så att kriopraktorn endast böjer kroppen till en banan å sen låter dig gå därifrån. Han masserar upp dig med olja å värmedyna i 20 minuter innan han börjar slita i ryggen på dig... Det är livsfarligt att slita i icke uppvärmda muskler!

En kiropraktor knäcker inte bara i kroppen du vet, han kan mycket mer än så...

Mvh // Peter

PS. Det kan vara så att du har rätt, förutsatt att du gått till en värdelös kiropraktor tidigare!

De kiropraktorer jag gått till har varit värdelösa! De har bokstavligen knäckt rygg och nacke utan förbehandling alls varpå mina problem blivit värre... Sammanlagt 3 olika har jag gått till....Däremot har jag testat Naprapater...det har fungerat så mycket bättre då de har gjort så som du beskrev med massage och värme od... Det finns säkert bra kiropraktorer, men om jag rek någon dylika behandlingar rek jag utan omsvep Naprapater..

Nu var det iofs ca 10 år sedan jag gick till en kiropraktor sist, så det kan ju ha ändrat sig där..fast jag går nog troget kvar hos min Naprapat! :)

Ang Triggerpunkter...håller med det som någon skrev tidigare...och det gäller nog all massage då man har ont eller problem, man ska verkligen veta vad man gör om man masserar onda muskler och trycka ut triggerpunkter!

Finns fö en super naprapat i E-tuna!

Last edited:
Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion