ont i lillfinger knogen vad kan vara trasigt? vad gör man åt det?

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
Har varigt öm som fan i lillfinger knogen på vänsterhand ända sen sh puben, mig veterligen va jag varken så dryg eller full att jag bråkade med nån.:näsblod Ber tusen gånger om ursäkt isf.

Har blivigt öm där förut eftersom jag har historiens sämsta slagteknik och en ovana att slå på hårda saker, typ skåp när nått skiter sig.. Men det brukar gå över på nån dag det här har suttit kvar mkt längre, gick till sjukan men när jag suttit där en timme och dom gissa att det va 2 h kvar så gick jag igen, så nu undrar jag om nån av alla allsvetande sporthojare vet vad det kan vara varför och vad man gör åt det.

snackar vi om knoge som den längst in på fingret där fingret övergår i handen eller en längre ut? för när jag var yngre och sprang ihop med en snubbe så gick jag till skolsyster som konstaterade att jag kunde röra på det och att det därför inte var brutet. problemet var bara att det inte slutade göra ont utan bara blev värre (jag hade då ont i knogen "längst in") så jag gick till sjukan för röntgen. det var mycket riktigt "obrutet", däremot hade fingerbenet spruckit längs med hela alltet:näsblod bara benemaljen som höll ihop det, inuti hade alla tre benen i fingret spruckit på längden:näsblod så ta du dig till sjukhuset och röntga, lite strålning har ingen dött av:tummenupp å andra sidan är det nog få som dött av ont i lillfingret också...:gnissla lite aids ska väl en man klara av?;)

snackar vi om knoge som den längst in på fingret där fingret övergår i handen eller en längre ut? för när jag var yngre och sprang ihop med en snubbe så gick jag till skolsyster som konstaterade att jag kunde röra på det och att det därför inte var brutet. problemet var bara att det inte slutade göra ont utan bara blev värre (jag hade då ont i knogen "längst in") så jag gick till sjukan för röntgen. det var mycket riktigt "obrutet", däremot hade fingerbenet spruckit längs med hela alltet:näsblod bara benemaljen som höll ihop det, inuti hade alla tre benen i fingret spruckit på längden:näsblod så ta du dig till sjukhuset och röntga, lite strålning har ingen dött av:tummenupp å andra sidan är det nog få som dött av ont i lillfingret också...:gnissla lite aids ska väl en man klara av?;)

Det viktiga är vad gjorde dom åt det? lär knappast gipsa eller? mao ingen inde att åka in.

Det viktiga är vad gjorde dom åt det? lär knappast gipsa eller? mao ingen inde att åka in.

bra poäng:tummenupp tänkte mest om han ville veta definitivt eller så... och skulle det vara värre än bara sprucket så kan det nog hända att de vill gipsa. å andra sidan hade han nog haft värre ont då också:näsblod men iallafall, är det bara sprucket eller inte ens det så görs ingenting, det är riktigt.

bra poäng:tummenupp tänkte mest om han ville veta definitivt eller så... och skulle det vara värre än bara sprucket så kan det nog hända att de vill gipsa. å andra sidan hade han nog haft värre ont då också:näsblod men iallafall, är det bara sprucket eller inte ens det så görs ingenting, det är riktigt.

Är jag så schitzo att folk benämner mig han när dom pratar med mig? :D

Okej nej då pallar jag inte åka in, gillar inte sjukhus.

Är jag så schitzo att folk benämner mig han när dom pratar med mig? :D

Okej nej då pallar jag inte åka in, gillar inte sjukhus.

amenvafan, såg inte att det var du som startade tråden ju:huvet det blir lättare med avatar, slyngel!:mad: :D
tja, du själv som bestämmer:tummenupp tänk bara på att det ju faktiskt KAN vara en skada som ger bestående men om den inte rättas till medan tid är...:gnissla

Nitade för en 8-10 månader sedan en toalettdörr som tjafsade och var vitsig om min morsa. Dagen efter satt högra ringfingerknogen lite längre ner mot lillfingret än brukligt och det smärtade rätt fint och blev blått och dylikt.

Värken satt i en 4-5 månader till och från, givetvis var det ju mer dörrar som var framme och ville ha spö under tiden så det läkte väl inte som det skulle direkt.

Sålänge det inte knakar och handen blir som en handboll tror jag inte vården ödslar mycket tid på det, är väl bara ligament och ledband som hamnar lite på sniskan...

amenvafan, såg inte att det var du som startade tråden ju:huvet det blir lättare med avatar, slyngel!:mad: :D
tja, du själv som bestämmer:tummenupp tänk bara på att det ju faktiskt KAN vara en skada som ger bestående men om den inte rättas till medan tid är...:gnissla
nån tråkmåns tog bort min avatar :(

Scalp känner igen det där det är så det har varigt innan (dryga dörrar och skåp som hoppar på en :hihi) men det har gått över det här känns alvarligare men nä palla nog inte åka in.
2fast4tierp jag har redan bruttit båtbenet och gjort illa den knogen en gång så det är redan dokumenterat att jag inte är frisk :hihi

Nitade för en 8-10 månader sedan en toalettdörr som tjafsade och var vitsig om min morsa. Dagen efter satt högra ringfingerknogen lite längre ner mot lillfingret än brukligt och det smärtade rätt fint och blev blått och dylikt.

Värken satt i en 4-5 månader till och från, givetvis var det ju mer dörrar som var framme och ville ha spö under tiden så det läkte väl inte som det skulle direkt.

Sålänge det inte knakar och handen blir som en handboll tror jag inte vården ödslar mycket tid på det, är väl bara ligament och ledband som hamnar lite på sniskan...

knakar?:va jag är en ögfrekvent fingerknakare av värsta sort men sedan jag lyckades bryta mitt högra långfinger ända bak på handryggen har det inte gjort ett ljud ifrån sig:D men det har ju i och för sig bara gått typ en två månader så det kan ju bara vara eftersvullet och stela leder till följd av vätska i dem och sådär så... menade bara att det inte måste knaka utan tvärtom kan låta bli:)

Tänkte skriva i den här tråden när den skapades och reta trådskaparn, påvisat att man slutar slå i grejjer när man blir vuxen....

Eftersom jag då inte hade smackat till nått på ca 2 år!

Men det sket sig :hihi nu sitter man här med lite halvtaskiga knogar igen!

Summa sumarum: Det går ALDRIG å lite på en dörrmisshandlare har han slagit så kommer han slå igen! Är du en dörr så lägg benen på ryggen, han kommer aldrig skärpa sig! :hihi

Nyheter
Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan