TMax500
Kör alla sorters hojar. Live and let live.
- Gick med
- 20 Apr 2009
- Hoj
- Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Det är väl lite olika det där. Vad de s k experterna rekommenderar menar jag. Jag förstår argumentet ovan.Har du inte lärt dig att du ska ha alla fingrarna på handtaget när du bromsar/kopplar? Annars kan fingrarna gå av när du lägger ner hojen!
Men motargumentet är att du har bättre kontroll över hojen och styret om du har två-tre fingrar på runt styrhandtaget, och endast ett eller två på koppling/broms. Då håller du ju i styret med flera fingrar, istället för att bara hålla styret med handflatan och tummen. Betydligt bättre kontroll.
Argument nummer två är att du kan både köra normalt och ändå ha bromsberedskap (i såna lägen när det behövs) om du låter de flesta fingrarna vara kvar på styret och "bara" avdelar ett eller två fingrar till koppling/broms. När det är ett trängt läge, krypkörning, korsningar där du funderar på om de andra verkligen tänker stanna, ser ungar som leker vid sidan av vägen etc, är det mycket vunnet om du redan har ett eller två fingrar på bromshandtaget. Bättre bromsberedskap alltså.
Detta var inget jag lärde mig på körskolan heller. Tror jag. Minns inte efter 20 år... Men fick det inlärt av en instruktör från crossidan. Och han hade en guldmedalj från VM i 500 cc cross, så han hade ju lite koll på att köra hoj...

Sorry för off topic!
Last edited: