Onsdagsgazz

LayDeeOmega

REC #26
Gick med
21 Dec 2005
Hoj
Triumph Daytona 675, Ducati 916, GSX-R 750
Långsam grupp onsdagsgazz?

Har precis tagit mitt efterlängtade A-kort (torsdag förra veckan) och
är sugen på att följa med ut på ett onsdagsgazz.
Jag har som sagt inte ens haft kortet i en vecka och känner inte till
de bra mc-vägarna runt skåne heller...än! Därför tänkte jag börja med att köra i den lugna gruppen så jag lär mig hur det är att köra i stor grupp och få lite rutin osv.
Men, finns det alltid en lugn grupp som man kan köra med?
Om det "bara" dyker upp folk så det "räcker" till två grupper blir det
då en snabb och en medel? Eller blir det en medel och en långsam?

Kan dessvärre inte dyka upp ikväll eftersom mina skinnbyxor är på
lagning (dragkedjan som gått sönder).
Hoppas på att kunna följa med ut nästa onsdag om inte annat!

/Johanna

Last edited:
Onsdagsgazzet är öppet för alla.
Dock bör du verkligen överväga om du ska ge dig in på gruppkörningar efter att ha haft kortet i en vecka?
Det kommer att finnas en "långsam" grupp så länge det finns folk som vill köra i en sån grupp.

Det är bra att du väljer att börja med att hoppas in i långsam, en del gör inte det och det slutar ofta illa.

Men som sagt, se till att du i alla fall känner dig säker på att framföra din hoj själv innan det är dags för gruppkörning. :tummenupp

xyx skrev:
2235478 Onsdagsgazzet är öppet för alla.
Dock bör du verkligen överväga om du ska ge dig in på gruppkörningar efter att ha haft kortet i en vecka?
Det kommer att finnas en "långsam" grupp så länge det finns folk som vill köra i en sån grupp.

Det är bra att du väljer att börja med att hoppas in i långsam, en del gör inte det och det slutar ofta illa.

Men som sagt, se till att du i alla fall känner dig säker på att framföra din hoj själv innan det är dags för gruppkörning. :tummenupp

Som jag skrev tidigare så kan jag inte komma ikväll utan det blir förmodligen
nästa vecka som tidigast.
Har redan hunnit avverka lite drygt 120 mil så det lär väl minst bli 120 till om vädret tillåter. Har knappt kört något själv utan bara varit ute med andra och hittills har det fungerat väldigt bra :)
Men visst, man ska se till att lära känna sin hoj innan man ger sig ut med stora grupper och därför efterlyser jag en långsam grupp.
Vill inte ge mig in i något som jag inte kan behärska!

No worries..

Jag hängde med när jag övningskörde för 5 år sedan. (ja, jag planterade mig i en åker en av gångerna, men det hör väl inte hit :lol :död )
Lägg dig precis innan sisteman (näst sist) i långsamgruppen, så ska du se att det går bra! Känner du att du tappar kontakten med dem framför, så be sisteman köra farmför dig och "spåra". Det är alltid lättare att hålla ett jämnt tempo om man slipper bromsa inför varje skymd kurva. (sisteman känner ju förhoppningsvis till vägarna så pass bra så att han kan hålla jämnt tempo om du ber honom)
Långsamgrupp blir det nästan alltid om det är väder som idag. Fint väder = mkt folk.

Jäkta inte, kör i ditt tempo som du känner att du klarar av & så att du har koll på din hoj och kan göra undanmanöver om något oförutsett skulle hända!

Tänk på att inte gena i de skymda kurvorna, detta gäller ALLA!!
Har sett för mkt sånt på sista tiden. :död :pangihuve

Last edited:
Swappe skrev:
2235645 No worries..

Jag hängde med när jag övningskörde för 5 år sedan. (ja, jag planterade mig i en åker en av gångerna, men det hör väl inte hit :lol :död )
Lägg dig precis innan sisteman (näst sist) i långsamgruppen, så ska du se att det går bra! Känner du att du tappar kontakten med dem framför, så be sisteman köra farmför dig och "spåra". Det är alltid lättare att hålla ett jämnt tempo om man slipper bromsa inför varje skymd kurva. (sisteman känner ju förhoppningsvis till vägarna så pass bra så att han kan hålla jämnt tempo om du ber honom)
Långsamgrupp blir det nästan alltid om det är väder som idag. Fint väder = mkt folk.

Jäkta inte, kör i ditt tempo som du känner att du klarar av & så att du har koll på din hoj och kan göra undanmanöver om något oförutsett skulle hända!

Tänk på att inte gena i de skymda kurvorna, detta gäller ALLA!!
Har sett för mkt sånt på sista tiden. :död :pangihuve

Tack för tipset, sånt uppskattas alltid :)

Är det någon som vet ungefär i vilka hastigheter det brukar köras
i långsamma gruppen? Är det hastighetsbegränsningsfart, lite snabbare eller mkt snabbare?

Alltid 50 på 50-väg.
Annars inte särskilt långt från skyltat.

LayDeeOmega skrev:
2235692 Tack för tipset, sånt uppskattas alltid :)

Är det någon som vet ungefär i vilka hastigheter det brukar köras
i långsamma gruppen? Är det hastighetsbegränsningsfart, lite snabbare eller mkt snabbare?
I den långsamma gruppen delas det alltid ut Röd clown-näsa som blinkar samt stödhjul till hojarna. Dessuom är vi solidariska med alla de p-böter som denna grupp får ute i häckeberga... :lol

Von Vettet skrev:
2235726 I den långsamma gruppen delas det alltid ut Röd clown-näsa som blinkar samt stödhjul till hojarna. Dessuom är vi solidariska med alla de p-böter som denna grupp får ute i häckeberga... :lol
Bra för vi delar väl även upp böterna från dom i snabb grupp som parkerar hojarna i diket? Finns det clownäsor även till dom eller är det tomteluvor som gäller i den gruppen? :tomten

Edit: glömde :D

Mitt tips är isåfall att lägga dig sist i långsamgruppen
Vad som än händer så försök inte komma ifatt den som kör framför dig.
De kommer stanna o vänta om någon kommer efter.

En sak till bara för att en person framför dig klarar av kurvan i den hastighet den kör i så anpassa dig så du känner dig säker.

tror dessutom att det fortfarande finns "körskola tråd" som du kanske ska skriva upp dig på för där finns många tips som är guld värda

Läsvärd tråd
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?p=1290562&posted=1#post1290562

Tack för alla svar...
Blir till att vänta till nästa vecka som sagt och sedan blir det
att börja i den långsamma gruppen.
Har kört i Häckeberga ett par gånger så det är inte helt nya vägar
även om jag fortfarande inte kan varenda kurva i huvudet.

Maverick_ou812 skrev:
2235742 Bra för vi delar väl även upp böterna från dom i snabb grupp som parkerar hojarna i diket? Finns det clownäsor även till dom eller är det tomteluvor som gäller i den gruppen? :tomten

Edit: glömde :D
högfartdräkt,hår på bröstet och konsten att tänja på gränserna.Bromspunkten ska fram i varje kurva :D

xyx skrev:
2235699 Alltid 50 på 50-väg.
Annars inte särskilt långt från skyltat.
Jaså? Sist jag var med så var det 95 på 50 väg, och det var sista gången jag var med där.

Solid snake skrev:
2236689 Jaså? Sist jag var med så var det 95 på 50 väg, och det var sista gången jag var med där.

Kan givetvis inte svara för andra, men jag försöker iaf att alltid hålla 50 i byarna.
Ett problem som ofta kan uppstå dock är att det pga gummibandseffekten går fortare och fortare desto längre bak man kommer i gruppen när gruppen samlas ihop på 50-sträckorna.

ja det kan det bli för vissa som e lite orutinerade så kör dom i kapp där det e 50 för dom andre har saktat ner.istället för ligga i rätt grupp o ha kontroll o självkänsla i kurvorna.som sagt vad så alla onsdags gazz jag varit på så har vi alltid en sisteman så längre fram väntar dom in er.så ni behöver verkligen inte köra 95 på 50 väg.

Solid snake skrev:
2236689 Jaså? Sist jag var med så var det 95 på 50 väg, och det var sista gången jag var med där.

Det är knappast någon som tvingar dig att hålla 95 på 50 väg. Om du istället visar lite "civilkurage" o sänker farten så ska du se att folk följer efter. O dom som inte gör det, ja det får stå för dem. Ska hela gruppen hålla 50 måste förestemannen hålla runt 10km/h vilket är lite småtrist...

Mao, ta ert ansvar o sänk hastigheten i byarna. Det är inte svårare än så...

Solid snake skrev:
Och du bromsade inte heller? Om folk hamnar långt bak så gazzar de gärna genom byarna för att komma ikapp. Men det är ALLTID ditt eget ansvar hur fort DU kör. 50 är 50 för ALLA raijslaiters och denne kan inte ta ansvar för andra.

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park