Onormal temperatur?

Havre

Vardagspucko
Gick med
17 Mar 2008
Ort
Malmö
Hoj
Ducati Hyperstrada
Tjena!

Var ute en sväng idag (nåja, sväng och sväng .. skulle bara köra ett ärende) med min hoj, en FZR1000 från '88. Eftersom att dom håller på med vägbyggen och skit i stan blev det vääldigt mycket rödljus/stillastående osv. Körde 20m på ettan, stå och vänta i 30 sek på tomgång, rulla 20 meter till osv. Sådär höll det på i cirka 20 minuter varpå jag upptäcker att temperaturen är uppe på iaf 75%. Fortfarande en bit kvar till rödmarkeringen men ändå tillräckligt högt för att kännas obekvämt. Kände även att motorn var rejält varm pga. all värme som strålade upp i skrevet :) Tilläggas bör att det var ruskigt varmt ute, kanske påverkar lite också...

Är det normalt att motorn blir så varm bara för att den inte får lite fartvind på endast 20 minuter?
 
Saknar den fläkt så är det vanligt.

Har den fläkt så är det mindre vanligare men det händer, speciellt i sådant väder.
 
Ja det är helt normalt.

När är det dags att börja bli orolig då? 80% 90% ? .. Mot slutet av turen måste tempen ha varit närmre 85% och då jäklar brändes det i gumpen och mot insidan av låren... men det kanske bara jag som är känslig? Är allt under rödmarkering "ok" temperaturmässigt ?
 
har du kylfläkt? kolla så den startar när de e varmt och att tempen går ner. men den kanske inte ens kom upp i sån värme så den startar. svårt o veta när de inte är nån "nummrerad" tavla.
 
Om inte tempmätaren är uppe på finns det ingen anledning att oroa sig under sådana omständigheter. 20 min krypkörning i den här värmen kan få vilken motor som helst att bli skållhet, men som sagt, så länge inte nålen är inne på det röda så är det ingen fara. Rödmarkeringen sitter ju där av en anledning, och allt under anses vara ok.
 
Yes, där är kylfläkt på modellen, glömde undersöka ifall den surrade igång. Jag gör det vid nästa tur och återkommer. Tack för all hjälp hittils, lugnande besked! Om fläkten INTE snurrar, vart börjar jag då? Säkringar, kabelbrott?

Om inte tempmätaren är uppe på finns det ingen anledning att oroa sig under sådana omständigheter. 20 min krypkörning i den här värmen kan få vilken motor som helst att bli skållhet, men som sagt, så länge inte nålen är inne på det röda så är det ingen fara. Rödmarkeringen sitter ju där av en anledning, och allt under anses vara ok.

Känns betryggande! Tackar!
 
Last edited:
Inte så att fläkten gick utan att du hörde det, brukar bli rätt extra varmt på benen/skrevet när den är igång om man står still/krypkör
 
Min fläkt går igång vid 104°C, var lite kluven i början då CB1000R gick betydligt svalare men VFR´en ska beviserligen gå varmare och kylarna sitter iofs på sidan istället. På Gotland Ring var 110° det högsta jag notera men stirrade inte alltför mkt på instrumenten.
 
Fläkten kickar igång precis under rödmarkeringen, det som fixades från 88 -> 89 var bland annat kylsystemet mer liter i det från 89 och framåt än generation 1 (Genesis).
Men håller med kan bli lite varmt i skrevet om det går långsamt men inget och oroa sig över.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top