Onormal oljeförbrukning? Svårstartad kall

on/offroad

Bannad
Gick med
20 Jul 2008
Hoj
GIXER 1000
Vad kan anses som normal oljeförbrukning på en sporthoj. Fyllde upp fullt inför vinterförvaret & ligger redan under minimistrecket efter kanske 10 repor i år.

Motorn är torr så det finns inga synliga oljeläckor.

En annan sak som irriterar är att har börjat bli svårstartad kall. Startmotorn går & bränsletrycket laddas som det ska (låter så i alla fall). Enda sättet att få den att starta är att ge gas & rusa motorn, vilket inte känns optimalt. Satte i Iridium stift till förra säsongen måste de bytas årligen enl. säljaren skulle de hålla minst tre säsonger? Eller är det bränslefiltret som geggat igen??

:va:confused:

1L på 100mil brukar vara ett riktmärke för när det är dags att renovera.

Kolla ventilspelen, om någon eller flera ventiler inte stänger helt ger det startproblem. Om spelen är OK skulle jag nog som nästa steg mäta bränsletrycket.

Kolla hur stiften ser ut.
Suger den i sig olja (kolvringar eller ventilstyrningar i bästa fall, skjuten kolv i sämsta) så blir den svårstartad.

1L på 100mil brukar vara ett riktmärke för när det är dags att renovera.

Ja det är gränsfall hällde i 7 dl efter - Nej!!! Jag har inte kört mer än max 25 mil i år. Ja då är det kört då blir det verkstaden.:mad:

Kolla ventilspelen, om någon eller flera ventiler inte stänger helt ger det startproblem. Om spelen är OK skulle jag nog som nästa steg mäta bränsletrycket.

Ja det lutar åt att göra en ventil koll, är väl det som står på tur, enligt service schemat också. De kan då även fixa bränsle filter & mäta bränsletrycket. Jag gillar att skruva själv & blir riktigt nöjd när jag får i hopp hojen & fixat felet samt sluppit ockerpriserna på min verkstad, men ventilerna ger jag mig inte på - Där går min gräns, då pröjsar jag hellre än att jag får ett sammanbrott på hojen & vara tvungen att köra den till skroten efter ett antal misslyckade försök..::näsblod

Kolla hur stiften ser ut.
Suger den i sig olja (kolvringar eller ventilstyrningar i bästa fall, skjuten kolv i sämsta) så blir den svårstartad.

Stiften tar jag imorgon, ventilspelet på en tidigarelagd stor service. Men det jag inte fattar är varför den startar så snällt när den är varm, den kickar igång direkt.:confused:

Har du tagit kompressions-prov? Mest för att se som nämndes om någon av ringarna är kass och släpper igenom, ryker den blå-aktigt? Är det en insprutare kan du även göra en koll av boxen för att se om där ligger några ev. felmeddelanden som kanske kan härledas till att den inte kompenserar för kallstart och därför är svårstartad. :)

Last edited:
Tar den 7dl på 25mil rykern den mer än en 2takt. Hur uppfattade du stiften? startade den lätt precis efter stift bytet för att sen bli svårstartad efter en runda igen?

.....det lutar åt att göra en ventil koll, är väl det som står på tur, enligt service schemat också. De kan då även fixa bränsle filter & mäta bränsletrycket. Jag gillar att skruva själv & blir riktigt nöjd när jag får i hopp hojen & fixat felet samt sluppit ockerpriserna på min verkstad, men ventilerna ger jag mig inte på - Där går min gräns, då pröjsar jag hellre än att jag får ett sammanbrott på hojen & vara tvungen att köra den till skroten efter ett antal misslyckade försök..::näsblod

Du kan kolla spelen själv till att börja med så spar det massor med pengar om de är OK jämfört med att lämna in. Som ett led i felsökningen alltså.

*/ ?>
Nyheter
KTM uppdaterar sin elhoj

Pressrelease från KTM: ...

Verksamheten säkrad på Gotland Ring!

Det har varit många turer k...

Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen

Med anledning av Ducatis 10...

Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Back