ONK Oschersleben

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
När jag var nere på Assen och körde deras premiär i Hollänska ONK250 så fick jag förfrågan och även uppgiften på deras förarmöte att se till att fråga/informera några andra förare i 250cc här uppe om det fanns intresse för att köra deras deltävling i Tyskland på Oschersleben.

Jag var väldigt intresserad själv då den tävlingen ligger i juni och vi inte har några tävlingar i SM i juni. Jag hade ändå lite planer på att försöka köra någon ytterligare utlänsk tävling då. Så det förslaget kom passande. Jag sa att det säkert finns 3-4st förare här uppe i Scandinavien som skulle kunna tänkas vara intresserade av att köra ett race där.

Holländarna håller tydligen på med att utforma en ny serie för 250cc. En norderopeisk serie. Man har sett att det finns mycket förare här uppe i norra Europa och vill få till en bra serie med bra banor för dom förarna. Den kommer fungera lite som ONK250 där bl.a ser till att dra in klassponsorer som ska se till att sänka startavgifterna mm. Så detta racet i Hollänska Mästerskapet är lite av ett försöksrace om jag uppfattade det rätt. Därför bad dom förarna att informera andra om detta racet så att man gärna ville komma upp i runt 30st förare. ONK250 har redan köpt upp 30st platser i 250cc så detta racet blir av i vilket fall ändå. Men det är intresset för klassen man vill kunna visa åt andra.

Nu har jag fått lite mera information om racet på Oschersleben. Den går helgen 8-10 juni. Fredagsträningen består av 5st pass och kostar 180 euro. Racet kostar 290 euro och det är 2st race man kör på söndagen då. ONK250 kommer gå in med 50 euro rabatt till varje förare i 250cc. Man kan anmäla sig via onk250.nl anmälningsblankett och då sköter dom om anmälan och betalar även åt en så att man slipper betala ev avgifter för utlandsöverföringar till nån bank. Man betalar sen på plats till representaterna för ONK250.

Om någon har någon fråga så kan jag hjälpa till med att skicka den vidare eller besvara om jag kan frågan. Även andra förare i andra klasser än 250cc från Sverige kan få följa med ner! Men ni får inte dom 50 euro rabatt då och får anmäla er via KNMV istället då. Banan ligger i norra Tyskland mellan Hannover och Berlin. 41mil att köra i Tyskland om man kommer från Puttgarden eller 37mil om man kommer från Rostock.

Några frågor som jag fått kan jag ta här med.

Anmälningstid: 3 veckor innan racet är det normalt man ska ha anmält sig till ONK. Efteranmälan brukar inte vara några problem.

Licenser: Man ska ha Internationell licens för att få lov att köra i ONK. Våran B-licens är dock internationell så att man kan köra där med en B-licens. Holländare och Tyskarna får nog inte ut sin Internationella licens förens dom har A-licensen. Man har en 115% kvalgräns för att få köra på racet.

Färger på nummerbottnar/siffror kör man precis så som man har i VM. Bara det är tydligt så är färgerna fria.

Cyklarna man kör med där är allt ifrån otrimmade 96:or till fjolårs VM-hojar.

Om någon vill så finns det en Honda RS 250 med A-kit till förfogande att låna till detta racet. Om intresse finns så kontakta W. Pomper eller mig så ger jag hans e-mail vidare.

*/ ?>
Back