Onda handleder!

Mr Helmut skrev:
2200991 Bättre än att inte åka alls :banana

Länge sedan man såg dig på vägarna eller sporhoj.

Jag håller mig till banorna, farligt i trafiken ju. :)

På bana kan man använda sig av luften för att hålla uppe kroppen utan att bli av med kortet eller påkörd av en bil. Då spar man lite handleder. :tummenupp

På tal om ont i händerna, jag får ont i handen av körskolans hoj, kopplingen är så satans hård på den.

Nån som vet vad en såndära träna-upp-fingerstyrkan-tjofraesmojäng heter?

Är som två handtag och en fjäder, ett mot handflatan typ och ett som man greppar med fingrarna, och var kan man köpa det?

loser skrev:
2201015 Även "vinkeln" på broms / kopplingshandtag i förhållande till armarna påverkar mycket.

Håller med. Jag fick sanslöst ont när jag körde min DR650. Förstod inte varför. Men när vi vinklade om handtagen löste problemet sig.
:tummenupp

Hade samma problem som dig förra året. Lösningen stavas: F-I-G-H-T-E-R

Jag tror att problemet är att du lägger för mycket vikt på styret. Testa att knipa åt med knäna runt tanken istället. och inte belasta handlederna. Eller sluta puttra runt i stan.

Jag får sketaont i handlederna om det är kallt när jag åker. Blir som en inflammation o håller på o värker i ett par dagar. Samma med knäna. Får väl skylla mig själv som inte har varmt nog på mig.

Jag har haft stora problem med mina handleder efter överansträngning när jag spelat bas. Köp två "tennisarmband" Du vet sånna svettband man har när man tränar. Funkar kanon! Sen är det vila som gäller, ansträng inte handlederna. Jag hade spelförbud i tre månader. Spelade ändå men lyssnade på när kroppen sa ifrån.

Jag har problem med vänster handled... började säsongen med 35 mil i sadeln o efter det så får jag ont så fort jag kör... jag känner inget av det alls förutom när jag kör hoj o måste koppla... jag misstänker de kan va överansträngning för när jag inte kört på en vecka så dröjer det ett par mil i sadeln innan det gör ont igen (precis som man slår upp skadan igen...)...

hoppas de löser sig för dig.. antagligen är vila det bästa... men de e ju svårt när de blir fint väder :rolleyes:

Har samma problem själv kanske bränner på för mycket så de är svårt och hålla sig kvar! :tungan

De två bästa tipsen är redan skrivna. Allmän muskelträning - gyroboll är ett bra sätt - för att förebygga och motvärka problem till vardags (utanför hojen). På hojen; ge fasen i att hänga på styret. Lätt att glömma, men tänk ofta på att hålla dig uppe med ryggmusklerna och benen, och inte genom att lägga vikt på styret. Körtekniken, manövrerbarheten och handlederna kommer att må mycket bättre efter hand som du vänjer dig vid en bättre hållning på hojen. :tummenupp

Solid snake skrev:
2201086 På tal om ont i händerna, jag får ont i handen av körskolans hoj, kopplingen är så satans hård på den.

Nån som vet vad en såndära träna-upp-fingerstyrkan-tjofraesmojäng heter?

Är som två handtag och en fjäder, ett mot handflatan typ och ett som man greppar med fingrarna, och var kan man köpa det?

Finns på tex Interport. Där köpte jag i samma syfte för 1½ år sedan. Vet ej vad de heter.

Någon annan påstod att gigantiska mängder ihärdig runkning hjälper och jag har hört detsamma. Tänk dock på att alternera med vänster/höger.

Rent generellt är det bra träning förutsatt att du inte har flickvän, jag har hört att man lätt tappar sugen på flickvännen om man redan runkat 7 ggr samma dag...

Mr Helmut skrev:
2200859 När jag inte kör motorcykel försöker jag numera linda handlederna (värst på högre handleden) har ont när jag belastar dom tex lyfta mjölkförpackning eller liknade sak.

Hade samma sak förra året men läkaren trodde bara jag överansträngt handlederna vid mc körning och ville inte bry sig mer.

Fler som har problem och kan dela med sig med tips och hur man kan avbelasta dom bättre eller huskurer som kan få en att må bättre?

Jag har samma sak, men det är inte endast pga mckörning jag får det. Tränat och tävlat i thaiboxning i 6 år därför får jag sjukt ont. Men jag kan få ont om jag vrider handlederna när jag lyfter något obekvämt (mjölkpaket osv). Blir värre å värre me mckörningen också. drygt

Lider själv av samma sak då både mina handleder är paj. Vet inte varför, de har varit det sedan första tonåren då det första symptomet visade sig.
Jag får stora knölar på handlederna som hindrar mina rörelser samt gör förbaskat ont. Det går tydligen att operera men inga garantier för att det försvinner.
Tydligen ledvätska som läcker ut och bildar brosk typ, spricker om man slår emot dem hårt men kommer snart igen. Kolla så du inte har fått detta, då får du lära dig använda händerna på ett helt annat sätt. Bland annat göra armhävningar på knogarna, gasa på ett annat sätt etc :död

Verkar som om många har problem med handleder här. Generellt kan man säga att människans handleder är fenomenalt dåliga konstruktioner tyvärr... Vi har ben i handleden som inte fyller nån speciell funktion och till råga på allt så är de inte gjorda för tung ansträngning...

Gick med en bruten handled ett år innan läkarna ändrade sig och erkände att de hade missat ett benbrott på röntgen... Har förlorat det mesta av rörligheten i den handleden nu efter operation och allt så man har lärt sig att använda den som den är... Om ni vill känna på smärta så rekommenderar jag tunga hantelpressar med bruten handled :hihi

I alla fall, en sak ni bör ha hemma alltid om ni lider av smärta i handled och dyl är Voltaren, eller Diklofenak som är billigare. Ring er husläkare och säg att ni har fått nån inflammation och att han skriver ut ett recept till er. Ett par dagar med det så brukar det lösa sig. Kanon för tillfälliga inflammationer. Efter inflammationen lagt sig så kan man testa med träning igen.

En annan sak som kan hjälpa en del är Glucosamin. Det är byggstenarna som kroppen använder för att bygga leder. Normalt så tillverkar kroppen glucosamin av vår vanliga föda men att ge extra tillskott är mycket bra, vissa blir helt av med sina ledproblem. För en kille på ca 90kg så bör man inta ca 2000mg/dag. Kolla på internet eller er lokala hälsokostaffär...

Ursäkta det långa inlägget...

Nyheter
Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...