Onödigt matchporta utblås?

tomasbjork

Ny medlem
Gick med
21 May 2005
Hoj
2x Yamaha r1 -01 banhoj
Hej.

Har släckt min hoj (R1 -01)med pulversläckare och den vart inte så fin så nu har jag haft isär och rengjort och bland annat slipat ur toppen för där hade det ärgat lite grann. Jag passade även på att ta bort lite gjutskägg och nu undrar jag om det är värt att matchporta utblåset när jag ändå är i farten. Finns det nåt att vinna på en i övrigt standard hoj med helsystem eller är det större risk man förstör? Bifogar en bild på utblåset. Ha i åtanke att grenröret är helt runt i anslutning mot toppen.

Mvh Tomas

uploadfromtaptalk1390739572381.jpg

En portning är aldrig fel men frågan är om du kan porta. Har du ingen erfarenhet av det så är det 50/50 att du åstadkommer något bättre än fabriken bara genom att gräva runt lite.

Jag hade sagt låt bli. Skall det bli bra skall någon som kan göra det och då kostar det en del. På en turbosnurra är det då billigare att ladda lite mer.

Matcha? Menar du mot avgassystemet?

Att porta är väl onödigt i största allmänhet? :D Att porta avgas ger mindre än att porta insuget men att porta avgas är även lättare än insug eftersom man inte behöver bry sig om vad som händer i cylindern utöver att tömma cylindern.

Jag tänker mig att han menar att fräsa upp portarna så att de matchar avtrycket i sotet från avgaset. Generellt är det i mina ögon en kass ide då man vill ha en del av formen så för att minska reversering av avgaser. Hur teorierna kring reversering står sig i en turboapplikation har jag dock noll koll på...

Tack för tankarna. Nu är detta på en sugmotor men jag låter det nog vara ändå.

Tack för tankarna. Nu är detta på en sugmotor men jag låter det nog vara ändå.

Hej. D-formen på dina portar är medveten, den skulle iaf inte jag ta bort. Det höjda golvet som ger tröskeln i nederkant gör ofta nytta. Gasen få lättare att följa iom att lilla radien har ökats. D-formen med dess tröskel brukar också hjälpa till att motverka backpuls. Trots att formen minskar tvärsnittsarean så ökar den ofta flödet just via högre gashastighet.

På hojar som inte har sådan form, är det vanligt att portare svetsar upp den formen du har.

Så jag skulle inte karva i tröskeln mao.

Hej. D-formen på dina portar är medveten, den skulle iaf inte jag ta bort. Det höjda golvet som ger tröskeln i nederkant gör ofta nytta. Gasen få lättare att följa iom att lilla radien har ökats. D-formen med dess tröskel brukar också hjälpa till att motverka backpuls. Trots att formen minskar tvärsnittsarean så ökar den ofta flödet just via högre gashastighet.

På hojar som inte har sådan form, är det vanligt att portare svetsar upp den formen du har.

Så jag skulle inte karva i tröskeln mao.

Tack för svaret Jörgen. Har själv funderat i dom banorna och att det ser ut så av en anledning.

Mvh Tomas

Nyheter
Enfield presenterar sin stora twin

Efter spionbilder, hintar o...

Gotland Ring Bike Week 2026

Packa hojen, damma av hjälm...

Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...