Onödigt att byta från S-MX till Supertech?

sege skrev:
Kan en stövel som sitter så pass löst hindra vridning om man kraschar på nått vettigt sätt?

Jag har köpt ett par Supertech idag och om man drar åt kevlarsnörningen i innerskon ordentligt samt sluter ytterskon tajt och stänger med kardborrestängningen och avslutar med att dra åt "buntbandsliknande" stängningen bak så att det sitter bra, då sitter foten som gjuten i skon! Med rätt storlek på skon kan man absolut inte säga att stöveln sitter löst!

Nu äntligen.
Börjar det bli dags för ett par nya stövlar.
Jag har testat och klämt på både det ena och det andra.
Valet står mellan Alpine Supertech eller Alpine SM-X Plus.
Märk väl pluset där. Det finns SM-X stövlar också finns det SM-X plus.
Plus stöveln vann min omröstning i bekvämlighet. Supertech stöveln var något hårdare över vristerna, men SM-X Plus var inte så långt efter tyckte jag.

Några åsikter om SM-X Plus stöveln kontra Supertech skulle vara uppskattat!

//F

Fredda66 skrev:
Några åsikter om SM-X Plus stöveln kontra Supertech skulle vara uppskattat!
//F

Supertech är den bättre SM-X Plus är den sämre.
Vill man göra illa foten lite, eller vill man göra illa den lite mer.

Valet för mig var enkelt iaf. Sen kan man ju väga bort säkerheten om man vill ha en stövel som är smidigare och har kanske mer "känsla" osv. Jagar du tusendelar på bana kan jag förstå om man tänker så men annars verkar det inte smart.

Tänk på att Supertechen ska sitta tajt när du provar dom. Det ska vara ett helvete att få på och av dom i början så kommer dom sitta perfekt sen.

WestW skrev:
Supertech är den bättre SM-X Plus är den sämre.
Vill man göra illa foten lite, eller vill man göra illa den lite mer.

Valet för mig var enkelt iaf. Sen kan man ju väga bort säkerheten om man vill ha en stövel som är smidigare och har kanske mer "känsla" osv. Jagar du tusendelar på bana kan jag förstå om man tänker så men annars verkar det inte smart.

Tänk på att Supertechen ska sitta tajt när du provar dom. Det ska vara ett helvete att få på och av dom i början så kommer dom sitta perfekt sen.
Här jagas inga hundradelar!
Men komfort prioriteras relativt högt.
Jag var på Lelles och testade bägge varianterna ganska utförligt.
Båda sitter väldigt bra när dem är på.
Men att sätta på supertechen var ett jävla tjåhå, och varje gång jag tog av stöveln åkte innerstöveln ur! Kan ses som en petitess, men jag skulle på den 10e gången bli helt vansinnig!
Sen kändes supertechen väldigt varm. SM-X Plus kändes lite svalare, men det var bara en känsla. Inga rena fakta bakom det påståendet.
Sen var SM-X plus rätt mycket bekvämare att gå i, kontra supertechen. Supertechen gör p.g.a. sitt väldigt smarta säkerhetssystem den lite otymplig att gå i.
Och faktum är att jag vandrar runt en del i mina MC stövlar lite titt som tät.

Säljaren ansåg att dem var likvärdiga, men han hade inga argument att grunda det på.
Men säkerheten kändes ändå hög på SM-X plus stövlen tyckte jag. Fortfarande lite konfunderad.

//Fredda

Fredda66 skrev:
Här jagas inga hundradelar!
Men komfort prioriteras relativt högt.
Jag var på Lelles och testade bägge varianterna ganska utförligt.
Båda sitter väldigt bra när dem är på.
Men att sätta på supertechen var ett jävla tjåhå, och varje gång jag tog av stöveln åkte innerstöveln ur! Kan ses som en petitess, men jag skulle på den 10e gången bli helt vansinnig!
Sen kändes supertechen väldigt varm. SM-X Plus kändes lite svalare, men det var bara en känsla. Inga rena fakta bakom det påståendet.
Sen var SM-X plus rätt mycket bekvämare att gå i, kontra supertechen. Supertechen gör p.g.a. sitt väldigt smarta säkerhetssystem den lite otymplig att gå i.
Och faktum är att jag vandrar runt en del i mina MC stövlar lite titt som tät.

Säljaren ansåg att dem var likvärdiga, men han hade inga argument att grunda det på.
Men säkerheten kändes ändå hög på SM-X plus stövlen tyckte jag. Fortfarande lite konfunderad.

//Fredda

Dom flesta säljarna på Lelles pratar mest om det som är dyrast.

Supertechen är bäst. PUNGT :D
Den sitter tajt som fan och är bökig att få av och på i början med sitter perfekt sen.

Visst traskar man runt en del i stövlarna men jag är hellre osmidig i stövlarna än har en trasig fot efter att jag kraschat.

Flip-flops är ju sköna att gå i och åka hoj med annars :tungan

Daytona Rockar!!

Så jävla sköna och med hel pjäxa i kevlar :tummenupp

*/ ?>
Nyheter
Vinn en batteriladdare från CTEK

I samarbete med CTEK har vi...

Video: KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Super Adventure och Teide ...

Bokningar pågår till Gotland Ring Bike Week!

Boka sommarens härligaste b...

Gotland Ring GPE Circuit i konkurs, verksamheten räddad!

Bolaget bakom den dagliga d...

Besöksstorm till MC-mässan på Elmia

Den svenska mc-mässan har v...

MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Fullt drag på mc-mässan i Jönköping!

Bikes monter full till bred...

Nya Indian Chief Vintage

I kölvattnet av att ha spar...

MotoGP 2026: kalender och förare

MotoGP-kalendern och förarn...

Benavides till dramatisk Dakar-seger