Onödigt att byta från S-MX till Supertech?

R1der

Köpa billigt köpa dyrt!
Gick med
8 Jun 2003
Hoj
Honda 1000RR -07
Jag har ett par Alpinestars S-MX stövlar men jag funderar på att byta till Alpinestars Supetech inför racesäsongen. Men jag går och velar fram och tillbaka. Det jag egentligen undrar över är om det är nån som vet om det skiljer väldigt mycket mellan modellerna när det gäller skydden? Supertechen ser ju grymt stabil och säker ut och om stöveln är ett snäpp bättre än S-MX så borde det ju vara värt pengarna. Eller vad tycker ni?

De är bättre, så har du pengar är det bara att köpa. Säkerheten är inget man ska kompromissa med...

/Joakim

Fötter är ömtåliga, skillnaderna är inte många hundra... jag är än så länge hur nöjd som helst med supertechen...

Finns några Alpinestar Tech 10 stövlar nu dock kostar dom 5295 kr
såg på Lellesmc

WASP skrev:
Fötter är ömtåliga, skillnaderna är inte många hundra... jag är än så länge hur nöjd som helst med supertechen...
Nä, det är sant att det inte skiljer så mycket om man ska välja mellan dom vid nyköp, då hade jag ju inte tvekat. Men nu är jag ju ägare till S-MX så då blir ju prisskillnaden större eftersom min begagnade inte är värda så mycket.
Men du har rätt, fötter är ömtåliga. Köper nog supertechen och säljer av mina S-MX.

Kolla med Nordgren hur viktigt det är med bra stövlar... En tusing eller två mer kanske gör skillnaden som räddar fotleden, och då är det bara att fråga sig om fotleden är värd 2000 spänn eller ej!

rejser skrev:
mjo men det är till cross :)

"Funderingar innan lunch-mode på"

Sidi topflex är ju ganska rörliga men ändå stabila. Har en kompis som åkte med crossstövlar när han åkte gata. Det funkade fint för honom.
Borde det inte funka med ett par ovannämnda eller är det för trångt "ombord"?

"Funderingar innan lunch-mode av"

Teddy skrev:
vad kör Nordgren med?

Tror det är dags för nya för honom, men han önskar nog att han hade bättre stövlar på sig när han highsidade på Knudan. Vet inte hur länge sedan detta är och jag vet inte vilka stövlar han hade på sig, men han har tydligen fortfarande problem med foten. Stövlar kan inte rädda allt, men det känns ju dumt att chansa om de nu skulle kunna vara skillnaden mellan att paja foten ordentligt eller bara lite grann...

Kör själv med Supertech, och är grymt nöjd.
Kollade runt ganska mycket på stövlar innan jag bestämde mig. Provade, klämde, och kände på alla möjliga märken och modeller och hittade bara en stövel som var stabilare än Supertech, och det var daytona stövlarna.
Skillnaden var att jag betalade 2.300:- (har jag för mig) för ett par supertech, och daytona kostade runt 5.000:-. Och det fanns inte någonstans jag kunde prova ett par innan jag bestämde mig, så valet föll på Supertech.

När du står och väljer mellan SMX och Supertech nästa gång så ta bara stöveln i händerna och prova att vika den i höjd med fotleden. Sen är valet inte så svårt....

//Macke

Macke skrev:
Kör själv med Supertech, och är grymt nöjd.
Kollade runt ganska mycket på stövlar innan jag bestämde mig. Provade, klämde, och kände på alla möjliga märken och modeller och hittade bara en stövel som var stabilare än Supertech, och det var daytona stövlarna.
Skillnaden var att jag betalade 2.300:- (har jag för mig) för ett par supertech, och daytona kostade runt 5.000:-. Och det fanns inte någonstans jag kunde prova ett par innan jag bestämde mig, så valet föll på Supertech.

När du står och väljer mellan SMX och Supertech nästa gång så ta bara stöveln i händerna och prova att vika den i höjd med fotleden. Sen är valet inte så svårt....

//Macke
OK, jag har slutat vela, beställer ett par supertech idag! :tummenupp
Vill ju inte ligga med en mosad fot bara för att man var för snål. Det är heller inte kul om man efter en vurpa funderar på om det hade blivit mindre skador med ett par rejälare stövlar.
Tack för era åsikter

Macke skrev:

//Macke

Så gjorde jag med. Jag vill att mitt ben ska gå av strax ovanför stöveln istället för i fotleden eller nått. Tyckte alla andra billigare stövlar kändes som vanliga vandringkängor med plast på. Supertechen har ju riktigt skydd vid fotleden :tummenupp

Jag var helt säker på att jag skulle skaffa mig Daytonas värstingar för är det något jag inte vill pruta på så är det skyddsutrustningen. Men så fick jag nys om just Supertech och nu står de i garderoben och ser fina ut!
Jag köpte mina lätt begagnade på ebay i USA och fick dem hemskickade via en kollega. Tror jag slantade 200$, det känns heeeeeeeelt ok! :tummenupp
Rejäla kanoter i storlek 45, hehe...

Bifogat

• IMG_0084.jpg
    IMG_0084.jpg
    86.8 KB · Visningar: 148
Supertech är en kanonskön stövel, ser ut som ett rymdskepp men är ändå riktigt smidig. Verkar skydda hyfsat bra också. Har inte gjort några seriösa kraschtester än men dom preliminära har visat bra resultat :rolleyes:

Alpinestars Supertech eller SM-X PLUS?

Jag funderar på at köpa Alpinestars Supertech men funderar på om det finns några fördelar med SM-X PLUS istället? Det som får mig att fundera är att ventilationen i Supertech kanske gör stöveln lite väl sval om man väljer att köra hoj i kallt och lite fuktigt väder? SM-X är inte perforerat på samma sätt framtill på stövelskaftet.

R1der skrev:
Jag har ett par Alpinestars S-MX stövlar men jag funderar på att byta till Alpinestars Supetech inför racesäsongen. Men jag går och velar fram och tillbaka. Det jag egentligen undrar över är om det är nån som vet om det skiljer väldigt mycket mellan modellerna när det gäller skydden? Supertechen ser ju grymt stabil och säker ut och om stöveln är ett snäpp bättre än S-MX så borde det ju vara värt pengarna. Eller vad tycker ni?

Klart du ska byta!

...sypertech stöveln går inte att vrida i sidled vilket tyvärr sm-x stöveln gör.
Ganska viktig säkerhetsdetalj! :tummenupp

No:46 skrev:
Klart du ska byta!

...sypertech stöveln går inte att vrida i sidled vilket tyvärr sm-x stöveln gör.
Ganska viktig säkerhetsdetalj! :tummenupp

Kan en stövel som sitter så pass löst hindra vridning om man kraschar på nått vettigt sätt?

*/ ?>
Nyheter
BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Vinn en batteriladdare från CTEK

I samarbete med CTEK har vi...

Video: KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Super Adventure och Teide ...

Bokningar pågår till Gotland Ring Bike Week!

Boka sommarens härligaste b...

Gotland Ring GPE Circuit i konkurs, verksamheten räddad!

Bolaget bakom den dagliga d...

Besöksstorm till MC-mässan på Elmia

Den svenska mc-mässan har v...

MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Fullt drag på mc-mässan i Jönköping!

Bikes monter full till bred...

Nya Indian Chief Vintage

I kölvattnet av att ha spar...

MotoGP 2026: kalender och förare

MotoGP-kalendern och förarn...

Back