En fråga, får jag ändra på Standard 600 hojen? Och vet någon hur växlingen ser ut på en 600RR? Får skiten på Onsdag när jag kommer hem o vill ge mig på direkt att ändra växlingen på alla hojar.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Swedie skrev:DETTA ÄR ENDAST TILL DE SOM KÖR ROADRACING!
Hur många av er har vänt på växlingen och tycker det är bättre?
Jag funderar allvarligt på att ändra på alla mina hojar så jag slipper hoppa mellan olika växlingsmetoder. Jag ser på fördelarna med omvänd växling och känner mig tvingad att byta. Sen skulle det även underlätta för mig som har en dålig vänsterfot. Växlingar skulle för mig gå lättare.
Men skulle ändå vara kul o höra lite åsikter.
Förövrigt, finns det nån simpel metod att ändra på växlingen på R1an? Jag tänker fortsätta använda originalfotpinnesatsen. Dragning på utsidan är nog enda lösningen. Dock materialmässigt, vad rekommenderas?
Swedie skrev:En fråga, får jag ändra på Standard 600 hojen? Och vet någon hur växlingen ser ut på en 600RR? Får skiten på Onsdag när jag kommer hem o vill ge mig på direkt att ändra växlingen på alla hojar.
Japp det är bästa sättet, jag har raceväxlat på alla tre hojar.WestW skrev:Om du vänder på läget gör det på alla hojar du har. Man vänjer sig snabbt men sen måste man verkligen tänka när man sitter på en hoj med "vanliga" lägen.
Swedie skrev:En fråga, får jag ändra på Standard 600 hojen? Och vet någon hur växlingen ser ut på en 600RR? Får skiten på Onsdag när jag kommer hem o vill ge mig på direkt att ändra växlingen på alla hojar.
Läste du inte topic, RR-förare endastOlleR skrev:Det är ganska smidigt att kunna växla ner fort när det händer så mycke saker samtidigt. Men å andra sidan så är det väl inte samma sak på en RR-hoj som en motard, inte lika tajt mellan nerväxlingarna. (edit*: jag kan inte ens fundera över hur otäckt det skulle kännas att växla ner uppåt när man går på sidan in i en kurva)
Nu blev jag faktiskt osäker på hur jag skulle vilja ha det. Iomed hur man rör sig på hojjen så vore det nog vettigare med "vänd låda", sen beror det väl på vilken körstil man har. Man må väl köra som det känns bäst. Det funkar ju uppenbart å köra åt vilket håll som helst.
*Edit, kom å tänka på en annan sak, när man går omkull, kan det inte vara bättre att ha en vanlig låda så den inte slår i en lägre växel? (självklart kan det bli hur som helst, men lowsider är väl vanligast) Edit* (kanske inte alla går omkull lika ofta som jag heller)
bivven skrev:JAg SKA byta på gathojen, håll på o dra mig i en korsning igår när jag råka peta i 4:an ist för 2:an...livsfarligt juh!
BYT BYT BYT BYT![]()
Jo visst, jag svarade inte i pollen heller. E väl kul å bolla idér baraeus skrev:Läste du inte topic, RR-förare endast
Nä, men det är ju inte samma sak.
Vi har oftast alla nedväxlingar klara innan vi går in kurvan. Sen när man hänger ordentligt i utgången på en högerkurva så är det svårt att få in foten under växelföraren. Betydligt smidigare att bara stampa neråt.
Ja, i början är det lite virrigt.OlleR skrev:Jo visst, jag svarade inte i pollen heller. E väl kul å bolla idér bara(det är ju lätt å ignorera kommentarer, lite svårare i pollen)
Jag tycker det skulle vara besvärligt att bromsa och växla ner uppåt också, men de e ju klart att jag kör nog med mer fotbroms än de flesta (även när jag kör RR-hoj). Sen ut ur kurvorna håller jag helt klart med dig.
Har provat köra "felvänt" men jag är så dålig på det![]()
Shit, det låter ju som du är värsta GP-föraren!OlleR skrev:Det är nog smaksak det där med bakbroms bland de som e riktigt snabba också, så har jag förstått det iafJag är inte en sån men jag känner mig mer säker när jag kan styra bakändan med den, känner mig mer som ett paket med hojjen.
Tänkte på en annan sak också, såvida man inte är 125/250-åkare (jag har inte provkört någon sån här båge så jag vet inte hur effekten ligger i registret), och om man riktigt snabb, behöver man växla med fullt nerlägg nån gång då?
(kanske går lite offtopic, men jag tycker det har betydelse i valet vilket håll man ska växla)
Vill inte kalla mig snabb, men jag har alltid lite lätt bakbroms på för att stabilisera under inbromsningen, har fått för mig det och alltid gjort det, om det är till nån nytta vettefaneus skrev:Ja, i början är det lite virrigt.
Men efter ett tag så går det så bra så. Bakbromsen använder jag aldrig bakhjulet är ju så gott som i luften och motorbromsen ställer till det tillräckligt med studsande hjul o grejer. Kanske kommer att göra det om man blir snabbare?
[edit]
Hur gör ni snabba förare? Använder ni bakbroms?
[/edit]

Men vi kör ju racehojar också.oscar skrev:Jag har inte ändrat, det var raceväxlat original på min!![]()
Handväxel passar nog oss gubbar bästZoulFly skrev:det är skönt att kunna trampa neråt under acc och nerlägg nu när det är raceväxlat. Nåja, det kommer väl handväxel snart så då är alla problem ur världen![]()

|
|
Besöksstorm till MC-mässan på Elmia
Den svenska mc-mässan har v... |
|
|
MC-mässan startar idag
Med start idag, den 23 janu... |
|
|
Fullt drag på mc-mässan i Jönköping!
Bikes monter full till bred... |
|
|
Nya Indian Chief Vintage
I kölvattnet av att ha spar... |
|
|
MotoGP 2026: kalender och förare
MotoGP-kalendern och förarn... |
|
|
Benavides till dramatisk Dakar-seger
Luciano Benavides, som gick... |
|
|
Gotland Ring Bike Week 2026 – rabatt på färjan klar!
Alldeles nyss fick vi klart... |
|
|
Michelin lanserar Anakee Adventure 2 – nytt adventuredäck med fokus på väg, men redo för grus!
Michelin breddar sitt adven... |
|
|
Svensk auktion med tävlingshojar
Det svenska företaget Antiq... |
|
Officiella: Harley-Davidsons 2026-nyheter
Efter att Cruiser-programme... |