Omvänd bevisbörda vid trafikbrott

Tycker det finns en hel del problem (stölder, rån, vandaler, mord/dråp) i samhället som verkligen skulle behöva styras upp. Oftast drabbar detta privatpersoner så staten skiter i det. Rödeby är ett exempel. Olle Reiz ett annat.

Men kör man fort lurar man staten på pengar och då finns det inga gränser för vad dom är beredda att göra. Finns snart sagt inga punkter som staten tjänar mig på ett bra sätt. Dom vill bara ta alla mina pengar genom meningslösa lagar och regler.

Att jag åker runt med mitt eget reg nr vid ägaransvar kan dom glömma.

Stöldanmäla sin egen nummerplåt varje säsong borde väl räcka? :va

Svårt att bevisa vem det var när det är så många "tjyvar" som kör med samma nummer :D

Stöldanmäla sin egen nummerplåt varje säsong borde väl räcka? :va

Svårt att bevisa vem det var när det är så många "tjyvar" som kör med samma nummer :D
Det finns nog lösningar på allt. Det är ju enkelt att komma åt det. Bara införa en regel om att det omedelbart är körförbud på hojen tills nya skyltarna kommer som du får kvittera ut. Och då ge hojen nytt registreringsnummer. Lägg dessutom till en registreringsbesiktning på detta obligatoriskt och sätt ett pris på 2500 för denna. Poff, så funkar inte detta längre

where there is a will, there is a way...

i tyskland och england har man tydligen som princip att alla möjlighter till "smitning" ger med automatik samma straff som maximala bötesbeloppet/straffet.

vad ni än säger, vissa kan fortsätta lura systemet. men flertalet kan det inte...

Det finns nog lösningar på allt. Det är ju enkelt att komma åt det. Bara införa en regel om att det omedelbart är körförbud på hojen tills nya skyltarna kommer som du får kvittera ut. Och då ge hojen nytt registreringsnummer. Lägg dessutom till en registreringsbesiktning på detta obligatoriskt och sätt ett pris på 2500 för denna. Poff, så funkar inte detta längre

where there is a will, there is a way...
Det låter inte så enkelt som du påstår, snarare en administrativ mardröm.

i tyskland och england har man tydligen som princip att alla möjlighter till "smitning" ger med automatik samma straff som maximala bötesbeloppet/straffet.

Väldigt nyfiken på källa på det påståendet?
Och maximala straffet på vad?

I slutändan vet vi väl alla att det kommer bli total övervakning och lika kul att åka hoj som att storhandla mat.
Det är bara en fråga om hur lång tid denna utveckling tar, 10 år?

Det låter inte så enkelt som du påstår, snarare en administrativ mardröm.

Väldigt nyfiken på källa på det påståendet?
Och maximala straffet på vad?

I slutändan vet vi väl alla att det kommer bli total övervakning och lika kul att åka hoj som att storhandla mat.
Det är bara en fråga om hur lång tid denna utveckling tar, 10 år?

På första frågan, nej ingen mardröm. Jag vill minnas att det var en doktorand som undersökte och kom fram till att alla myndigheter går mot mer byråkrati med automatik om man inte stoppar detta. Ligger i myndigheters egna intresse att växa och anställa mer folk, då skapar man sin egen viktighet.
Dessutom kommer alla avgifter rättfärdiga detta...

På andra frågan så finns det i första länken jag gav, men jag förstå om du inte orkade läsa utredningn. Maximala bötesbeloppet som man kan råka ut för utan domstolsförfarande i det automatiska systemet. (s.176 för GB hittar tyskland, finns på ett annat ställe än det som följer på GB.)

Jag tror personligen att vi helst skall bromsa detta innan det händer, när vi väl fått alla dessa system finns ingen återvändo. Vore ganska tragiskt om vi fick detta...

..

Last edited:
Det finns inga som helst hinder att engagera sig som politiker i vårt land.
En god demokrati funkar så... är faktiskt en grundlag.
Så alla ni som klagar... gå med i valfritt parti och driv de frågor ni har bättre kompetens för än "alla andra politiker".
Har man rätt att klaga ifall man inte gör något själv antingen praktiskt eller/och via röstsedel?

Jag tror personligen att vi helst skall bromsa detta innan det händer, när vi väl fått alla dessa system finns ingen återvändo. Vore ganska tragiskt om vi fick detta...
..

och vad görs då åt detta, förutom att skriva på ett forum som politiker och de som faktiskt bestämmer, skiter högaktningsfullt i?

Många bra argument, både för och emot finns det, framför dom till berörda personer, annars bestäms det ju ändå "ovanför huvudena" på folket.

Det finns inga som helst hinder att engagera sig som politiker i vårt land.
En god demokrati funkar så... är faktiskt en grundlag.
Så alla ni som klagar... gå med i valfritt parti och driv de frågor ni har bättre kompetens för än "alla andra politiker".
Har man rätt att klaga ifall man inte gör något själv antingen praktiskt eller/och via röstsedel?

Klart man har rätt att klaga utan att bli politiker

Eller måste man börja jobba som biltillverkare innan man klagar på specifika bilmärken också?

... Man behöver inte ange nära släktingar i brottsfall...

Vi har ingen angiveristat, dvs du behöver inte ange någon.
(en liten obetydlig parantes)

Jag har svårt att se hur man kan införa omvänd bevisbörda i praktiken.
En princip i svensk rätt har alltid varit att den som påstår - bevisar.

...Jag tror personligen att vi helst skall bromsa detta innan det händer, när vi väl fått alla dessa system finns ingen återvändo. Vore ganska tragiskt om vi fick detta.....
Har följt liknande diskussioner på utländska fora. Och man kan klart konstatera
att; "We ain't seen nothin' yet".
Övervaknings-frenesin är som bekant betydligt längre framskriden i t.ex. GB.
CCTV och speed cameras kopplat till ägaransvar med riktigt kännbara straff.

Man tar dessutom till riktigt lömska undercover-tricks med civila MC (sporthojar)
som jobbar i lag med bilar och märkta MC för att plocka endast hoj-åkare.
Australien är ett ytterligare land där man utan några som helst juridiska problem kan sätta dit
hoj-åkare med stoppur och polismans utsago. Man tar utan vidare till tricks som - än så länge - skulle
falla under begreppet brottsprovokation här hemma.
Media bidrar starkt till att utmåla MC-kollektivet som ensamling asociala "misfits" som
inte gör annat än utsätter omgivningen för livsfara och oväsen med sin helt "onödiga" verksamhet.
Därmed blir dom "fair game" och "samhället" tvingas ta till drastiska grepp och medel för att komma till rätta med problemen...

Vi är - i mitt tycke - på väg mot detta med stormsteg. Om vi bara hjälper till så
att media får stoff till smaskiga "MC-terrorn-slår-till-igen"-rubriker med jämna mellanrun så är vi nog där om en 3-5 år...

Last edited:
Vi har ingen angiveristat, dvs du behöver inte ange någon.
(en liten obetydlig parantes)

Jag har svårt att se hur man kan införa omvänd bevisbörda i praktiken.
En princip i svensk rätt har alltid varit att den som påstår - bevisar.

Både och, i vissa lägen kan man använda sig av begreppet "skyddande av brottsling". Men vad jag förstår gäller detta inte nära anhöriga.

Jag är inte helt säker på att vi aldrig får omvänd bevisbörda på dessa trafikbrott. Det finns undantag i svensk rätt, vi har redan omvänd bevisbörda på flera områden. Mest kännetecknande är väl skattelagstiftningen.

Jag menar inte brott som i att folk skulle mörda mera i trafiken = rattfylla, eller liknande. Men JAG skulle inte köra en meter med nummerskylt, om jag då inte hade rikspolischefens regnummer.

Och det är en brottslig handling...

Å andra sidan kör jag inte med skylt nu heller så i mitt fall kan det kvitta, i don't give a shit.

Visst é det lätt att sitta framför datorn och vara moralkärring, men helt seriöst, vilka av oss kör 90 på 90-väg? Fortkörning är ett lagbrott, tänk på det.

Wheela är ett lagbrott, att släppa styret och sträcka på ryggen är ett lagbrott, att krita upp däcken är ett lagbrott, att byta ljuddämpare eller andra populära modifieringar strider mot lagen om hojen är nyare än Juli 1999.

Men visst, det är klart att vi alla kör monstermaskiner för att dem är fina att titta på, inte för att dem har 100.000.000 hästar och 0.1kg att släpa på, acccar 0-100km/h på under 3sek och toppar mer än 2.5x hastighetsgränserna.

MORAL SUGER :arsele

Hade du gjort det även om boten för att köra utan skylt/falskskyltad hade vart en peng som verkligen hade känts av?

Det är skillnad på att vara moralkärring och provokativ för att få ett hum hur andra verkligen tänker...Jag körde med utan skylt, hade den även på svingen ett tag...och hastigheten är variabel.

Att köra bakhjul, framhjul, släppa styret, byta ljuddämpare, byta blinkers etc är INTE ett lagbrott. Men om du utför detta på ett felaktigt sätt, eller monterar delar som ej uppfyller dagens krav så blir det en trafikförseelse. Bara för att du har en hoj nyare än 99 så måste du inte använda originaldelar.

Moral är något som bygger på det mesta...DU anser att det är fel att stjäla motorcyklar, medans någon annan anser det vara fel att köra i 120km/h på 70-väg...VEM HAR RÄTT?

Hade du gjort det även om boten för att köra utan skylt/falskskyltad hade vart en peng som verkligen hade känts av?

Det är skillnad på att vara moralkärring och provokativ för att få ett hum hur andra verkligen tänker...Jag körde med utan skylt, hade den även på svingen ett tag...och hastigheten är variabel.

Att köra bakhjul, framhjul, släppa styret, byta ljuddämpare, byta blinkers etc är INTE ett lagbrott. Men om du utför detta på ett felaktigt sätt, eller monterar delar som ej uppfyller dagens krav så blir det en trafikförseelse. Bara för att du har en hoj nyare än 99 så måste du inte använda originaldelar.

Moral är något som bygger på det mesta...DU anser att det är fel att stjäla motorcyklar, medans någon annan anser det vara fel att köra i 120km/h på 70-väg...VEM HAR RÄTT?

Till att börja med:
Alla trick man utför i trafiken, eller på allmän väg är VÅRDSLÖSHET I TRAFIK och kan resultera i indraget körkort. Vårdslöshet i trafik är ett brott. Att bränna däck strider mot vägtrafikkungörelsen och är ett brott som bestraffas med böter. Även fortkörning kan i vissa fall klassas som vårslöshet i trafik och är då också ett brott. Att modifiera en cykel som är helfordonsgodkänd gör att hojen du kör är oskattad, oförsäkrad, obesiktigad och oregistrerad, att framföra ett sådant fordon är ett brott och du riskerar ditt körkort...

...men vad vet jag :huvet

OM det nu skulle bli någon sjuk regel om att jag skulle få böta 150.000kr för att jag kör utan skylt då skulle jag helt enkelt riva boten på plats och inte bry mig mer.

BTW, det är stor skillnad på stöld och att köra fortare än vad väghållaren skyltat för. Alla (nästan) har någon gång, eller regelbundet, kört för fort. Men vid midsommarmiddagen med svärföräldrarna som precis blivit omblåsta av (låt säga MIG) så är det jävligt lätt att moralisera.

Jag förstår er också :krama men samtidigt som det är kul att provocera lite så är jag faktiskt helt ärlig. Hoppas bara att någon tar illa vid sig. Skadeglädjen är den bästa glädjen.

Hoj, hoj :glömdet

För att det skall bli vårdslöshet i trafiken måste man utsätta någon för fara

NEJ, det gäller GROV-vårdslöshet, även i grova fall behöver ingen utsättas för fara, men det hjälper till. Grov oaktsamhet räcker, t.ex så är det automatiskt grov vårdslöshet i trafik om man kör på gång eller cykelväg/ar.

Wikipedia:::::
Vårdslöshet i trafik är i Sverige brottsrubriceringen för ett trafikbrott där en trafikant har visat oaktsamhet som leder till en trafikolycka. Den som döms för vårdslöshet i trafik får påföljden dagsböter eller i grova fall fängelse i högst två år.
lagen.nu:::::
1 § Brister vägtrafikant, den som för spårvagn eller den som någon annanstans än på väg för motordrivet fordon i väsentlig mån i den omsorg och varsamhet som till förekommande av trafikolycka betingas av omständigheterna, döms för vårdslöshet i trafik till dagsböter.

Om någon vid förande av motordrivet fordon eller spårvagn gör sig skyldig till grov oaktsamhet eller visar uppenbar likgiltighet för andra människors liv eller egendom, döms för grov vårdslöshet i trafik till fängelse i högst två år.

Ok jag har väl inte helt rätt :-)

Wikipedia:::::
Vårdslöshet i trafik är i Sverige brottsrubriceringen för ett trafikbrott där en trafikant har visat oaktsamhet som leder till en trafikolycka. Den som döms för vårdslöshet i trafik får påföljden dagsböter eller i grova fall fängelse i högst två år.
lagen.nu:::::
1 § Brister vägtrafikant, den som för spårvagn eller den som någon annanstans än på väg för motordrivet fordon i väsentlig mån i den omsorg och varsamhet som till förekommande av trafikolycka betingas av omständigheterna, döms för vårdslöshet i trafik till dagsböter.

Om någon vid förande av motordrivet fordon eller spårvagn gör sig skyldig till grov oaktsamhet eller visar uppenbar likgiltighet för andra människors liv eller egendom, döms för grov vårdslöshet i trafik till fängelse i högst två år.

Ok jag har väl inte helt rätt :-)

:krama

Till att börja med:
Alla trick man utför i trafiken, eller på allmän väg är VÅRDSLÖSHET I TRAFIK och kan resultera i indraget körkort. Vårdslöshet i trafik är ett brott. Att bränna däck strider mot vägtrafikkungörelsen och är ett brott som bestraffas med böter. Även fortkörning kan i vissa fall klassas som vårslöshet i trafik och är då också ett brott. Att modifiera en cykel som är helfordonsgodkänd gör att hojen du kör är oskattad, oförsäkrad, obesiktigad och oregistrerad, att framföra ett sådant fordon är ett brott och du riskerar ditt körkort...

...men vad vet jag :huvet

Mmmm...eller nått.

OM det nu skulle bli någon sjuk regel om att jag skulle få böta 150.000kr för att jag kör utan skylt då skulle jag helt enkelt riva boten på plats och inte bry mig mer.

Ta bort en nolla och säg 15.000kr i böter för utan skylt/falskskyltat. Det är en peng som svider och som du inte har råd med. Blir du tagen av kameran så kostar det dig tex max 5.000kr, dvs 3 fortkörningar kontra 1 falskskyltat. Men du anser att det är bättre att försöka komma undan något som du inte har blivit tagen för...dvs köra utan skylt "ifall"?

BTW, det är stor skillnad på stöld och att köra fortare än vad väghållaren skyltat för. Alla (nästan) har någon gång, eller regelbundet, kört för fort. Men vid midsommarmiddagen med svärföräldrarna som precis blivit omblåsta av (låt säga MIG) så är det jävligt lätt att moralisera.

Ja, det är stor skillnad. Vid stöld drabbas någon ekonomiskt. Vid hastighetsöverträdelse riskeras din samt andras hälsa fysiskt och psykiskt samt ekonomiskt...

Jag förstår er också :krama men samtidigt som det är kul att provocera lite så är jag faktiskt helt ärlig. Hoppas bara att någon tar illa vid sig. Skadeglädjen är den bästa glädjen.

Hoj, hoj :glömdet

Skadeglädje är och kommer aldrig att vara den bästa glädjen. Tycker man det har man aldrig känt riktig glädje... Och ja, det är både roligt och informerande att provosera. Det är ofta då man kan läsa mellan svordomarna och överdramatiseringarna vad andra verkligen känner och tycker!

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman