omtypning

philsson skrev:
Man låser den i öppet läge så att avgaserna cirkulerar i kompressionskammaren och på så vis tappar man toppeffekt. Det är helt klart billigare att bänka än att köpa godkända strypningar ifrån till ex MC kompaniet. Bänkning nära mig (vetlanda) kostar 500kr.

öppnar inte atac-ventilen på höga varv vanligen då?
eller är det tvärt om så den stängs på höga varv? :confused:

kleinealf skrev:
öppnar inte atac-ventilen på höga varv vanligen då?
eller är det tvärt om så den stängs på höga varv? :confused:
Atac ventilen är ingen RC ventil. Till skillnad ifrån en RC ventil som stryper utblåset så öppnar ATAC ventilen en mynning till en tryckkammare i topplocket. Detta är Hondas gamla lösning på att få mer motstånd på låga varv då avgaserna får cirkulera längre och dessutom genom denhär kammaren. Ventilen stänger sedan vid 6000 varv och avgaserna går fritt rakt ut i avgassystemet utan att passera denna tryckkammaren.
På NS motorn så är detta system mekaniskt styrt på centrifugalisk väg så att den öppnar vid ett visst varvtal.
På NS 400 finns samma system med där är det elektronisk styrt.

Summa sumarum, ATAC ventilen är öppen vid låga varv och stänger vid 6k + rpm.

Last edited:
philsson skrev:
Atac ventilen är ingen RC ventil. Till skillnad ifrån en RC ventil som stryper utblåset så öppnar ATAC ventilen en mynning till en tryckkammare i topplocket. Detta är Hondas gamla lösning på att få mer motstånd på låga varv då avgaserna får cirkulera längre och dessutom genom denhär kammaren. Ventilen stänger sedan vid 6000 varv och avgaserna går fritt rakt ut i avgassystemet utan att passera denna tryckkammaren.
På NS motorn så är detta system mekaniskt styrt på centrifugalisk väg så att den öppnar vid ett visst varvtal.
På NS 400 finns samma system med där är det elektronisk styrt.

Summa sumarum, ATAC ventilen är öppen vid låga varv och stänger vid 6k + rpm.

ok, då förstår jag, jag får tacka för all information

philsson skrev:
2016877 Strypningar kan du säkert köpa ifrån http://www.mc-kompaniet.se/ men de lär inte vara helt gratis. Billigast är om du stryper den själv och visar upp bänkpapper vid besiktning.
Strypningarna du ska ha på den hojen är en bricka i utblåset med innerdiameter 25mm och urkopplad och pluggad ATAC ventil. Fixar du detta själv så lär inte hojen överkrida 11kw och du kan köra in den på bänkning.

ingen som vet något annat ställe att köpa strypningar ifrån? dom hadde inga strypningar och jag vill helst inte åka iväg och bänka hojen

kleinealf skrev:
2155622 ingen som vet något annat ställe att köpa strypningar ifrån? dom hadde inga strypningar och jag vill helst inte åka iväg och bänka hojen
Varför inte bara bänka den? Det måste bli billigare trots allt.

philsson skrev:
2156239 Varför inte bara bänka den? Det måste bli billigare trots allt.

nja, inte helt säker på det och så blir det så omständigt, måste åka 12 mil enkel för att bänka och så är det ingen som vill skjutsa mig :(

Nyheter
Publikrekord under World Ducati Week

Ducati slog publikrekord un...

Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Back