Omspunna bromsslangar

BugEyes

Ny medlem
Gick med
13 Mar 2003
Hoj
Yamaha MT-07
Hej,

Körsäsongen har tagit slut och hojen står i garaget med skattemärket skrapat. Det betyder att mek och modifieringssäsongen börjar nu, stor service och lite modifieringar är planerade.
Förra året blev det avgas och ombestyckning. I år tänkte jag ge mig på bla bromsarna och omspunna slangar står på önskelistan. Tänker nog byta även kopplingsslangen för att det ska se lika ut på båda sidor.
Vill ha tips om vad och var man köper och om det lönar sig att köpa bara slang och kopplingar och sätta ihop själv eller om man ska köpa ett färdigt kit. Slangarna ska vara stålomspunna blanka med transparent skyddshölje och kopplingarna helst rostfria.

Tack på förhand

BugEyes skrev:
Hej,
...
Vill ha tips om vad och var man köper och om det lönar sig att köpa bara slang och kopplingar och sätta ihop själv eller om man ska köpa ett färdigt kit. ...

Tack på förhand

Har för mig att NMB Hydralic är rätt så billiga, billigare än att köpa färdigare kit alla fall. Man kan lämna in sina gamla slangar så gör de nya med rätt mått.

//\//\

NBM Hydralic AB
Karlbergsstrand 2
171 73 SOLNA
SWEDEN
Telephone: +46-8-27 16 73
Facsimile: +46-8-83 63 05
Mail: info@nbmhydraulic.com

Tack, ska kolla det.
Har hört talas om en firma i det området som skulle vara bra men inte haft namnet och adressen förrän nu.

jag fick mina gjorda på alhqvist i gbg, kostade bara 650kr, två st slangar med reostfriakopplingar, sen att jag gjorde de för långa får jag skylla mig själv.

Stålomspunna bromsslangar

Har precis monterat på mina stålomspunna bromsslangar som är gjorda hos NBM Hydraulic (www.nbmhydraulic.se) på min Busa.
Montera bort mina och hade dom med mig, dom gjorde nya medan jag väntade.
2 st framslangar och en bakslang nya bultar och brickor ca 1100-1200:-, och ett välidgt trevligt bemötande.
Hade stålomspunnet på min förra hoj så jag tvekade inte en sekund när det blev mekdax.

Tackar för tipsen,

Slangarna är av hojen och jag ska ta dom med mig och besöka NBM.

jag kör endast med mytomspunna slangar :hihi
Nä men allvarligt talat om du kan tänka dig kolfiberomspunna så är dom FÖR JÄVLIGA, kör med Goodridge på min hoj och jag har inte kört nån hoj med värre bett.....de nya hojarna med superbromsar från fabrik är inte ens i närheten.....körde polarens nya GSX-R 1000 och tyckte dom var lite småsvampiga i jämförelse :)

Tycker även att man märker skillnad mot stålomspunnet, men det är kanske en smaksak (och kostnadsfråga kanske)
Rekommenderar i.a.f. färdigt kit.

BugEyes skrev:
Hej,

Körsäsongen har tagit slut och hojen står i garaget med skattemärket skrapat. Det betyder att mek och modifieringssäsongen börjar nu, stor service och lite modifieringar är planerade.
Förra året blev det avgas och ombestyckning. I år tänkte jag ge mig på bla bromsarna och omspunna slangar står på önskelistan. Tänker nog byta även kopplingsslangen för att det ska se lika ut på båda sidor.
Vill ha tips om vad och var man köper och om det lönar sig att köpa bara slang och kopplingar och sätta ihop själv eller om man ska köpa ett färdigt kit. Slangarna ska vara stålomspunna blanka med transparent skyddshölje och kopplingarna helst rostfria.

Tack på förhand

Hej!
Har du köpt ännu?
Annars kanske detta kan vara något:
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=28760

Mvh
KRK

Förstår inte vad stålomspunna ska ge för skillnad när man ändå kan nita bak/framhjul med gummi?

cRoC skrev:
Förstår inte vad stålomspunna ska ge för skillnad när man ändå kan nita bak/framhjul med gummi?

Så länge som gummislangarna är nya brukar de fungera rätt bra på gata men man kommer aldrig ifrån att stålomspunnet är bättre (eller för den delen kevlar och kolfiber) och ger säkrare funktion över tiden. Gummi åldras och ger med tiden "svampiga" bromsar med försämrad bromsverkan som resultat.

på en 125:a märker man inte skillnad..
förutom att du får bättre känsla..

Körde min r6:a på en träning iår. och bromsslangen sprack.. ingen kul upplevelse att upptäcka i slutet av rakan när det bara säger puff... så har man ingen broms längre...
Nu mera kör jag stålomspunnet på alla hojar...

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park