Omregistera hojjen

MrTombola

Ny medlem
Gick med
19 Jan 2006
Hoj
CBR 600RR
Tjipp
Nu när våren är här är det dags att plocka ut sin julklapp till sig själv.
Tomten kom med en CBR600RR till mig. Fan va snäll jag varit i år!

Hur som helst så är hojjen reggad med 25kw. Jag är gammal nog att inte köra falskförsäkrat och måste då regga om hojjen med ursprungseffekt igen.

Detta har säkert flera innan mig gjort och kan komma med tips.
Vad är det som gäller? Är det bara att beställa en tid för en omregistrering hos bilbesiktningen eller måsta man ha med sig en massa intyg etc?
Hur gjorde ni?

//T

Falskörsäkrat blir det inte då alla bolag går på ursprungseffekt.

ska själv regga om hojen till orginal effekt.
Kollade upp hur man skulle göra förra året.
Det skulle bara vara att säja till då man besitigar hojen o de skulle ändra i papperna.

Det var tydligen inget intygskrav/pappers krav på återställning av orginal effekt.

Skulle dock uppskatta om de som gjort detta tidigare bekräftar detta

ska själv regga om hojen till orginal effekt.
Kollade upp hur man skulle göra förra året.
Det skulle bara vara att säja till då man besitigar hojen o de skulle ändra i papperna.

Det var tydligen inget intygskrav/pappers krav på återställning av orginal effekt.

Skulle dock uppskatta om de som gjort detta tidigare bekräftar detta

Så var det inte för mig i våras när vi skulle omregistrera tjejens er-6N från 25Kw till full effekt. Vi fick glatt vända hem från sbp och ringa kawasaki som fick utförda ett full-effektsintyg för att omregistreringen skulle bli godkänd.

Det sura var ju att jag ringt en kawaåterförsäljare dagen innan och frågat och dem hade kollat upp det och man skulle inte behöva intyg enligt dem, ack vad fel dem hade. Dåligt att dem inte har koll tycker man :mad:

Så hade jag varit dig hade jag ringt Honda Sverige och bett dem skriva ett sådant, det gör dem garanterat med glädje. Så slipper du stå där och bli förbannad :tummenupp

Jahapp, misstänkte nästan att det var ngt sådant som krävdes. Jag chippade bilen via polestar och då krävdes det ett intyg om att jag höjde effekten.
Sjukt att man måste visa "nya" papper på att man återgår till orginaleffekt.
Jag ska ta kontakt med Honda, bara för att vara säker, genomföra besiktningen och återkomma med hur det hela slutade. Tar säkert en vecka eller två.

//T

Så var det inte för mig i våras när vi skulle omregistrera tjejens er-6N från 25Kw till full effekt. Vi fick glatt vända hem från sbp och ringa kawasaki som fick utförda ett full-effektsintyg för att omregistreringen skulle bli godkänd.

Det sura var ju att jag ringt en kawaåterförsäljare dagen innan och frågat och dem hade kollat upp det och man skulle inte behöva intyg enligt dem, ack vad fel dem hade. Dåligt att dem inte har koll tycker man :mad:

Så hade jag varit dig hade jag ringt Honda Sverige och bett dem skriva ett sådant, det gör dem garanterat med glädje. Så slipper du stå där och bli förbannad :tummenupp

Falskörsäkrat blir det inte då alla bolag går på ursprungseffekt.

Hmm... jag undrar jag...
Fick en sån sjukt mkt bättre premie, jag ställde frågan på vilken effekt de gick på och då sa de 25kw....
Detta var innan jul. (garageförsäkring)
Kanske blir annat ljud i pipan nu när man ska åka.. :näsblod

//T

Last edited:
För att du skall få riktiga fakta så är det bara att ringa Bilprovningens tekniska avdelning imorgon och fråga:tummenupp

Va hos bilprovningen för ett par veckor sedan med bilen och passade då på att fråga om just detta då min hoj också är reggad som strypt (36kw)...de sa att om det står originaleffekten på regbeviset så är det inga som helst problem (står i så fall längst ner under övriga uppgifter), behöver då bara åka in till bilprovningen som gör en ny regbesiktning, kostar typ 700 spänn. Skulle det däremot inte finnas någon ursprungseffekt registrerad så måste man vända sig till tillvekaren som skriver papper på detta.

Angående försäkringen så är det olika hos ilika försäkringsbolag, ex Länsförsäkringar försäkrar efter effekten som hojen är reggad för. Dvs är den strypt så blir det billigare (och du riskerar starkt att bli utan ersättning om olyckan är framme). Det är inte bara hojen du missar då, utan det kan även bli problem att få ut personskadeförsäkring om du gjort försäkringsfusk.
Folksam däremot försäkrar efter ursprungseffekten oavsett hur det är reggad. Så då behöver man inte regga om den, blir korrekt försäkrad iallafall.

Good luck! :tummenupp

När jag omregistrerade hojen till ostrypt i höstas på Valdemarsro så behövde jag inte visa upp några papper. Hela besöket tog max tre minuter och så var det klart!

När jag omregistrerade hojen till ostrypt i höstas på Valdemarsro så behövde jag inte visa upp några papper. Hela besöket tog max tre minuter och så var det klart!

Samma här. Beställde registreringsbesiktning (dvs INTE kontrollbesiktning) av Gixxern (från strypt till ostrypt) och det tog inte många minuter. Han var även hygglig och gjorde en kontrollbesiktning på en gång (vilket de inte gör vanligtvis på registreringsbesiktningen) och släckte den 2:a jag hade på effektangivelsen från kontrollbesiktningen.

Mitt tips är att du kontaktar de som vet, dvs Bilprovningens tekniska avdelning och generalagenten (möjligen även Transportstyrelsen i en del frågor) så får du garanterat svar som skall vara korrekta. :-)

*/ ?>
Nyheter
KTM bryter med Kiska – så påverkas framtidens design

Efter flera decennier tills...

Ducati Formula 73 – retro och racing i perfekt harmoni

Retro möter racing – Ducati...

Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Vinn en batteriladdare från CTEK

I samarbete med CTEK har vi...

Back