Ompackning av ljuddämpare; ser det här rätt ut?

UnderDOG

Ny medlem
Gick med
24 Apr 2003
Hoj
Ingen, none, Kein.
Se bild.
Har packat tjockare i inloppsändan, inte bra kanske.
Skall man säkra skiten genom att sticka rostfri ståltråd genom det perforerade röret?
Eller bara linda med ståltråd?
Hilfe!
(Har en påse ull till)

((Jävlar vad långa de extra långa fibrerna var, minst 40 meter styck :-))

Bifogat

• PICT1100_small.JPG
    PICT1100_small.JPG
    128 KB · Visningar: 485
Ska man inte packa ganska luftigt? (har aldrig gjort det själv)

Det borde ju bli bättre dämpning då?!

Jag köpte ullet från lokala affären. Fick då en matta som jag lätt å fint rulla runt å sen var det på me röret igen å tuta å köra. Tycker alltså det är konstig variant du har hittat. Det ser även hårdpackat ut... lär väl iofs bara göra att luftströmingen ut blir högre (liten skillnad iofs kanske)... = mer ljud?

UnderDOG skrev:
Se bild.
Har packat tjockare i inloppsändan, inte bra kanske.
Skall man säkra skiten genom att sticka rostfri ståltråd genom det perforerade röret?
Eller bara linda med ståltråd?
Hilfe!
(Har en påse ull till)

((Jävlar vad långa de extra långa fibrerna var, minst 40 meter styck :-))

gjorde så där till min moppe förut... packa på.. så blir de bättre ljud.... :yoparty

Jag brukar linda en ståltråd runt för att säkra, långa fibrer är bra, korta flyger ur ganska snabbt.

Swedie skrev:
Jag köpte ullet från lokala affären. Fick då en matta som jag lätt å fint rulla runt å sen var det på me röret igen å tuta å köra. Tycker alltså det är konstig variant du har hittat. Det ser även hårdpackat ut... lär väl iofs bara göra att luftströmingen ut blir högre (liten skillnad iofs kanske)... = mer ljud?

Den där ullen fick han från mig :D Underdog har inte tid att köpa sånt själv :tungan

Jag tyckte me att det var en konstig variant, har också använt mig av en matta innan. Men enligt butiken (Johans mc) så skulle detta vara minst lika bra och lättare att linda så det blev ett lagom tjockt lager :va

Du ska inte linda så hårt! Då får du ju rakt rör, liksom. Det ska vara som att klämma på en limpa, typ. Gör om!

När jag packade om mina MIG-rör, så köpte jag en sats som var till för dom rören, och det fick man packa så in i helvete för att det skulle få plats, men nice ljud blev det iallfall.

Det är som en limpa, en skogaholms.
Är det ok då?
Det gick in i röret utan problem och jag har inte lindat hårdare än att jag bara lindat på det liksom, jag spände inte fibrerna under själva processen....

Är det godkännt då Mattias? :Bugar

Mattias skrev:
Du ska inte linda så hårt! Då får du ju rakt rör, liksom. Det ska vara som att klämma på en limpa, typ. Gör om!

UnderDOG skrev:
Det är som en limpa, en skogaholms.
Är det ok då?
Det gick in i röret utan problem och jag har inte lindat hårdare än att jag bara lindat på det liksom, jag spände inte fibrerna under själva processen....

Är det godkännt då Mattias? :Bugar

Den här gången tycker jag att Mattias har fel, det ska packas hårt. (Kanske som en vecka gammal skogaholms??) Ser ut på bilden som att du ska ha mer ull.

/lastu

Ullen ska inte packas hårt! Mattias har rätt som vanligt. Om man packar hårt kan inte ljudet gå in i ullen och dämpas.

Nr:18 skrev:
Ullen ska inte packas hårt! Mattias har rätt som vanligt. Om man packar hårt kan inte ljudet gå in i ullen och dämpas.

Jag måste nog ändå ha en lite annan åsikt. De ulltyper jag haft så har det ändå blivit bäst om man packar nästan så hårt det går.

Tror att jag sist hade ull från en beggad akrapovic och den kan man liksom inte packa ihop mer, den blir ganska tät bara man har ull överallt. Så angående bilden i första inlägget så ska han ha mer ull och det som redan finns ser bra ut tycker jag.

/lastu

Ljudabsorbtionen är beroende både av tätheten o mängden. Alltför fluffigt så blir det för lite material helt enkelt. Blir nog bäst om man trycker i så mycket som möjligt inom rimliga gränser. Har väldigt svårt att tro att man för hand kan packa för hårt. Trycker ullen mot ytterhöljet så dämpas vibrationerna där oxå. Fast det räcker nog m måttlig packning för det.
/u

Psychobiker skrev:
När jag packade om mina MIG-rör, så köpte jag en sats som var till för dom rören, och det fick man packa så in i helvete för att det skulle få plats, men nice ljud blev det iallfall.

Jag har oxå packat om MIG, då packade jag så hårt som möjligt
och tejpade sen fast ullen.

Det var ett universal kit från K&K Racing som ska passa dom
flesta MIG-system och det ull över, ringde o frågade o det skulle vara så.

Nyheter
Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!