Omorganisation på jobbet

JoJoman

Hela vägen
Gick med
4 Mar 2005
Hoj
VTR Firestorm
Som rubriken lyder så ska vi på mitt arbete göra en ordentlig omorganisation.

Detta i sig betyder ju inte att det blir sämre, vad jag reagerar starkt emot (och därför måste skriva av mig lite) är sättet det hanterats på.:zpy

Jag kom tillbaka till jobbet efter semestern glad som en lokförare i måndags och åkte iväg hela dagen på kundbesök.
På tisdagen kommer jag till kontoret och ser att det är ett meddelande på min telefon, jag lyssnar av och får då höra : Hej, jag heter N.N och är din nya chef, välkommen till min avdelning. Den avdelning du jobbar på idag kommer att försvinna på måndag.

Jag får reda på hur den nya organisationen ska se ut och märker det är bara jag och en kille till som skall göra det som vi är fyra om idag, det ska sägas att vi är redan underbemannade.

I korridoren träffar jag på koncerncehefens sekreterare och hon undrar givetvis hur läget är. Jag svara att allt var bra tills idag (tisdags). Jag frågar henne vem som slutade tänka när dom gjorde den nya organisationen.

Det tog 2 timmar sen kom koncernchefen och ville tala med mig. Han frågade om jag ville veta nått om den nya organisationen och jag fråga rakt ut hur har ni tänkt att 2 personer ska göra 5-6 personers jobb? Han blåljuger mig i nyllet och påstår att det håller på att rekryteras mer folk, vilket jag vet att det inte gör.

På eftermiddagen sätter jag mig ner med koncerchefens närmsta man och vill stämma av i vems hjärna det är fel på. Till svar där får jag undanglidande svar och vissa svar stämmer inte överens med vad koncerchefen sagt till mig.

Idag har jag träffat och talat med min "nya" chef och gjort klart för honom att ska jag jobba i den nya organisationen på det sättet dom vill måste jag släppa 2/3 av kunderna och jag ville veta vilka kunder vi skulle fimpa.
Han ville inte förstå att vi behövde fimpa kunder utan ville anställa mer säljare och sa att allt handlade om prioriteringar.:näsblod
(Hur ska man hinna med mer kunder och uppdrag när jag inte hinner sjukskriva mig?! Jo jag har varit sjukskriven en dag för 3 år sen då blev jag hemskickad pga av jag hade vinterkräksjukan och i år blev jag hemskickad 2 dagar för jag hade nästan fullt utvecklad dubbelsidig lunginflamation.)

Jag sa då till honom att jag kommer inte kröka rygg för dig och jobba mer utan göra mina 1-2 timmar övertid per dag och frågade honom hur han tänkt lösa resten. Det svarade han inte på.

Undra ifall han kommer gilla mig:D

Det är mycket lipande i denna tråd men det är bara för att jag känner mig överkörd och rövknullad av ledningen på min arbetsplats, dvs dom som jag ska vända mig till om jag har problem på min arbetsplats.

Men som jag skrev först i tråden så betyder omorganisationen inte att det blir till det sämre.

Edit: Allt det här stohejet på jobbet har fått mig att börja dricka kaffe, det kan aldrig bli bra:gnissla

Last edited:
Man jobbar så hårt man kan, mer går liksom inte!

Duger inte det så kommer du få klagomål på din prestation!

Om du trots klagomål inte ökar din produktivitet så kommer du bli utbytt av någon som klarar av jobbet bättre/ jobbar effektivare och smartare!

Se dig om efter ett annat jobb helt enkelt. Omväxling förnöjer ALLTID. Jag har slutat jobb jag har trivts på bara för att testa något nytt. Inte alltid det fungerar men jobb finns det massvis av, speciellt om du är säljare som det låter som?

För att utveckla mitt tidigare inlägg:

Du har 5 äpplen som ska mätta 5 munnar. No problemo.
Sen efter omorganisationen så har du 5 (eller färre) äpplen som ska mätta 10 munnar. Det kan omöjligen blir bättre för nån.
Det kommer visa sig att vardera person varken får mer äpple eller får det snabbare.

Omorganisation är i exakt 100% av fallen ett vapen för en chef att pissa revir. Antagligen har han lökat för mycket den senaste tiden och måste visa sig "handlingskraftig", och då ligger en omorganisation bra i tiden.

En bra chef talar inte om för dig vad du ska göra, han frågar vad du behöver.

Se dig om efter ett annat jobb helt enkelt. Omväxling förnöjer ALLTID. Jag har slutat jobb jag har trivts på bara för att testa något nytt. Inte alltid det fungerar men jobb finns det massvis av, speciellt om du är säljare som det låter som?

Jag är tekniker som jobbar väldigt myckt tillsammans med kunder för att fram specialdetaljer till deras maskiner. Jag bollar idéer fram och tillbaka med teknikerna hos kunderna.
Jag kommer ge det en chans och sätta krav på vad jag ska jobba med och hur jag ska göra det, gillas inte detta så är det nog dags att se sig om efter ett nytt jobb.

Jag är tekniker som jobbar väldigt myckt tillsammans med kunder för att fram specialdetaljer till deras maskiner. Jag bollar idéer fram och tillbaka med teknikerna hos kunderna.

Starta eget och konsulta, sno med dig kundregister och sätt fart. Har sett det förr och man lär få se det igen. Skönt att vara egen också, även om det kan vara oroväckande ibland.

Kräv mer i lön och acceptera läget.
med mer lön så menar jag Idiothöjning av lönen!

nekar han så arbeta de timmar du ska, skit i vilket efter det!

Är du duktig säljare/pre-sales/tekniker inom det du gör så lär du väl få jobb var som helst? Kanske dags att byta till något där de uppskattar dig mer i vilket fall...

1. Man ska vara glad och positiv på jobbet.
2. Man ska brinna för det man gör.
3. Ny chef = omorganisation.
4. Om man låter chefen själv upptäcka att han har gjort fel kommer han att
tycka att han är duktigare än alla andra.
5. Sedan kommer han att ändra på det han gjort fel och tycka att han är
ännu duktigare.
6. Då kan man tala om för honom hur duktig man själv tycker att han är.
Då kommer han att bli jätteglad. :)
7. Chefer tycker om medarbetare som tycker att dom har duktiga chefer.

1. Man ska vara glad och positiv på jobbet.
2. Man ska brinna för det man gör.
3. Ny chef = omorganisation.
4. Om man låter chefen själv upptäcka att han har gjort fel kommer han att
tycka att han är duktigare än alla andra.
5. Sedan kommer han att ändra på det han gjort fel och tycka att han är
ännu duktigare.
6. Då kan man tala om för honom hur duktig man själv tycker att han är.
Då kommer han att bli jätteglad. :)
7. Chefer tycker om medarbetare som tycker att dom har duktiga chefer.

8. Man ska inte slicka cheferna där bak.

på vårt jobb har dom balla ur. en amerikan styrd av ryssar.
vi ska oså kapa på folk på en redan tight organisation.
dom tog bort mobiler som med internt nummer sparar 19kr per person per mån. (industri med långa avstånd) nu måste man leta efter oss.

kommer vi försent 1 min el mer så efter 3 ggr ska de muntligen varnas,
efter ca 15 förseningar el likn enl papper så ska vi få sparken, de är löpande
på 1 år.

dom tog bort godisautomaten o dricka för att vi blir för feta. vi måste säga till 2 mån i förväg om vi ska va ledig men ställa upp när dom säger på övertid.
cheferna fattar inte varför vi inte varför vi inte ställer upp på övertid el varför vi knappt hejar på dom.

allt vi behöver som verktyg säkerthetsgrejer (selar bla som man enligt lag måste ha vid arbete på höjd samt utbildning)
det måste gå runt bland alla chefer minst 2 ggr innan de godkänns.

de godkänns ändå inte.

cheferna står o klockar oss när vi går till matsalen el om vi står för tidigt vid stämpelklockan.

alla bonusar alla trivselpengar, aldrig ens en bulla för att vi slitit arsle av oss för dom. allt är indraget. detta är bara ett axplock av allt som dom gjort sista året. mer kommer,
säkert 70% av alla på vår avd letar aktivt jobb men de är svårt o få nåt i dessa krokar. bra personalpolitik.

vi har sluta förvånats o ser fram imot nästa "grej". :rolleyes:

a)
Börja eget, konsult kanske? (sno med dig kunderna):hihi

b)
Sök jobb på ett bemannings-företag och kräv mer lön än vad du har nu, tror nog att din chef kommer ringa dig när allt brakar loss & han inser vad hans smarta idé var, då hänvisar du honom till bemannings-företaget och dom hyr ut dig (med mer lön än vad du hade innan + att du inte har samma ansvar som förut):)

c)
Bit ihop och se hur det utväxlar sig?:va

@tradskaparen:

Vaffan!!

Vem ar du?
Vi maste jobba pa samma jobb!!

Jag ska ha möte med chefen för Göteborgskontoret imorgon och då ska jag be honom skriva ner att när det går åt helvete så har jag redan sagt "Var vad det jag sa".

Sen har jag nog pratat med alla som har nått att bestämma om och försökt påverka för att min situation inte ska bli sämre i alla fall.

Tyvärr så sitter du i en rävsax. Jobba mer/effektivare eller sluta.

Många kommer nog få likande besked inom det närmaste året. Lågkonjektur är inget man lajjar med. Som tur är så brukar dessa vara över på 2år.

Tyvärr så sitter du i en rävsax. Jobba mer/effektivare eller sluta.

Många kommer nog få likande besked inom det närmaste året. Lågkonjektur är inget man lajjar med. Som tur är så brukar dessa vara över på 2år.

Det är inte för att göra sig av med folk dom gjort om organisationen, så mycket vet jag, för då hade vi inte tagit in fler mellanchefer. Dom är ju bara kostnadsbärare.

Grejjen är att ledningen inte vet vad det är jag jobbar med utan dom har antagit saker och ting.

Har ni ingen fackförening på jobbet? Eller ett fack som kan göra sig hörd?

Vid varje omorganisering ska det göras en konsekvensanalys. Denna analys ska både vara till hjälp för de anställda och företaget själva för att undvika onödiga omorganisationer som ställer till saker värre eller gör att företaget förlorar kunder/pengar...
I denna analys så ska drabbad personal kunna göra sin röst hörd.

Enligt erfarenhet så görs många omorganisationer bara för "sakens skull", en chef vill bli fri en jobbig person från sin enhet/avdelning eller liknande och har inget att göra med ökad effektivitet eller sparande av lönemedel...

Ställ frågan till din chef eller facket: Var är KONSEKVENSANALYSEN från denna omorganisering?

/Cooler

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...