Omodernt röstningssystem

...Dessutom kan man inte vara säker på att den som röstar hemifrån röstar efter eget huvud. Att gå till en vallokal och stå bakom en skärm säkerställer att personen har möjlighet att rösta på vilket part de vill. Röstar man hemma skulle en person utan problemkunna tvinga resten av familjen att rösta som denne ville.
...och om man då ändå måste gå till en vallokal och stå bakom en skärm för att säkerställa att man kan rösta efter eget huvud vinner man inte mycket på att ersätta papperslapparna med datorer annat än att man som sagt inte kan vara lika säker på att valhemligheten upprätthålls.

Valurnorna är plomberade och kan således inte öppnas innan räkningen skall påbörjas.

Tänkte närmast på när personalen på ett demensboende "hjälper" sina boende att rösta....vems röst är det?

Henrik

Tänkte närmast på när personalen på ett demensboende "hjälper" sina boende att rösta....vems röst är det?

Henrik

Det där brukar också granskas noga, Jag tror inte att det är ett stort problem.

Den negativa publiciteten vid ett eventuellt avslöjande är värre än den eventuella vinsten i röstetalet.

Henrik

jo, det finns nog många tillfällen då en person kan påverkas om man plötsligt tillåts rösta från andra platser än vallokalerna.

Ni som snackar om att rösta från datorn/över internet skulle vara fel... Ingen vet väl om du själv väljer att köpa en produkt från en hemsida eller om du gör det under vapenhot heller!?

Måste vi verkligen ta till extrema situationer hela tiden? Kan det inte bara vara ett vettigt och modernt alternativ?

Problemet är att det inte finns tillräckligt många träd i Sverige för alla som skulle rösta mot sossarna...

Personligen funderar jag på att systemet kanske borde utvecklas mer än så i sann demokratisk anda. Varje person borde kanske få två röster att lägga. En "för" ett parti, samt en "emot" ett annat parti. Detta skulle kunna ge en del lustiga effekter. :va

Problemet är att det inte finns tillräckligt många träd i Sverige för alla som skulle rösta mot sossarna...

Vad jag har sett är det inte allt för många procent som skiljer blocken åt, men du tror alltså att alla som inte röstar PÅ sossarna skulle rösta EMOT dom, inklusive vänstern?

Vad säger att inte alla som inte röstar PÅ Moderaterna skulle rösta EMOT dom, inklusive resten av högerblocket?

I själva verket tror jag att SD och Kommunisterna (vad dom nu kallar sig för tillfället för att inte anknytas till kommunism) skulle ha flest EMOT röster.

Personligen funderar jag på att systemet kanske borde utvecklas mer än så i sann demokratisk anda. Varje person borde kanske få två röster att lägga. En "för" ett parti, samt en "emot" ett annat parti. Detta skulle kunna ge en del lustiga effekter. :va

Eller val en gång om dagen sista veckan där man dagligen röstar ut ett parti som inte får vara med längre.

På söndagen får vinnande partiet en Robinsonplakett och äran att utse statsminister. :tungan

Kan man inte ersätta hela valsystemet med en poll på sporthoj.com?
Behövs ju inte ens en flervalspoll.
SD och Moderaterna räcker.

Jag tycker vi kan göra som ett u-land nära dig gör.

Rösta så får du färg på näven som skall vara "permanent" men som går att tvätta bort så kan du gå in och rösta igen. Verkar vara ett riktigt fint system.

Kan man inte ersätta hela valsystemet med en poll på sporthoj.com?
Behövs ju inte ens en flervalspoll.
SD och Moderaterna räcker.

Eller val en gång om dagen sista veckan där man dagligen röstar ut ett parti som inte får vara med längre.

På söndagen får vinnande partiet en Robinsonplakett och äran att utse statsminister. :tungan

Här gör vi tvärtom, först är man med i en dokusåpa, sedan blir man politiker på heltid :janemanuel

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park