Omodernt röstningssystem

Biltmore

Blood Group: Red
Gick med
9 Aug 2004
Hoj
R1 -06 50:th Aniv.
Det slog mig idag...
Året är 2010, & man röstar genom att ta en papperlapp, gå in i ett bås, stoppa pappret i ett kuvert..försluta kuvertet, lägga det i en trälåda, sen ska ngt grottmongo öppna samma kuvert, alla lappar sorteras....& räknas....

Skulle det inte vara väldigt smart om det stod en pekskärm i det där båset (modell incheckningen på Bilprovningen) & sedan klicka på sitt parti...? :rolleyes:
Rösträkningen skulle gå på direkten, & man skulle dessutom spara ett par träd.

Känns ju lika modernt som telefonkatalogen....

E-leg hade varigt super.. Men tror mest det har med tradition att göra att vi fortfarande gör pappers varianten..

Jo, man kan ju undra varför inte VALMÖJLIGHETEN till att internet-rösta med Bank-ID eller annan säker handling inte finns.

Med tanke på hur hårt man straffar skattefuskare och det är ok att deklarera via Bank-Id borde man få rösta på samma sätt.

Eller kan det ha och göra med fusk!? Typ att folk går runt och hotar folk hemma att rösta med en pistol mot tinningen!?

Ja, jag har oxå funderat på det här med röstningen och Bank-Id.

Jo, man kan ju undra varför inte VALMÖJLIGHETEN till att internet-rösta med Bank-ID eller annan säker handling inte finns.

Det diskuteras, utreds och funderas, men hittils är det ingen som har kunnat visa ett system spm är säkert nog.

Det kanske dessutom kostar för mycket att ta fram ett väl fungerande system som inte kan vara ett hot mot vår demokrati? Det är helt enkelt enklare att låta människor ta sig till vallokalen.

Fast samtidigt, med tanke på hur uruselt CSNs verksamhet och hemsida fungerar så behåller jag nog mer än gärna små bleka papperslappar :D

Givetvis som god medborgare så tar man ett papper för varje parti och behåller de som man inte ska rösta med till att vika pappersflygplan. :åttaåringen

Valhemligheten är knäckfrågan. Du ska kunna vara 100% säker på att ingen vet vad du röstat på, något som knappast kan lösas genom bankid, sms eller dylikt.

Papper ftw!

Man kan ju fundera över hur säker system det är som vi har det? Där rösträkningen görs manuellt av folk som är politiskt aktiva i en eller annan riktning.

Fast dom är ju från alla politiska läger och övervakar ju varandra vid rösträkningen, det anses vara väldigt säkert.

Angående valsedlarna, det har gått väldigt lite näver för mig som eldar med ved, varje dag när man kommer hem och ska tända upp har man nya i brevlådan :tummenupp

Jag ska fråga om jag kan få dom överblivna efter valet.

Bonus är ju att Maud, Gudrun och Mona kan säga att många män tänder på dem....

Tjejen är en av de som räknar rösterna så kom inte med några dumma ideér nu! :gnissla

Dom sitter 2 och 2 och kollar varandra så fusk är inte uteslutet men kräver en del jobb då rösterna redan är räknade när dom kommer till kontrollgruppen som bara ser till att de som först räknade sedlarna gjorde rätt.
Sen räknas alla röstsedlar om om det felar vid kontrollräkningen.

Hyfsat säkert att de sedlar som kommer in är rätt räknade idag,hur de blev lämnade är en annan sak...

Henrik

Valhemligheten är knäckfrågan. Du ska kunna vara 100% säker på att ingen vet vad du röstat på, något som knappast kan lösas genom bankid, sms eller dylikt.

Papper ftw!

...Dessutom kan man inte vara säker på att den som röstar hemifrån röstar efter eget huvud. Att gå till en vallokal och stå bakom en skärm säkerställer att personen har möjlighet att rösta på vilket part de vill. Röstar man hemma skulle en person utan problemkunna tvinga resten av familjen att rösta som denne ville.
...och om man då ändå måste gå till en vallokal och stå bakom en skärm för att säkerställa att man kan rösta efter eget huvud vinner man inte mycket på att ersätta papperslapparna med datorer annat än att man som sagt inte kan vara lika säker på att valhemligheten upprätthålls.

Hyfsat säkert att de sedlar som kommer in är rätt räknade idag,hur de blev lämnade är en annan sak...

Henrik

Valurnorna är plomberade och kan således inte öppnas innan räkningen skall påbörjas.

Last edited:
Personligen funderar jag på att systemet kanske borde utvecklas mer än så i sann demokratisk anda. Varje person borde kanske få två röster att lägga. En "för" ett parti, samt en "emot" ett annat parti. Detta skulle kunna ge en del lustiga effekter. :va

Personligen funderar jag på att systemet kanske borde utvecklas mer än så i sann demokratisk anda. Varje person borde kanske få två röster att lägga. En "för" ett parti, samt en "emot" ett annat parti. Detta skulle kunna ge en del lustiga effekter. :va

Nåt liknande har jag också funderat på, två röster per valsedel. Då kan man komplettera sin ordinarie röst med en på t.ex ett enfrågeparti.

Som det ser ut nu gör man ju kompromisser iom att man inte till 100% tycker som de > 10 stora partierna.

Eller för och emot? Ja, varför inte!!

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...