Omnitning av bromsskivor

Jag må vara dum, nitad och ointelligent, men håller fortfarande fast på att de säkert glappar alldeles utmärkt.
Mina Brembo lät rent förjävligt, men var de bästa bromsar jag haft.
Så länge du inte har obalans eller liknande så tror jag på att det faktiskt ska vara som det är.
 
Vad jag vet så ska flytande skivor glappa både i sidled och fram och tillbaka. Dock inte tokmycket

Sidledsglappet för att det är lättare att ha en stor skiva löpa fint i oket om den har möjlighet att flytta sig lite i sidled. Bromsen ger lätt en huggande effekt om man har tex en 320mm icke flytande skiva.

Men den ska också kunna glappa fram och tillbaka för att skivan expanderar vid väldigt hård körning och glappen förhindrar att skivan blir skev pga värme

Lycka till med nitningen!

:tummenupp
 
Vad jag vet så ska flytande skivor glappa både i sidled och fram och tillbaka. Dock inte tokmycket
Men den ska också kunna glappa fram och tillbaka för att skivan expanderar vid väldigt hård körning och glappen förhindrar att skivan blir skev pga värme
Lycka till med nitningen!
:tummenupp

Det verkar vara så, ja. Har hittat lite mer info i det stora molnet.

Jag må vara dum, nitad och ointelligent, men håller fortfarande fast på att de säkert glappar alldeles utmärkt.
Mina Brembo lät rent förjävligt, men var de bästa bromsar jag haft.
Så länge du inte har obalans eller liknande så tror jag på att det faktiskt ska vara som det är.

Ja det är tydligen så att lite lagom rasslande är helt ok.
http://www.apriliaforum.com/forums/showthread.php?t=31289&highlight=front+brake+trouble

Det verkar som att det blir sådana här för mig i lämplig färg efter att naven fått ny färgsättning.
http://www.ducati-kaemna.com/cms_en/katalog.htm?&view=artikel&artikel=217
 
Jag sticker ut hakan och påstår att skivan inte ska glappa. Den ska kunna röra sig, vilket man åstadkommer med nitningen och fjäderbrickorna. Sen får ni säga vad ni vill.

Har det börjat glappa är det troligt att aluminiumcentrumet börjar bli utslitet, eftersom det är den mjukaste delen i konstruktionen, nitarna och skivan är i stål. Den delen av nithålet som är Alu har blivit för stort.
 
Jag sticker ut hakan och påstår att skivan inte ska glappa. Den ska kunna röra sig, vilket man åstadkommer med nitningen och fjäderbrickorna. Sen får ni säga vad ni vill.

Har det börjat glappa är det troligt att aluminiumcentrumet börjar bli utslitet, eftersom det är den mjukaste delen i konstruktionen, nitarna och skivan är i stål. Den delen av nithålet som är Alu har blivit för stort.

Jag har tänkt den tanken jag också. Vet inte vad jag ska göra med skivorna som rasslar lite. Är dom slut eller ej:confused: På ISR skivorna byter man medbringarna när det börjar rassla för mycket så blir det bra igen men dom är inte i stål utan i alu och ger sig kanske fortare.
På skivorna som ska få en annan färg är "omnitningen" löst antar jag med nya e-clips medbringare i stället för nitarna.
Det verkar som om det är som vanligt i sådana här trådar, åsikter åt alla håll:gnissla
 
Last edited:
Jag har tänkt den tanken jag också. Vet inte vad jag ska göra med skivorna som rasslar lite. Är dom slut eller ej:confused: På ISR skivorna byter man medbringarna när det börjar rassla för mycket så blir det bra igen men dom är inte i stål utan i alu och ger sig kanske fortare.
På skivorna som ska få en annan färg är "omnitningen" löst antar jag med nya e-clips medbringare i stället för nitarna.
Det verkar som om det är som vanligt i sådana här trådar, åsikter åt alla håll:gnissla
ISR använder mycket riktigt alu i sina medbringare, enligt Acke så är det den hårdaste alu som det går att få tag på, men dom slits ändå fortare än nav och skiva. Vilket är ganska bra eftersom det är standard till alla skivor och därför väldigt enkelt att byta, men slipper fräsa och pressa nya nav.
 
Jag sticker ut hakan och påstår att skivan inte ska glappa. Den ska kunna röra sig, vilket man åstadkommer med nitningen och fjäderbrickorna. Sen får ni säga vad ni vill.

Har det börjat glappa är det troligt att aluminiumcentrumet börjar bli utslitet, eftersom det är den mjukaste delen i konstruktionen, nitarna och skivan är i stål. Den delen av nithålet som är Alu har blivit för stort.

Precis...

Det som är mjukast ger sig givetvis först när de börjar bli slitet och att byta nitar när centrum börjar bli deformerat hjälper möjligen högst tillfälligt...

Min erfarenhet är dock att originalnitarna i kinesiskt mjukjärn gärna deformeras med tiden och när de börjar glappa för mycket finns där en poäng att direkt byta nitar för att inte deformera skivcentrum.
 
Nu tycker jag verkligen vi krånglar till det här...Brembos orginal skivor till aprilia 98-05 har nitar med fjäder brickor som har en tendens att kärva ihop sig efter ett tag(skivorna blir helt stumma"inte så bra i längden när de ska va flyttande"). Därför böjer man ut brickorna lite gran för att göra så de ska hålla sig flyttande. Aprilia 06-> kom med sunstar skivor som har andra brickor utan fjädrar som ej kärvar ihop lika lätt och skivorna är mer flyttande orginal...kollade på mina båda hojar igår och de skivorna glappar uppåt/neråt och åt sidorna.


Nittarna på Brembo skivorna glappar inte mer med tiden... de går mer åt andra hållet...
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top