Omlackering.

buffelhorn

Men vat vet jag?
Gick med
13 Aug 2011
Ort
Vallentuna
Hoj
Yammaha TDM 850 1999 Och en Fyrhyling CF Moto 500
Jag tänkte lackera om min busa till metallic svart. Var kan jag hitta färgen och lite tipps hur man kan göra. Jag är ingen van lackerare utan en glad amatör.:):D:confused:
 

L i b b e

Medlem
Gick med
21 Apr 2017
Ort
vid rondellen
Hoj
Kawasaki Zr 750s,Kawasaki Z100SX
Fd Autoherba Glömsta vägen Huddinge Bryter till Färger/Fordons lacker till den man vill ha!
Du kan även få den på Sprayburk som så väl i vikt. när du köper färg.
Dom har rätt mkt för Lackering........iaf förr......och jag tror inte dom har blivit sämre? :va
 

skipp

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2012
Ort
Hemma
Hoj
Kawasaki
se till att det inte kan flyga damm och smuts i lacken, trist när du lagt ner mycket tid och energi och är ganska nöjd med hur det verkar bli så råkar det flyga in nåt strå eller korn av något slag och hela dagen blev förstörd.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Mitt enda tips är att ge fan i det....

Köp en skabbig tank på ebay och ett kinakåpset och börja med att lacka det så har du inte förstört ett original kåpset med hemmalackring av nybörjare.
 

3 cl

Glöm dina bekymmer,i morgon kommer nya
Gick med
21 Jul 2007
Ort
Svenshögen
Hoj
Speedtriple-03. Laverda 1000-77 +1/2 -80. Husqvarna TE250-06. Monark flaka med diskbrakes. Plastmoppe.+ev gammal britt.
Håller med Boris. Lacka är en konst. Och misslyckat ser ut som....
Plus att färgen är inte direkt gratis.....
 

Smauland

Medlem
Gick med
18 Jun 2014
Ort
Stockholm
Hoj
Aprilia SL1000 Falco
Aja, lacka själv om du känner att du vill lära dig och känna "kan själv" stoltheten. Det är dock en konst som de andra nämner och övning ger färdighet, om du vill lära dig så öva mycket, läs på, och kanske kolla om du kan hitta någon kurs eller vänlig själ som vill lära dig.
Om du bara vill lacka hojen en gång och aldrig något mer så rekommenderar jag också att du lämnar det till ett proffs. Annars är risken mycket stor att du slösar massor med tid och lack på ett resultat som du kanske inte blir riktigt nöjd med.
 

Broberg

Sporthojsnörd
Gick med
1 Sep 2007
Ort
Karlshamn
Hoj
BMW K1100 -93
Www.billackering.eu

Du behöver en bra kompressor, vatten/oljefilter, en vettig regulator, en hyffsad färgspruta och ett jäkla tålamod till att börja med.

Är det något du vill lära dig, så kör på! Det kommer garanterat bli halvdant de första gångerna men att slipa är också ett hantverk som är bra att kunna :)

Rent kostnadsmässigt så är det oftast värt att lämna bort grejorna för lackering, såvida man inte planerar att göra fler lackeringar och gillar att kunna göra saker själv.

Tror jag la ner ca 4-5000kr i material (slipgrund, färg, slippapper, maskering etc etc) när jag lackade om min s10a, vet inte hur många timmar som gick åt men det var många o det blev inget toppjobb om man säger så.
Men å andra sidan så var det ett lärorikt projekt!
 
Nyheter
Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

Top