Omläggning av försäkring

Menar såklart inte att alla skiter i reglerna. Men många.. därför skrev jag just "många" :)

Med "folk" menade jag främst den ej hojåkande befolkningen.
Och de som den ej hojåkande befolkningen märker av mest, och därmed oxå stör sig på är de som skiter i reglerna.

Hela inlägget var mest en replik på att folket borde ställa sig upp och säga ifrån.

Men ja, jag är medveten om att höjningen gäller allting med trafikförsäkring. I tråden skrivs det dock mest om hur dyrt det kommer bli att försäkra sporthoj, därför höll jag mig till sådana.

Missförstå mig inte. Jag är inte för någon typ av höjda skatter eller kollektivt/skattefinansierade verksamheter överhuvudtaget.

Personligen så är jag mer och mer inne på att skaffa en banhoj som man kör utan försäkring och åka nåt "billigt" på gata. Så slipper man alla såna här problem.

:tummenupp

Inte för att starta någon debatt.

Men folket ställer sig ju redan upp och säger att "det räcker nu" när det gäller bombrepor på allmän väg. Något som många i främst sporthojskollektivet skiter fullständigt i eftersom risken att man åker fast är ganska liten.

Så om skatteförändringarna går igenom så att det drabbar sporthojsåkare extra hårt och vi på något sätt söker någon sorts sympati så tror jag att det enda folk ställer sig upp och säger är: "Rätt åt er!" ...tyvärr..

Den enda räddningen för hojåkare är att ändra körstil och få ner olycksstatistiken (därmed kostnaderna för försäkringsbolagen). Efter några år med nedåtgående kurva så blir det lättare för t ex SMC att påvisa detta på bolagen och därmed ifrågasätta premierna.

Fortsätter det som idag så är jag övertygad om att man kommer att sluta försäkra sporthojar och därmed göra dem olagliga att köra på gata, alternativt införa effektbegränsning via lag.

Det ligger nåt i det du säger. Sporthojsåkarna har lite sig själva att skylla

Last edited:
Inte för att starta någon debatt.

Men folket ställer sig ju redan upp och säger att "det räcker nu" när det gäller bombrepor på allmän väg. Något som många i främst sporthojskollektivet skiter fullständigt i eftersom risken att man åker fast är ganska liten.

Så om skatteförändringarna går igenom så att det drabbar sporthojsåkare extra hårt och vi på något sätt söker någon sorts sympati så tror jag att det enda folk ställer sig upp och säger är: "Rätt åt er!" ...tyvärr..

Den enda räddningen för hojåkare är att ändra körstil och få ner olycksstatistiken (därmed kostnaderna för försäkringsbolagen). Efter några år med nedåtgående kurva så blir det lättare för t ex SMC att påvisa detta på bolagen och därmed ifrågasätta premierna.

Fortsätter det som idag så är jag övertygad om att man kommer att sluta försäkra sporthojar och därmed göra dem olagliga att köra på gata, alternativt införa effektbegränsning via lag.

Du lägger fokusen fel, detta skulle inte enbart drabba sporthojsåkare eller motorcyklister utan alla fordonsägare som är tvingade till trafikförsäkring. Jag tror inte folk skulle säga rätt åt er då dom själva blir drabbade. Detta har ingenting med att minska andelen sporthojsåkare, däremot har en av dom som lagt detta förslag uttalat sig som om det är något emot yngre sporthojsförare men det är inte huvudsaken, huvudsaken är att mixtra om skattesystemet så att det ser ut som att skatten blir lägre men i själva verket är den lika hög eller ännu högre som förut.

Om ni inte sett det andra tråden om trafikförsäkringsreformen del 2 eller läst tidningarna, kan jag avslöja att den är lagt på is på obestämd tid av regeringen, så ni kan sluta oroa er dom närmsta åren.

Om ni inte sett det andra tråden om trafikförsäkringsreformen del 2 eller läst tidningarna, kan jag avslöja att den är lagt på is på obestämd tid av regeringen, så ni kan sluta oroa er dom närmsta åren.

Är det sant?

WOOOOOOOOOOOHOOOOOOOOOOOOOOOO!!!!!!

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma