Omläggning av försäkring

busa76

Ny medlem
Gick med
22 Feb 2006
Hoj
Gixxer 1000 k7
Tycker att det har varit tyst på sistone om omläggningen av försäkringarna på mc, bil m,m. Dvs att försäkringsbolagen ska få stå för skadeersättningar, rehab m,m själva. Har hört nånstans att det ska ske nu i juni nån gång. Man kan ju verkligen undra vad premierna hamnar på då.. Blir nog än tuffare att skaffa en hoj med rimlig premie efter denna omläggning.
Är det nån här på forumet som vet mer om detta?

Lär ju hamna på Trafikdelen vilket innebär en enorm höjning för alla.....åldern spelar nog mindre roll för en sådan höjning, precis som trafik höjningen nåt år sedan som slog igenom för alla.

Vad jag har hört så har den borgerliga regeringen skjutit upp denna del (steg 2 tror jag dom kallar den) tills efter valet eftersom dom anar att detta kan skapa så stort missnöje att dom förlorar nästa val. Men vad jag förstått är detta självklart för den borgerliga regeringen så den bör dyka upp ett kort tag efter nästa val om dom vinner :gnissla

Det talas om höjningar på minst 100 procent för alla med trafikförsäkring men även 200-300 procent. Då kommer en sporthoj med en trafikförsäkring på 30000kr kosta antingen 60000kr vid 100 procent eller 90000kr vid 200-procent :gnissla Riktigt skrämmande, jag hoppas verkligen att dom inte kommer att införa detta.

...

Det talas om höjningar på minst 100 procent för alla med trafikförsäkring men även 200-300 procent. Då kommer en sporthoj med en trafikförsäkring på 30000kr kosta antingen 60000kr vid 100 procent eller 90000kr vid 200-procent :gnissla Riktigt skrämmande, jag hoppas verkligen att dom inte kommer att införa detta.

Korrekt..

Frågan liggar hos en särskilod utredera, som ska lämna sin utredning i juni. Man har dock begärt att få tid fram tills "18" december 2009, eftersom frågan är mycket komplicerad.
Vi har på SMC haft möten med flera politikera senasta tiden, för att man ska förstå att detta sku vara politisk självmord i en sits vart fordonsindustrin har en del utmaningar - och så även jobb tillfällen.
Vi har igen, igen ävern påpekat att en dramatisk förhöjning av redan höga försäkringspriser för ungdommar - vill medföra flera ulaga körningar utan försäkringar - och därmed flera personliga tradegier och samhällskostnader!!

Sporhojskollektivet har redan ett problem med att försäkringsbolagen inte får önskad rentabilitet på just denna hojkategori.. (just a fact - inte för att börja en diskussion).

SMC har i veckan som kommer MC seminar för Trafikuttskottet - och självklart kommer även denne fråga att lyftas..

Vad vi absolut bör se till nu är att inte provocera med hög hastighet framför fart kamerorna - det är en elak politisk fokus på detta. Och det är en politisk diskussion runt hörnet, som vi och vore trogna politikera inte kan vinna.
Senaste tjafset runt bl. a Bogesund etc., är tyvärr endast bränsla på alla dessa diskussioner - så ta det piano!!

Undrar var dom placerar dom 32% som dom redan lagt på som extraskatt på trafikförsäkringen... Många miljoner extra in i skattekistan bara där:gnissla

Funderar på om det går att försäkra utomlands och om det isf är hanterbart. Som seglare var man van vid det för det gick inte att försäkra i sverige om man skulle segla ut på de lite större haven. Egentligen så borde det fungera även med MC,, Någon som kontrollerat eller redan vet detta?

Går in i det allmänna.

Det kan man ju bli lite lack på isåfall:mad: Vill dom att vi som åker motordrivna fordon ska bekosta våra egna skador så borde ju dom pengarna läggas undan tills att det är beslutat o klart att steg 2 ska genomföras.. O om det går igenom hoppas jag att om man kommer in med skada som är orsakad av golf ridning skidor dykning fallskärmshopp eller dyligt så ska inte vården eller jobbbortfallet betalas med allmännamedel...

Det kan man ju bli lite lack på isåfall:mad: Vill dom att vi som åker motordrivna fordon ska bekosta våra egna skador så borde ju dom pengarna läggas undan tills att det är beslutat o klart att steg 2 ska genomföras.. O om det går igenom hoppas jag att om man kommer in med skada som är orsakad av golf ridning skidor dykning fallskärmshopp eller dyligt så ska inte vården eller jobbbortfallet betalas med allmännamedel...

Sällan pengar öronmärks. I princip enbart på utgiftssidan. Men de vet vad saker och ting kostar.

Funderar på om det går att försäkra utomlands och om det isf är hanterbart. Som seglare var man van vid det för det gick inte att försäkra i sverige om man skulle segla ut på de lite större haven. Egentligen så borde det fungera även med MC,, Någon som kontrollerat eller redan vet detta?

Jag tror faktiskt att det ska fungera, har för mig att det ska gå i vilket EES-land som helst. Är själv sugen på att försäkra i Norge i och med att dom har ett helt annat sätt än vad vi har här i Sverige att beräkna försäkringar.

Det är rätt hemskt när man tänker på det. Om 32-procenten inte går dit den ska, undra då om steg 2:s höjningar kommer göra det? :va Kanske blir som fordonsskatten, när den kom gick det mesta dit den skulle, idag går typ 2-4 procent dit den ska :gnissla

Jag tror faktiskt att det ska fungera, har för mig att det ska gå i vilket EES-land som helst. Är själv sugen på att försäkra i Norge i och med att dom har ett helt annat sätt än vad vi har här i Sverige att beräkna försäkringar.

Det är rätt hemskt när man tänker på det. Om 32-procenten inte går dit den ska, undra då om steg 2:s höjningar kommer göra det? :va Kanske blir som fordonsskatten, när den kom gick det mesta dit den skulle, idag går typ 2-4 procent dit den ska :gnissla

Heja sverige:gnissla inom snar framtid 100% skattetryck :glömdet

Skulle det fungera så är det faktiskt intressant. Det kan bli enorma skillnader i avgifter. Skulle alla vi här på SH ställa en gemensam fråga till ett försäkringsbolag i ett land som har en annan syn/beräkningsmodell på detta med avgifter så kan det rätt fort ge väldigt bra resultat. I mitt exempel tidagare på båt så var vi inte mer än trehundra medlemmar då jag gick med i det, Alandia på Åland, för seglare med långfärdssegling som fokus. Vi talar om en fraktion av vad de svenska bolagen då skulle ha. Om jag minns rätt betalade jag ca 15KKR i Alandia för ett år och de svenska bolagen låg från det dubbla till det fyrdubbla och tom ändå mer.....

Heja sverige:gnissla inom snar framtid 100% skattetryck :glömdet

App app app 140 procent :gnissla
- Hur är det möjligt att skatta mer än 100?
- a du vi hade långa diskussioner om det här och till slut sa Berit: Men tänk om vi bara lägger till en nolla på hundra och gör detta till den nya högsta siffran?
- men tror ni inte att folk kommer bli arga på det?
- nja det där är väl en bedömningsfråga, bara folk får veta att pengarna gör att man kan stanna hemma med barna en dag extra går allt. Förövrigt är det nu 1000 så ni betalar egentligen bara 140 av den summan som knappt är 10 procent av vad ni egentligen kan få betala så er skatt är ju i runda slängar 10 procent så ni har ju egentligen tjänat på det hela. :gnissla

Jag håller med ! Jag har faktiskt svårt att tro (observera att jag tror) att trafikskadorna är den tyngsta posten i vår mycket underliga vårdapparat. De moderna välfärdssjukdomarna fetma, depression (då talar jag inte om det hyggligt ovanliga kliniska och fullt diagnostiserbara varianten) och utbrändhet kostar sannolikt mycket mera pengar. Borde inte dåligt käk då beläggas med extra skatt ? Och borde i så fall inte givande hobbies som förebygger okynnesdeppande subventioneras ?

Visst kostar trafiken pengar i form av trasiga kroppar som vården måste lappa ihop. Men, vad hade hänt med landets ekonomi om privattrafikanter hade slutat köra ? Vi hade drabbats av en nationell kris utan like ! Förutom att vi transporterar landets arbetskraft till jobbet så forslar vi kunder till butiker och nöjesinrättningar. Förutom att stålarna vi lägger på att hålla våra grejjor rullande genererar en massa moms så försöjer de en massa medborgare.
Så nog fan bidrar vi med råge utan att någon extraskatt behöver läggas på trafikförsäkringen !

Ett uppseglande problem i hela västeuropa är för övrigt de kommande horderna med gamlingar som behöver omvårdnad och tillsyn, vi är snart för få unga och yrkesverksamma för att kunna ta hand om alla våra gamla. En kraftig subvention av trafikförsäkringen på supersporthojar för motorcyklister över 65 hade kunnat avhjälpa dettta problem.

Det verkar ju i alla fall lovande att vi slipper en höjning än på ett tag. En höjning på 70 % på trafikförsäkringen blev i saftigaste laget. Vi får väl hålla tummarna att det verkligen blir så, det är ju valår i år och regeringen törs väl inte utmana ödet alltför hårt.. Läs mer här:

http://www.svmc.se/templates/NewsPage.aspx?id=7197

ingen som vet hur de olika partierna står i frågan? Socialdemokraterna gentemot Moderaterna?

Mest de 2 motpolerna jag är intresserad av att se om de är oense i den här frågan.

Helt J.vla sjukt. Politikerna vet hur dom ska göra för att suga ut allt roligt ur vanliga människors vardag. Seriöst om man knappt får köra mc utan att det ska kosta 140 000 så flyttar jag hellre till USA helt jäv,al a otroligt.Hoppas verkligen folket ställer sig upp och säger det räcker nu.Så förbannad om det här går igenom.

Hoppas verkligen folket ställer sig upp och säger det räcker nu.

Inte för att starta någon debatt.

Men folket ställer sig ju redan upp och säger att "det räcker nu" när det gäller bombrepor på allmän väg. Något som många i främst sporthojskollektivet skiter fullständigt i eftersom risken att man åker fast är ganska liten.

Så om skatteförändringarna går igenom så att det drabbar sporthojsåkare extra hårt och vi på något sätt söker någon sorts sympati så tror jag att det enda folk ställer sig upp och säger är: "Rätt åt er!" ...tyvärr..

Den enda räddningen för hojåkare är att ändra körstil och få ner olycksstatistiken (därmed kostnaderna för försäkringsbolagen). Efter några år med nedåtgående kurva så blir det lättare för t ex SMC att påvisa detta på bolagen och därmed ifrågasätta premierna.

Fortsätter det som idag så är jag övertygad om att man kommer att sluta försäkra sporthojar och därmed göra dem olagliga att köra på gata, alternativt införa effektbegränsning via lag.

Last edited:
Inte för att starta någon debatt.

Men folket ställer sig ju redan upp och säger att "det räcker nu" när det gäller bombrepor på allmän väg. Något som många i främst sporthojskollektivet skiter fullständigt i eftersom risken att man åker fast är ganska liten.

Så om skatteförändringarna går igenom så att det drabbar sporthojsåkare extra hårt och vi på något sätt söker någon sorts sympati så tror jag att det enda folk ställer sig upp och säger är: "Rätt åt er!" ...tyvärr..

Den enda räddningen för hojåkare är att ändra körstil och få ner olycksstatistiken (därmed kostnaderna för försäkringsbolagen). Efter några år med nedåtgående kurva så blir det lättare för t ex SMC att påvisa detta på bolagen och därmed ifrågasätta premierna.

Fortsätter det som idag så är jag övertygad om att man kommer att sluta försäkra sporthojar och därmed göra dem olagliga att köra på gata, alternativt införa effektbegränsning via lag.

Det där är jag nog tveksam till. Det är nog inte sporthojarna som är anledningen till ändrade skatteregler. Jag tror att kostnaderna för sjukvården är så hög att politikerna söker efter olika anledningar till att finansiera sjukvården. Skattereformen via trafikförsäkringen var ett korkat sätt att lösa den frågan på som drabbar alla hojkategorier, vare sig du kör sport eller custom.
Dessutom ska du nog inte dra alla sporthojsåkare över en kam och påstå dom skiter i trafikreglerna. Då är du nog ute på hal is.

Det där är jag nog tveksam till. Det är nog inte sporthojarna som är anledningen till ändrade skatteregler. Jag tror att kostnaderna för sjukvården är så hög att politikerna söker efter olika anledningar till att finansiera sjukvården. Skattereformen via trafikförsäkringen var ett korkat sätt att lösa den frågan på som drabbar alla hojkategorier, vare sig du kör sport eller custom.
Dessutom ska du nog inte dra alla sporthojsåkare över en kam och påstå dom skiter i trafikreglerna. Då är du nog ute på hal is.

Menar såklart inte att alla skiter i reglerna. Men många.. därför skrev jag just "många" :)

Med "folk" menade jag främst den ej hojåkande befolkningen.
Och de som den ej hojåkande befolkningen märker av mest, och därmed oxå stör sig på är de som skiter i reglerna.

Hela inlägget var mest en replik på att folket borde ställa sig upp och säga ifrån.

Men ja, jag är medveten om att höjningen gäller allting med trafikförsäkring. I tråden skrivs det dock mest om hur dyrt det kommer bli att försäkra sporthoj, därför höll jag mig till sådana.

Missförstå mig inte. Jag är inte för någon typ av höjda skatter eller kollektivt/skattefinansierade verksamheter överhuvudtaget.

Personligen så är jag mer och mer inne på att skaffa en banhoj som man kör utan försäkring och åka nåt "billigt" på gata. Så slipper man alla såna här problem.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman