Omkullkörning - Nya plastdetaljer?

edwardsson

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2009
Hoj
2000, Kawasaki, ZX6-R
Tjena!
Jag är ett klantarsle! Körde MC hem till byn igår för att hälsa på gamla vänner och fiska och ha de gött. Tyvärr visade de sig att mina "vänner" åkt utan mig så jag fick lov att ta MC:n till fiskestället, dvs ca 2 km efter en dålig, blöt, smal grusväg. Vid hemfärden lyckades jag köra lite för fort (ca 25 km/h) genom en kurva med vatten och lera (glashalt). Framdäcket gled undan och hojen bara gled i sidled under mig och landade på sin vänstra sida och gled ett par meter på våt, gammal grusväg:(

Summa summarum är:

* vänster blinkers totalkvaddad
* sprucken och repad sidokåpa
* kåpan runt lyktan sprucken (lyktan klarade sig)
* Böjd växelspak
* repad backspegel men fortfarande hel

Hojen i fråga är en grön-svart Kawasaki ZX6-R ifrån -00. Den är endast halvförsäkrad via Länsförsäkringar så jag antar att halvförsäkring inte täcker detta eftersom det borde räknas som vagnskador?

Min fråga till er är var får man tag i nya kåpor, blinkers mm till hojen? Original eller inte original spelar ingen större roll så länge passformen duger. Vad kan sluträkningen hamna på? Vad hade självrisken varit ifall jag haft helförsäkring?

Är tacksam för all hjälp jag kan få!

/Klantarsle

Summa summarum är:

* vänster blinkers totalkvaddad
* sprucken och repad sidokåpa
* kåpan runt lyktan sprucken (lyktan klarade sig)
* Böjd växelspak
* repad backspegel men fortfarande hel

Hojen i fråga är en grön-svart Kawasaki ZX6-R ifrån -00. Den är endast halvförsäkrad via Länsförsäkringar så jag antar att halvförsäkring inte täcker detta eftersom det borde räknas som vagnskador?

Min fråga till er är var får man tag i nya kåpor, blinkers mm till hojen? Original eller inte original spelar ingen större roll så länge passformen duger. Vad kan sluträkningen hamna på? Vad hade självrisken varit ifall jag haft helförsäkring?

Precis, det är helförsäkring som täcker vagnskada

bästa möjlighet för att hitta billiga orginalkåpor är www.ebay.com till ett bra pris, där hittar du säkert allt annat du behöver också.

OM du haft helförsäkring, så beror det på vilket bolag, men det finns även olika nivåer av självrisk. 3000 eller 6000 brukar vara vanliga summor, men även 20% eller minst 3000:-/6000:- finns också

Kolla med MC-skrotar här i sverige dom brukar ha grejerna du uppger. Har själv handlat mycke hos SpinninWheel. Dom brukar ta 1/3 - 1/4 del av nypris

Kina kåpor via Ebay (sök Fairings och din hoj) är nog billigaste alternativet även om du haft helförsäkring. Passformen brukar vara helt ok.

vis av egen erfarenhet av "grusvägskörning", tvätta kedjan noga och se till att den får gott med smörj.

ang pryttlarna så finns det säkert massor på E-bay och andra liknande siter.
som har det du önskar.

Kostnaden som du tänkte på ang självrisk är ju bara teoretisk eftersom du inte hade det, jag tror den är samma på din halv som du fått på hel. men du får inte glömma att lägga till kostnaden för att ta en helförsäkring, så du kommer nog se att så mkt billigare var det inte att ta helförsäkring på en såpass "gammal" hoj än att betala till dig själv samma summa och reparera.

om man räknar på det så går det ofta ganska snabbt att få det att gå ihop om man gör det själv, om man däremot lägger in det på verkstad och låter dem fixa det så kommer det att kosta mantimmar också och det är inte billigt i längden.

Tack för svaren! Har suttit och kikat runt lite och hittade www.bikebandit.com med massa originaldelar men till ett skyhögt pris. Jag får kolla runt lite på e-bay och ev. någon skrot också.

Innan nästa säsong bör den nog vara klar:(

tråkigt :/, jag ska också köpa nya kåpor till min CBR 600, då den råkade välta på gården..
har i alla fall kollat allt som finns på ebay för min årsmodell och har hittat kåp-set från 3300 till 5000kr som ser riktigt schysst ut, då inkluderar jag frakt, nästan hälften av priset är nämligen frakt.. i vilket fall, om du har tur så hittar du bara delarna du behöver eller köper du hela kåp-set, din hoj tillhör väll också en av dem som producerats rätt bra av eller har jag fel? i så fall borde du hitta en hel del i alla fall. lycka till!

Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti