Omkullblåst hoj, vad kolla?

Sezzi

Utforskare
Gick med
3 Feb 2013
Ort
Uppis
Hoj
2003 KTM 640 Enduro
Hejsan!

Kanske dum fråga men...

I min blåsiga j*vla stad kom nordanvinden och knuffade omkull min parkerade hoj. Nu är det ju en 640 enduro så nån repa på kåporna är nått jag inte direkt grämer mig över..

Jag är ju dock nooobie inom mycket med mek eller teknik på hojar så jag undrar mest över om vad jag bör kontrollera efter en hoj välter i gatan. Fotpinnar var hela, nån kåprepa vad jag kan se, handskydd på så bromshandtag tog inte i... Styret är lite vridet dock vilket jag antar är bara att lossa bult, dra rakt och skruva åt bult igen? Eller?

Är det nå andra saker som bör kontrolleras innan man drar ut med den i fart igen?
 
Kolla vätskorna, kan ju ha runnit omkring lite därinne. Fick mysko beteende vid startförsök en gång när min var vält, men det redde sig av sig självt. Det blev ett kraftigt klonk-ljud följt av startmotorstopp. I övrigt ska väl en så pass liten smäll inte ställa till med värre än fotpinnar, bromspedal, -handtag, backspeglar, styre i ditt fall mm. Justera styret, kolla så grejerna sitter ordentligt och att broms och gas funkar, så borde det vara lugnt. Kör iväg lugnt och känn efter att det känns som det ska.
 
Äsch, det är ingen fara. Lossa styrfästet, böj tillbaka, dra åt. Kolla så själva styret inte blev snett.
Kolla vätskenivåer (olja, bromsvätskor, kylarvätska) så inget har runnit ut.
Sparka lite på däcken, provbromsa och kör vidare. Din hoj är till för att ramla omkull med.
 
Äsch, det är ingen fara. Lossa styrfästet, böj tillbaka, dra åt. Kolla så själva styret inte blev snett.
Kolla vätskenivåer (olja, bromsvätskor, kylarvätska) så inget har runnit ut.
Sparka lite på däcken, provbromsa och kör vidare. Din hoj är till för att ramla omkull med.

Nä så tänkte jag med, men jag är ny med denna hojtyp så kände att en fråga här vore väl lika bra :) Gick och blev magsjuk så har inte kunnat ta itu med det, ska göra som du säger ASAP! Tack för svaren !
 
Kolla tändlåset samt startspärr att det inte ramlar isär, 2 mina hojar som vält fick problem att startas pga av glapp.
 
Kolla tändlåset samt startspärr att det inte ramlar isär, 2 mina hojar som vält fick problem att startas pga av glapp.
Låter som att de var väldigt gamla eller hade redigt slitna tändninglås om dom började krångla av att välta?
 
Låter som att de var väldigt gamla eller hade redigt slitna tändninglås om dom började krångla av att välta?

Nej men ett Fotbollsderby dryga kilometerna från min parkeringsplats såg till att de blev rejält slitna snabbt :mad: men så är det att bo i gnagarland.Men det är många år sedan nu.

Växelväljaren och kopplingshandtaget drabbas om den välter till vänster. Det lät som din föll åt höger ?
 
Last edited:
Jag hade även kollat stödet? Så den inte välter igen när det börjar blåsa lite;)
 
Den välte åt höger så det var inte stödets fel och stödet tog ej skada då förstås :)

Problemet är att det kan blåsa "mycket" i den här jäkla stan ibland (det här hände i samma veva: http://www.expressen.se/nyheter/stark-blast-i-uppsala--ett-tak-har-blast-ner/).

Kopplingshandtaget etc kommer aldrig i kontakt med marken pga handskydden, ser en klar fördel i att ha såna hehe! Kunde inte se någon olja på plattorna under så inget borde ha läckt ut, men ska självklart kolla nivåerna också.

Återkommer efter noggrann inspektion, tror det bara var styret dock.

Kan tipsa om att inte ha på kapell när det blåser satan (jag var bortrest...).
 
Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Back
Top