omkörningar

Hur gör du normalt omkörningar när du närmar dig långsammare fordon framför ?


  • Antal röstningar
    0

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Det finns lite olika körstilar bland hojåkare (och det avspeglar sig säkert också nu när man kör bil - i alla fall är det så för mig, om än något nertonat). Ponera att du är ute och kör på en halvstor landsväg och ser att det ligger några bilar en bit fram som du närmar dig. Vad är ditt tillvägagångssätt ?
 
Last edited:
Jag röstade på första..bil eller hoj..måste ligga först..jag tror jag är störd :japp Det stör ivarjefall min mamma när hon har turen att åka med mig :P Hon påstår att det stressar henne...men det stressar mig om jag inte kan köra om..:va
 
Nursey skrev:
2634121 Jag röstade på första..bil eller hoj..måste ligga först..jag tror jag är störd :japp Det stör ivarjefall min mamma när hon har turen att åka med mig :P Hon påstår att det stressar henne...men det stressar mig om jag inte kan köra om..:va


hmmm ja det e nog för det mesta man ligger före ..... men iaf jag har en tendens att komma ifatt fler bilar..å då e man ju inte först :rolleyes:
där kommer frågan in igen. jag kryssa i 2 utan att tänka mig för..men har jag bra sikt så drar jag på när det endå finns en lucka...
 
Det är som med hojåkningen. Jag försöker hålla så jämn fart som möjligt och försöker flyta förbi sengångare så smidigt som möjligt. hatar att komma ikapp och fastna i kö. Bättre att anpassa farten lite (gärna uppåt) så man tar omkörningen "på rull"
Fast på äldre dar :va så har jag faktiskt lyckats bli bättre på att ligga kvar i kön när jag kör bil, men då gäller det att jag är lugn och utvilad. Stressad eller trött så blir det alldeles för mycket omkörningar. Halvjobbigt att ligga och stressa på och pressa sig om några stycken för att sedan när man kommer in till stan ha tjänat 20 meter vid rödljuset...
 
:va Om du ligger först i kön så är det du som kör långsamt och stoppar upp trafiken. så då kan du inte bli stressad av att du
inte kan köra om eftersom det är du som borde bli omkörd.
Nursey skrev:
2634121 Jag röstade på första..bil eller hoj..måste ligga först..jag tror jag är störd :japp Det stör ivarjefall min mamma när hon har turen att åka med mig :P Hon påstår att det stressar henne...men det stressar mig om jag inte kan köra om..:va
 
Hasse L skrev:
2635252 :va Om du ligger först i kön så är det du som kör långsamt och stoppar upp trafiken. så då kan du inte bli stressad av att du
inte kan köra om eftersom det är du som borde bli omkörd.
Okej..jag tänkte mer än jag skrev..jag lägger mig först (kör om..lugnt o fint)..och det är sällan någon ligger nära bakom när jag kört om. Långsam är jag inte!
 
TomK skrev:
2634100 Det finns lite olika körstilar bland hojåkare (och det avspeglar sig säkert också nu när man kör bil - i alla fall är det så för mig, om än något nertonat). Ponera att du är ute och kör på en halvstor landsväg och ser att det ligger några bilar en bit fram som du närmar dig. Vad är ditt tillvägagångssätt ?

För mig är det faktiskt väldigt stor skillnad. Antar det har med att göra att på mc så kommer man förbi så mycket lättare. Sjukt nog får jag nog även en större kick av att köra om med mc än bil. Om det är accet eller bara en större känsla av fara/frihet vet jag inte. :huvet
 
Svårt att välja alt. 4 eftersom det inte framgår hur stor luckan är. Dvs är det ett riskmoment med i bilden eller är det lugnt?
Annars gör man nog så, om man har möte på långt håll.
 
Något jag tror nästan Alla hojåkare gör fel när dom ska köra om är att det är för liten lucka till framförvarande innan man väjer ut i vänster körfält för att brassa satan så att säga..

tyvärr kan bilister göra PRECIS vad som helst..

efter olyckan '05 så har jag börjat gå ut extra tidigt för att just undvika bilister som t ex utan synbar anledning kastar sig på hejdaren när man precis ska köra om.

innan '05 skulle jag valt val 4, nu blir det 3:an. :)

/z
 
Det har ju varit insändardebatter i UNT på senare tid om omkörningar och om man ska gå åt sidan eller inte.

Det är märkligt; vid tät trafik på E4:an norr U-a där jag ofta kör.
Om jag kör bil och kör om så får man vänta tills det blir en lucka i mötande körfält, för det är sällan någon går ut på vägrenen.

När jag kör hoj och kör om, då kastar sig ofta bilen framför den nyss omkörda bilen ut på vägrenen, med följd att jag "måste" fortsätta köra om.
Jag svarade 3:an
På väjerräckesvägar gäller 4:an (det är klart det finns ingen mötande trafik, MEN, jag vill inte ligga bakom en tradare i 80Km/h i 2Km)
 
Last edited:
zeal skrev:
2635538efter olyckan '05 så har jag börjat gå ut extra tidigt för att just undvika bilister som t ex utan synbar anledning kastar sig på hejdaren när man precis ska köra om.

innan '05 skulle jag valt val 4, nu blir det 3:an. :)
Fast alternativ 3 är ett passivt körsätt och det är ofta farligare än att köra aktivt (alt 4) och själv skapa de tillfällen när man kan/vill köra om. Så lite "närkontakt" med andra trafikanter som möjligt. Man vill ge sig själv handlingsfrihet och utrymme för initiativ. Det innebär också bl.a. att det är du som ska vara snabbast på vägen, så att ingen kommer ifatt (bara fokus framåt). Men försök övertyga polis och vv m.fl. om att du ägnar dig åt säkerhetskörning, när du klockas i dubbel skylthastighet...

Eld och rörelse! ;)
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Back
Top