Omkörning??

Poke

"gnnnZZ%?!§*>^ &lt ;£
Gick med
12 Feb 2004
Hoj
Bandit 1200s -99/såld, trampcykel :-(
Jag funderar!!! Ni vet den där vägskylten med två bilar på som förbjuder omkörning har ju ett förbehåll ,som säger att det är ok att köra om fordon typ moped o mc utan sidvagn.Om man kör bil ja!!!!Men om man kör mc och vill köra om en bil så borde det väl bli samma sak,eller hur! :confused: :confused: Fan vet och nu börjar jag bli trött på att fundera över detta varenda gång biljävlarna är i vägen.
med risk för att bli idiot klassad :kocko :
Önskar svar på min fundering av någon som VET och ingen som TROR!! :Bugar

Jepp! Stämmer ..man får köra om med mc ...

mvh Mar

poke skrev:
Jag funderar!!! Ni vet den där vägskylten med två bilar på som förbjuder omkörning har ju ett förbehåll ,som säger att det är ok att köra om fordon typ moped o mc utan sidvagn.Om man kör bil ja!!!!Men om man kör mc och vill köra om en bil så borde det väl bli samma sak,eller hur! :confused: :confused: Fan vet och nu börjar jag bli trött på att fundera över detta varenda gång biljävlarna är i vägen.
med risk för att bli idiot klassad :kocko :
Önskar svar på min fundering av någon som VET och ingen som TROR!! :Bugar

Jag ställde den frågan då jag övade teori, har för mig att det va som så att du får inte köra om ett fordon med fler än två hjul, ovavsett vad du kör. Rätta mig om jag har fel....

Bryr mig inte om det nu, vill man köra om kör man om, ifall det känns lämpligt och inte allt för riskfyllt :gnissla

Skylten betyder att du inte får köra om fyrhjuliga fordon oavsett vad du själv åker så du får inte köra om bilar med hoj. Trist men så var det när jag tog körkort i alla fall.

Nej tvåa. =(

Och nu blev förvirringen total!!Det finns ju inte en bokjävel som man kan läsa om det heller!Det borde finnas någon körskolelärare i det här forumet!?

NSR_Martin skrev:
Jag ställde den frågan då jag övade teori, har för mig att det va som så att du får inte köra om ett fordon med fler än två hjul, ovavsett vad du kör. Rätta mig om jag har fel....

Bryr mig inte om det nu, vill man köra om kör man om, ifall det känns lämpligt och inte allt för riskfyllt :gnissla

stämmer har gjort teorin nyligen och den säger att man bara får köra om fordon med två hjul eller mindre oavsett vad du kör själv.

Vägverket vet :fakta
1.2.63
Omkörning förbjuden Märket anger förbud att köra om andra
motordrivna fordon än sådana tvåhjuliga
mopeder eller motorcyklar som saknar
sidvagn. Förbudet gäller till den plats
där märke 1.2.70.2 satts upp.

1.2.70
Slutmärken

1.2.70.2 Slut på omkörningsförbud
1.2.70.3 Slut på omkörningsförbud för lastbil
Källa

perkihlen skrev:
stämmer har gjort teorin nyligen och den säger att man bara får köra om fordon med två hjul eller mindre oavsett vad du kör själv.

3 hjul elle mindre.. så e det på skylten iaf...
Vet inte om man får köra enhjuling på vägen :hihi :hihi

Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...