Ominstallera XP???

"Gurra"

Ny medlem
Gick med
18 May 2004
Hoj
Ninja ZX9-R & XR650R
Hej!
Jag har ett problem med syrrans PC. Det är en hyrPC från Fujitsu/Siemens.
När jag vill ominstallera XP från recoverycdn så fyller den bara på med fler versioner av XP så varje gång jag startar burken får jag välja på oilka XP?!? Precis som om man skulle vilja ha olika användare.
Det jag vill göra är att formatera hårddisken och köra in XP igen. Jag gissar att jag behöver en boot CD för att den ska fatta att den har en CD-läsare efter installationen? Var gör jag en boot CD?
Kan jag göra på något annant sätt?
:kocko
/ G

Fatta att du har en cd EFTER installationen? Du menar efter FORMATERINGEN?
För det behöver du ingen boot cd iaf, bara att ställa in i BIOS att datorn ska läsa från cd före hårddisken...

Gurra skrev:
Hej!
Jag har ett problem med syrrans PC. Det är en hyrPC från Fujitsu/Siemens.
När jag vill ominstallera XP från recoverycdn så fyller den bara på med fler versioner av XP så varje gång jag startar burken får jag välja på oilka XP?!? Precis som om man skulle vilja ha olika användare.
Det jag vill göra är att formatera hårddisken och köra in XP igen. Jag gissar att jag behöver en boot CD för att den ska fatta att den har en CD-läsare efter installationen? Var gör jag en boot CD?
Kan jag göra på något annant sätt?
:kocko
/ G

Tjo!

av en ren händelse så råkar jag jobba som servicetekniker för FS :)

inte för att det spelar så stor roll i detta fallet.

efter att du har bootat med windowsskivan, se till att du tar bort partitionen som har windows installerat, detta går att göra på menyn som kommer efter att du har tryckt F8 för att acceptera avtalet. välj D (tror jag) för att ta bort partitionen, och sen får du antingen skapa en ny partition, eller så låter du programmet sköta det åt dig (minns ej exakt hur det ser ut)

sen så är "alla dubbla installationer" borta

hoppas det hjälper :)

JoUh skrev:
Fatta att du har en cd EFTER installationen? Du menar efter FORMATERINGEN?
För det behöver du ingen boot cd iaf, bara att ställa in i BIOS att datorn ska läsa från cd före hårddisken...

Yes, jag menar efter formateringen.
Jag har redan ändrat i BIOS att den ska boota från cd istället för diskett. Ska testa ikväll.

xfader skrev:
Tjo!

av en ren händelse så råkar jag jobba som servicetekniker för FS :)

inte för att det spelar så stor roll i detta fallet.

efter att du har bootat med windowsskivan, se till att du tar bort partitionen som har windows installerat, detta går att göra på menyn som kommer efter att du har tryckt F8 för att acceptera avtalet. välj D (tror jag) för att ta bort partitionen, och sen får du antingen skapa en ny partition, eller så låter du programmet sköta det åt dig (minns ej exakt hur det ser ut)

sen så är "alla dubbla installationer" borta

hoppas det hjälper :)

Kan jag få den helt "ren" om jag tar bort alla partitaioner och kör in XP igen? Det ligger mycket konstigt på C: och jag fattar inte var det kommer ifrån.
/G

Gurra skrev:
Kan jag få den helt "ren" om jag tar bort alla partitaioner och kör in XP igen? Det ligger mycket konstigt på C: och jag fattar inte var det kommer ifrån.
/G
tar du bort alla partoiner och skapar en ny, då försvinner allting ifrån c:\. du får sedan upp en fråga om att formatera partionen. välj där NTFS (snabb). Tar du bara NTFS så tar det väldans lång tid.

Strunta i recovery-skiten och kör en "ren" XP-installation om du har en skiva.
Program som du vill ha inne sedan brukar väl oftast följa med separat också.
Så slipper du allt mög som brukar inkluderas till ingen nytta.

Ok, jag stjäl tråden lite...

Om en trialversion har gått ut, kan man då på något sätt lura datorn genom att installera om programvaran eller finns den infon kvar i registret? Om den gör det, hur får man bort den?

I rent nyfikenhetssyfte alltså.... :)

Lugn skrev:
Ok, jag stjäl tråden lite...

Om en trialversion har gått ut, kan man då på något sätt lura datorn genom att installera om programvaran eller finns den infon kvar i registret? Om den gör det, hur får man bort den?

I rent nyfikenhetssyfte alltså.... :)

Hmm, det borde gå med program som: "Advanced Uninstaller" & sedan köra "Registry Cleaner", Du får prova dig fram! :)

Nyheter
Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8