Hej!
Min dator går jättesegt särskilt när man ska starta den...tar evigheter innan man kommer in.
Nu undrar jag och det är säkert en jättetråkig fråga som irriterar många
datortekniker här på forumet men men...
Hur omformatera datorn?
Hittade en sida om det och antar att det är "Ominstallation av tidigare operativsystem på en partition och formatering:" jag ska göra.
http://www.maratonmannen.se/
1. Ställ in i BIOS att CD-ROM ska vara första bootalternativet/1st Boot Device.
2. Starta om datorn med XP-skivan i.
3. Tryck valfri tangent för att starta från CD…
4. För att installera XP på S-ATA disk kopplat till kontrollerkort, tryck F6. Meddelas längst ner på skärmen.
För att installera XP på IDE disk, gå till punkt 7.
5. Tryck S för att installera fler styrenheter. Var beredd med drivrutinsdisketten och stoppa i den.
6. Välj drivrutin för aktuellt operativsystem. Efter installationen är klar, tryck Retur för att fortsätta XP-installationen.
7. För att installera Windows tryck Retur.
8. Tryck F8 för att godkänna licensavtalet.
9. Tryck Esc för att installera en ren kopia av XP utan att reparera. Befintliga partitioner visas. Tryck D för att ta bort den markerade partitionen.
10. Partitionen du vill radera är en systempartition. För att radera tryck Retur. Du har angett att du vill ta bort partitionen C: Partitionen1 xxxx MB. För att ta bort tryck L. Se bilder.
11. Opartitionerat utrymme visas. Här kan man välja om man vill ha en eller fler partitioner. För att göra fler partitioner se punkt 5 nästa stycke. Tryck Retur för att installera XP på det markerade alternativet. Välj filsystem och tryck Retur för att fortsätta.
12. Disken formateras och filer börjar kopieras in.
13. Därefter startar datorn om och installationen börjar.
Fråga 1: Stämmer det som står ovanför? Är något glömt eller bör något tilläggas?
Fråga 2: S-ATA eller IDE disk???
Gällande säkerhet:
Fråga 3: Angående alla säkerhetsuppdateringar som jag gjort via windows update.
Kan man ladda ner den senaste uppdateringen och bränna innan man formaterar om datorn eller måste man ladda ner ALLA uppdateringar som gjorts?
Min dator går jättesegt särskilt när man ska starta den...tar evigheter innan man kommer in.
Nu undrar jag och det är säkert en jättetråkig fråga som irriterar många
datortekniker här på forumet men men...

Hur omformatera datorn?
Hittade en sida om det och antar att det är "Ominstallation av tidigare operativsystem på en partition och formatering:" jag ska göra.
http://www.maratonmannen.se/
1. Ställ in i BIOS att CD-ROM ska vara första bootalternativet/1st Boot Device.
2. Starta om datorn med XP-skivan i.
3. Tryck valfri tangent för att starta från CD…
4. För att installera XP på S-ATA disk kopplat till kontrollerkort, tryck F6. Meddelas längst ner på skärmen.
För att installera XP på IDE disk, gå till punkt 7.
5. Tryck S för att installera fler styrenheter. Var beredd med drivrutinsdisketten och stoppa i den.
6. Välj drivrutin för aktuellt operativsystem. Efter installationen är klar, tryck Retur för att fortsätta XP-installationen.
7. För att installera Windows tryck Retur.
8. Tryck F8 för att godkänna licensavtalet.
9. Tryck Esc för att installera en ren kopia av XP utan att reparera. Befintliga partitioner visas. Tryck D för att ta bort den markerade partitionen.
10. Partitionen du vill radera är en systempartition. För att radera tryck Retur. Du har angett att du vill ta bort partitionen C: Partitionen1 xxxx MB. För att ta bort tryck L. Se bilder.
11. Opartitionerat utrymme visas. Här kan man välja om man vill ha en eller fler partitioner. För att göra fler partitioner se punkt 5 nästa stycke. Tryck Retur för att installera XP på det markerade alternativet. Välj filsystem och tryck Retur för att fortsätta.
12. Disken formateras och filer börjar kopieras in.
13. Därefter startar datorn om och installationen börjar.
Fråga 1: Stämmer det som står ovanför? Är något glömt eller bör något tilläggas?
Fråga 2: S-ATA eller IDE disk???
Gällande säkerhet:
Fråga 3: Angående alla säkerhetsuppdateringar som jag gjort via windows update.
Kan man ladda ner den senaste uppdateringen och bränna innan man formaterar om datorn eller måste man ladda ner ALLA uppdateringar som gjorts?