Omdrevning

BENEDICT

Max 80 på 90
Gick med
8 Feb 2006
Hoj
Crescent kompakt
Har läst lite angående omdrevning men inte kommit fram till vad som är bäst.

Har funderingar på att dreva om min 600 nu när jag skall beställa nytt drivpaket.

Att den har en maxhastighet på 270 är väl inte så betydande så maxhastigheten inte är det jag är ute efter. Jag vill att den blir lite mer orolig och pigg.

Hur mycket skall man gå upp bak? 4-6 taggar? Bör jag göra om nånting med framdrevet?

Vad blir topfartsförlusten om jag lägger till 4-6 extra taggar? Och märker man stor skillnad?

1 kugge fram motsvarar ungefär 3 bak.

ett framdrev kostar 100 lappen, ett bak 3 ggr så mkt.

vill du bara testa skillnaden, glid in på vincents o köp ett framdrev med en kugge mindre än orginal. bör gå att montera med orginalkedja på.

ska du ändå byta drivpaket sen så köp ett med tre mer bak och orginal fram.

tröttnar du sen på det så släng på det framdrev du köpte tidigare.

1 kugge mindre fram, om du ligger hyfsat nära varvstoppet nu borde göra ungefär 255 km/h toppfart enligt mätaren när varvstoppet bryter.

1 mindre fram, 3 mer bak, kvalificerad gissning, ca 240, och en kraftig ökning i acceleration.

droppade en tand fram på min cbr 600 -88, och hon ökade 10 km/h i toppfart, med bättre ax. dock var 6an väldigt högt växlad i det fallet.

Last edited:
1 kugge fram motsvarar ungefär 3 bak.

ett framdrev kostar 100 lappen, ett bak 3 ggr så mkt.

vill du bara testa skillnaden, glid in på vincents o köp ett framdrev med en kugge mindre än orginal. bör gå att montera med orginalkedja på.

ska du ändå byta drivpaket sen så köp ett med tre mer bak och orginal fram.

tröttnar du sen på det så släng på det framdrev du köpte tidigare.

1 kugge mindre fram, om du ligger hyfsat nära varvstoppet nu borde göra ungefär 255 km/h toppfart enligt mätaren när varvstoppet bryter.

1 mindre fram, 3 mer bak, kvalificerad gissning, ca 240, och en kraftig ökning i acceleration.

droppade en tand fram på min cbr 600 -88, och hon ökade 10 km/h i toppfart, med bättre ax. dock var 6an väldigt högt växlad i det fallet.

Tack för infon.
Ja accelrationen är jag ute efter. Jo när jag ändå skall byta drivpaket till våren så tror jag att jag satsar på 3 kuggar mer bak. 3-4/5 eller vad man kan välja. Känns som att 240 räcker för mig då jag inte ofta ligger över de hastigheterna. Varken på bana eller landsväg

/M

Trådlyft

Vad gäller denna tabell för båge?

Funderar på att dreva om min R1 -00 litegrann. Min förra 99a bytte jag till ett mindre fram men jag tänkte ta lite till på denna för att få ner toppfart en aning. Jag vet inte vad hojen går i med en mindre men kapa bort 15km/h kanske? Om man jämför före och efter, sen kan den väl teoretiskt gå fortare om den orkar varva ur.

Hade också gsxr 750 -00 nerdrevad en kugg fram, denna utväxling vore rätt lagom att försöka hitta på min r1. Vad kan det bli jag får dreva till då?

Vad gäller denna tabell för båge?

Funderar på att dreva om min R1 -00 litegrann. Min förra 99a bytte jag till ett mindre fram men jag tänkte ta lite till på denna för att få ner toppfart en aning. Jag vet inte vad hojen går i med en mindre men kapa bort 15km/h kanske? Om man jämför före och efter, sen kan den väl teoretiskt gå fortare om den orkar varva ur.

Hade också gsxr 750 -00 nerdrevad en kugg fram, denna utväxling vore rätt lagom att försöka hitta på min r1. Vad kan det bli jag får dreva till då?

Ska du köra på gata är min uppfattning att en kugg fram eller 2-3 bak är fullt tillräckligt, speciellt på en tusing. Det blir ett hysteriskt växlande med mer.

Ska du köra på gata är min uppfattning att en kugg fram eller 2-3 bak är fullt tillräckligt, speciellt på en tusing. Det blir ett hysteriskt växlande med mer.

Vad blir det för teoretisk toppfartsskillnad med ett fram?
Har hört om ökat slitage på drivlina om man går ner på framdrev, varför?

Om vi säger att hojen gör 270 vid varvstopp, vad ska den drevas med för att ha 250/255 vid varvstopp?

Vad blir det för teoretisk toppfartsskillnad med ett fram?
Har hört om ökat slitage på drivlina om man går ner på framdrev, varför?

Om vi säger att hojen gör 270 vid varvstopp, vad ska den drevas med för att ha 250/255 vid varvstopp?

Ett ökat slitage p.g.a. att kedjan "böjs" mer ju mindre framdrev man monterar, tror att det dock är ett marginellt slitage med ett kugg mindre. Orginal får du i princip aldrig din hoj att varva ut. Varför vill man att den ska varva ut i 250? Som jag skrev innan det blir ett jäkla växlande om man drevar mer. Den kommer att varva ut för snabbt på varje växel. Min uppfattning är att det bara blir jobbigt och tråkigt.

Ett ökat slitage p.g.a. att kedjan "böjs" mer ju mindre framdrev man monterar, tror att det dock är ett marginellt slitage med ett kugg mindre. Orginal får du i princip aldrig din hoj att varva ut. Varför vill man att den ska varva ut i 250? Som jag skrev innan det blir ett jäkla växlande om man drevar mer. Den kommer att varva ut för snabbt på varje växel. Min uppfattning är att det bara blir jobbigt och tråkigt.

Det var mest ett riktmärke för hur mycket jag ville sänka farten jämfört med den 750 som jag hade, jag växlar ju ingenting när man kör på mindre vägar och det var det jag ville få fram i alla fall. Hysteriskt är häftigt, sen kanske man tröttnar efter att tag men då får man ju göra om igen. :-)

Det var mest ett riktmärke för hur mycket jag ville sänka farten jämfört med den 750 som jag hade, jag växlar ju ingenting när man kör på mindre vägar och det var det jag ville få fram i alla fall. Hysteriskt är häftigt, sen kanske man tröttnar efter att tag men då får man ju göra om igen. :-)

Hur kör du på mindre vägar?

Hur kör du på mindre vägar?

Blandad fart, halvt aktivt men mycket blir samma fart hela tiden för jag tycker det blir för stora fartskillnader när man gasar så som den är växlad nu. Min förra 99a som var nerdrevad ett fram var nästan bra.

Nerdrevad gsxr 750 var kanon. 270 kör jag ju aldrig, brukar ha som måtto att om man kan köra över 200 på en väg så är den för rak, tänkte anpassa lådan för körning mer inom det området nämligen.

Mera växlingar mellan 100-200 typ.

Blandad fart, halvt aktivt men mycket blir samma fart hela tiden för jag tycker det blir för stora fartskillnader när man gasar så som den är växlad nu. Min förra 99a som var nerdrevad ett fram var nästan bra.

Nerdrevad gsxr 750 var kanon. 270 kör jag ju aldrig, brukar ha som måtto att om man kan köra över 200 på en väg så är den för rak, tänkte anpassa lådan för körning mer inom det området nämligen.

Mera växlingar mellan 100-200 typ.

Okey, jag kör ofta i 200. Har brott, på kurviga vägar är det mer 30 - 140 kanske 2an 3an mestedels! Lycka till, ska dreva ned min ett kugg fram, ska till gotland ring nästa vecka så tiden är knapp och det var det enda de hade. Sen korta av kedjan - Dr.Bike kan sina saker :tummenupp

Tanken är ju som sagt att få ner farten litegrann och få ett jämnare tempo ute på vägarna innan något dumt händer...

Nyheter
Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Harley‑Davidson ”Creators Custom Clash”

Harley‑Davidson drar igång ...

Di Giannantonio tillbaka som vinnare!

Fabio Di Giannantonio är fö...

The Distinguished Gentlemans’s Ride – Körs i morgon!

Den 17 maj är det åter dags...

GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Back