Omdrevning - slitage på kedjan

DerClown

Ny medlem
Gick med
23 Feb 2008
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
Jag har läst mig för om att omdrevning leder till att kedjan slits lite fortare.
Vad beror det på?

Är det skillnad på fram och bak?

Kollar på en Gixxer som är omdrevad til +5 bak, låter ganska overkill enligt mig.
Vad gör en sådan omdrevning åt slitagen?

Det du menar är om man går ner i storlek (fram då) eftersom ett mindre drev snurrar mer så slits drevet snabbare. Kedjan vete fan om den blir påverkad av just det.

+5 bak ger ju en gasglad och nästan som gjort för wheelie och showkörning (kallas väl för pizzadrev om du går upp ännu mer i storlek).

Som sagt - kedjan blir inte påverkad men drivpaketet (framdrevet om du drevar ner) slits slits ner snabbare.

Senast fick jag ut ungefär två framdrev på en kedja och ett bakdrev.

Dragkraften i kedjan ökar när kedjan närmar sig momentcentrum, samt att kedjan vinklar sig mer/länk ju mindre drevet är. Alltså mer friktion när kedjan ska böjas fram och tillbaka .
10-11 kuggar är nog vad som är fysiskt möjligt att överhuvudtaget ha som kedjehjul. Om man ska någon som helst livslängd. Vid 15 kuggar börjar livslängden bli bra
Så ska man ta hänsyn till om kedjan får fri väg mellan dreven. Svingen kan bli ganska ful om man har för litet framdrev.
Har man stort drev då blir det stora centrifugalkrafter istället......

Mats

Det som ger ökat slitage vid mindre framdrev, är huvudsakligen den ökade polygoneffekten.
Polygoneffekt kan (i kedjetransmissioner) liknas vid att kedjan vid minskat kuggantal alltmer börjar uppfatta framdrevet som en månghörning isf ett hjul. Detta ger varierande vinkelhastighet på det lilla drevet, torsionssvängningar i axeln/axlar samt ökade ingreppspulser i kedjan.

Eftersom framdrevet är det minsta drevet, så är det oftast bättre ur livslängdssynpunkt att gå upp i kuggantal bak.
Men har man säg 22T fram, så är det ju okritiskt vilket man väljer.

Sen borde nog motoreffekten fördelade på 6 kugg ge lite större belastning på både kugg och länk än samma hästar fördelade på 8 kugg.

Samt att kedjan ska snurra så många varv som möjligt innan den träffar samma kugg igen, vilket man kan få problem med vid omdrevning.

Gearingcommander är jävligt bra :tummenupp

Nyheter
Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...