Omdrevning Ducce 999S?

Edward

Svänger det så rockar det!
Gick med
15 Oct 2004
Hoj
Ducati 999R och 1098S Tricolore
Hej alla glada!

Jag har en Ducce 999S och funderar på att dreva om den. Toppfarten bryr jag mig inte om, det finns så det räcker :tummenupp Ska jag dreva om både fram och bak? Och isf till vilket antal kugg? Original är det 15 och 36. Det vanligaste är väl att byta till 14 fram, men jag är inte främmande att gå upp två (?) bak också. Är det för lite? Behöver jag isf byta kedja?

/Edward

För nuvarande har jag själv 14 fram.
Har oxå provat med att ha 38 bak samtidigt. Men tycker det blev lite för mycket. Om man nu inte gillar o slanga mycket förstås :) .
Men det jag tyckte var jobbigast, var när man låg på landsväg... blir lite jobbigt o ligga på så höga varv hela tiden. Samtidigt så drar den lite mer soppa oxå.
Jag behövde inte byta kedja, men vet inte hur det är med din 999.

//Peppe

Ps 14/38 = ca 230km/h

Att gå ner en fram eller upp tre bak är alltid en bra idé på de större cc hojarna hos Ducati.

emullo drevade om sin 996S från 15/36 till 14/36 och skillnaden är kanonstor.

Om man sen väljer ner ett fram eller upp ibak är ju en smaksak. Drevar du om fram så behöver du bara spänna om kedjan.

Tackar för utförliga svar. Tror det blir 14 fram då. Misstänkte det, men det är alltid skönt att få sina misstankar bekräftade. Vad polarna ska bli förvånade när jag drar ifrån dem :D :tummenupp

/Edward

För er som har hyper och ska dreva om, kom ihåg att justera ride-heighten efteråt. Den ändras nämligen när man vrider excentern i baknavet.

MENSA skrev:
För er som har hyper och ska dreva om, kom ihåg att justera ride-heighten efteråt. Den ändras nämligen när man vrider excentern i baknavet.

trippelninan är japansk i det avseendet, ingen frän excenter..

/B

Keihin skrev:
Vaddå, måste man justera rajdhajten om man drevar om :confused:

/K

Du ändrar den avsevärt beroende på vart excentern är (minst påverkan på R/H i "kl6"), så det är till att mäta å ställa om ifall man drevar om, ja

/B

Edward skrev:
Vad polarna ska bli förvånade när jag drar ifrån dem :D :tummenupp

/Edward

Men bäste Edward, det räcker inte med omdrevning för att dra ifrån mig!
Kan du inte ge en utförlig rapport om hur dagens(söndag) race i roslagen gick?? :hihi

//Philip

Bj.O.rn skrev:
Du ändrar den avsevärt beroende på vart excentern är (minst påverkan på R/H i "kl6"), så det är till att mäta å ställa om ifall man drevar om, ja

/B

Bara om man drevar om bakdrevet väl? Vad menar du med "kl6"? Var skrivar och mäter man? :confused:

/K

Keihin skrev:
Bara om man drevar om bakdrevet väl? Vad menar du med "kl6"? Var skrivar och mäter man? :confused:

/K

Nej. Oavsett om du drevar om fram eller bak så måste du ju justera kedjespänningen. Låt vara att en nerdrevning fram har mindre påverkan än omdrevning bak.

Mäter? Från backen till fast punkt på ram eller från sving till fast punkt på ram.

Om du tittar på baknavet så är det (för enkelhetens skull) en hylsa med stor ytterdiameter med ett mindre hål för bakaxen som INTE sitter i mitten (alltså borrat med offset). Detta gör att om man har kedjan maximalt spänd så sjunker (eller höjs.. beror på) rideheighten ibak eftersom axeln hamnar mer i mitten av svingen.

bj.O.rn kan nog förklara bättre..

Citat från Ducati Racing.

"The high degree of adjustability is also vital since every gearing change not only alters the wheelbase, but also alters the rear ride height due to the eccentric chain adjustment system"

Last edited:
Nyheter
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...