Omdreva cb1000r

jespervejby

Ny medlem
Gick med
26 Jun 2015
Hoj
Honda cb1000r -12
Hejpå er. Någon som vet hur man får hastighetsmätaren att visa rätt om man drevar om hojen? Har en cb1000r.

Speedohealer kan du köpa. Min är med omdrevad och visar drygt 15 % för mycket med en kugg färre fram, kör dock med det så. Blev lite smått chockad när jag första gången körde med GPS och märkte hur jävla stor felmarginal där verkligen var på mätaren

Tack för ditt svar, märktes det stor skillnad på hojen efter omdrevningen? Är det lönt menar jag att kladda med det?

Jag köpte hojen som den är så har inte provat originaldrevningen. Men min hoj, hornet 600, är drevad för en bit över 260km/h från fabrik, medans toppfarten "bara" är drygt 230km/h. Pga den är så högt drevad original så får min hoj faktiskt tom en högre toppfart efter nerdrevningen, detta för att den orkar varva ut på sexan lättare. Hur din blir efter nerdrevning kan jag inte säga, men många hojar är ju lite högt drevade från fabrik för att få ner varvtal och bränsleförbrukning, så du vinner säkert på det med. Motorväg kan dock bli lite smådrygt då den kommer ligga och skrika på rätt höga varv.

Huruvida det är lönt beror ju lite på hur du kör. Motorvägar blir drygare som sagt, men kör du som mig mestadels lek och gillar att acca mycket etc så är det värt det

Last edited:
Tack för ditt svar, märktes det stor skillnad på hojen efter omdrevningen? Är det lönt menar jag att kladda med det?

Jag har drevat om min TL ett par gånger. Och, ja jag märker skillnad. Jag kuggar om bak, för man ska vara lite försiktigt med att dreva ner på framkuggen, mindre framdrev stressar kedjan mer och förkortar livslängden på den. Du får samma effekt av att dreva upp bak. det är dock inte ett 1:1.
Jag har 39 original bak, har testat 41 och 42.
42 är roligare, och jag har inget behov av att kunna maxa 275km/h... Bättre då med lite mer ax, och enklare att wheela... :hihi
Mätaren visar dock 20% fel eller så.... :lol (finns lite olika boxar att fixa med. t.ex speedoheeler, yellowbox, etc etc, men speedoheeler är nog den mest kända)

Testa lite olika, och om du kör mycket motorväg, prova ligga där en stund med den nya drevningen. Med otur hamnar du på ett otrevligt varvtal vid motorvägsfart. Bara att ändra till ett annat drev, eller inte köra motorväg... :hihi

:hej

Känner inte heller att maxa toppfart är min grej, blåsigt däröver 200.....

Provar nog byta bak ett par kugg så får vi se...:tummenupp

http://www.gearingcommander.com/

Här är en bra hjälp på hur mycket det ger att dreva fram eller bak

Jag har drevat om min TL ett par gånger. Och, ja jag märker skillnad. Jag kuggar om bak, för man ska vara lite försiktigt med att dreva ner på framkuggen, mindre framdrev stressar kedjan mer och förkortar livslängden på den. Du får samma effekt av att dreva upp bak. det är dock inte ett 1:1.
Jag har 39 original bak, har testat 41 och 42.
42 är roligare, och jag har inget behov av att kunna maxa 275km/h... Bättre då med lite mer ax, och enklare att wheela... :hihi

En del bortklippt...
:hej

Bra ide det där med större bak...i stället för mindre fram.
Precis som du är inne på så, för en viss given utväxling skall man alltid välja den kombination som ger största möjliga drev både fram och bak. Och det är som du också skriver, mycket snällare mot kedjan.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman