Omdesign av kollektor, befintligt system

Vinkel

15 grader är max för en tryck våg som sagt. 1-2 grader är för lite för att skapa ett undertryck, 7-9 grader funkar bäst, bara att prova för tvivlare. Ju mer kam överlapp ju mer noga. Men givetvis vill vi ju att det ska vara snyggt att se på också så design går före. :)

Har bestämt mig för att låta systemet vara som det är, och bara dra länkrör till dämparna. Hittade ett sätt att få plats med stödet trots att ett rör går ut på vänster sida av hojen.

Grattis! Inte avundsjuk alls :D Bygga avgas på sporthojar är sjukt knixigt pga alla yttre faktorer. Hjälpte en vän att bygga avgassystem till en 1198-snurra monterad i en 996-ram.

Det var en utmaning bra att hitta en praktisk dragning som uppfyllde längderna. Sporthojar är ju så infernaliskt kompakta. Man får ofta runda detaljer med bara 5-10 mm.s klarning, det skulle ju klassas som en tickande brandbomb i tex en bil :gnissla

Grattis! Inte avundsjuk alls :D Bygga avgas på sporthojar är sjukt knixigt pga alla yttre faktorer. Hjälpte en vän att bygga avgassystem till en 1198-snurra monterad i en 996-ram.

Det var en utmaning bra att hitta en praktisk dragning som uppfyllde längderna. Sporthojar är ju så infernaliskt kompakta. Man får ofta runda detaljer med bara 5-10 mm.s klarning, det skulle ju klassas som en tickande brandbomb i tex en bil :gnissla

Hehe, jag har ~1mm på bägge sidor mellan motor och oljekylet.. och där bak så tar ena upphängningsfjädern i undre fjädervarvet på öhlinaren i fullt utsträckt läge.. Sen blir det att försöka undvika att burkarna gnuggar svingen samtidigt som jag får adekvad nerläggningsvinkel då hojen ändå mestadels går på bana.

Hehe, jag har ~1mm på bägge sidor mellan motor och oljekylet.. och där bak så tar ena upphängningsfjädern i undre fjädervarvet på öhlinaren i fullt utsträckt läge.. Sen blir det att försöka undvika att burkarna gnuggar svingen samtidigt som jag får adekvad nerläggningsvinkel då hojen ändå mestadels går på bana.

Apropå öhlinare så kan det vara bra att tänka på att inte låta röret ligga för nära gasbehållaren utan ngn form av isolering, men det har ju du säkert koll på som kör bana. Fjädringen kan ju säkert bli rätt svårpredikterbar om gasbehållen i varierande grad hettas upp beroende på motorbelastning och fartvind mm.

Har inte hört om ngn gasbehållare/dämpare som exploderat tillföljd av närgånget avgas, men när jag betraktar vissa tillbehörssystem så kan jag inte undgå att undra varför. På en del italienska sporthojstwinnar sitter ju bakdämparen i det närmaste installerad som en kebabgrill: omgiven av heta rör :gnissla.

2004-Ducati-998S-Final-Edition-Rear-Shock-199x300.jpg

Last edited:
Apropå öhlinare så kan det vara bra att tänka på att inte låta röret ligga för nära gasbehållaren utan ngn form av isolering, men det har ju du säkert koll på som kör bana. Fjädringen kan ju säkert bli rätt svårpredikterbar om gasbehållen i varierande grad hettas upp beroende på motorbelastning och fartvind mm.

Har inte hört om ngn gasbehållare/dämpare som exploderat tillföljd av närgånget avgas, men när jag betraktar vissa tillbehörssystem så kan jag inte undgå att undra varför. På en del italienska sporthojstwinnar sitter ju bakdämparen i det närmaste installerad som en kebabgrill: omgiven av heta rör :gnissla.

Det sitter äckligt nära, dock så långt ifrån som jag har haft möjlighet att dra det med tanke på svingen.

http://wintermute.csbnet.se/~zilog/hojen/exhaust_201010xx/PICT0212.JPG

http://wintermute.csbnet.se/~zilog/hojen/exhaust_201010xx/PICT0189.JPG

Explosioner är jag inte rädd för, dock har jag redan med originalsystemet observerat att i slutet av ett pass, så är fjädringen svampigare än när man kör ut med kall hoj. En effekt jag gärna minskar, men får se senare om jag får plats med värmeplåt eller inte.

Det sitter äckligt nära, dock så långt ifrån som jag har haft möjlighet att dra det med tanke på svingen.

http://wintermute.csbnet.se/~zilog/hojen/exhaust_201010xx/PICT0212.JPG

http://wintermute.csbnet.se/~zilog/hojen/exhaust_201010xx/PICT0189.JPG

Explosioner är jag inte rädd för, dock har jag redan med originalsystemet observerat att i slutet av ett pass, så är fjädringen svampigare än när man kör ut med kall hoj. En effekt jag gärna minskar, men får se senare om jag får plats med värmeplåt eller inte.

Kan just inget om detta med hur dämparen påverkas, men din dragning är ju iaf inte värre än vad jag sett på Ducati. En slö metod att skona dämparen är ju att linda röret där det går som närmast dämparen, och fästa bandaget med slangklämmor eller metallstraps där lindningen börjar och slutar. Men du har ju också tig ser jag, så då kan man ju tillverka en liten plåtsköld om man vill!

Last edited:
Kan just inget om detta med hur dämparen påverkas, men din dragning är ju iaf inte värre än vad jag sett på Ducati. En slö metod att skona dämparen är ju att linda röret där det går som närmast dämparen, och fästa bandaget med slangklämmor eller metallstraps dör lindningen börjar och slutar. Men du har ju också tig ser jag, så då kan man ju tillverka en liten plåtsköld om man vill!

Japp, tar nog det som extranummer när jag kommit så långt att jag vet att det blir en mc-sommar 2011 med ;)

Gällande det här med dämpare och värme, så observerade jag senast jag körde, att framgaffeln nog steg 20 grader ovanför omgivningens temp efter körpass. Det är inte dåligt med effekt man lägger av i oljan, och så värst viskositetsstabil är inte ens Öhlins egen olja.

Japp, tar nog det som extranummer när jag kommit så långt att jag vet att det blir en mc-sommar 2011 med ;)

Gällande det här med dämpare och värme, så observerade jag senast jag körde, att framgaffeln nog steg 20 grader ovanför omgivningens temp efter körpass. Det är inte dåligt med effekt man lägger av i oljan, och så värst viskositetsstabil är inte ens Öhlins egen olja.

Intressant! Ja då är det ju onekligen en betydande energiabsorbtion under ett pass, inte minst mtp den kylande fartvinden:näsblod

Vad jag har hört så är orginal grenröret på den nyare millen så bra så det inte lönar sig att köpa ett eftermarknadssystem, är det någon som har några åsikter om det?

Vad jag har hört så är orginal grenröret på den nyare millen så bra så det inte lönar sig att köpa ett eftermarknadssystem, är det någon som har några åsikter om det?

Jag tror inte att det stämmer, originalet har stora fula svetsfogar på insidan, samt på något ställe är rören skarvade genom att det ena är konat och intryckt _mot_ flödesriktningen i det andra, och det är flera mm i diameterskillnad i skarven.

Om du vill behålla originaldimensionerna så tror jag ett akra 2-2 (i rostfritt) till 99-03 modellen är i princip identiskt originalet, fast har snygga svetsar och övergångar. Behöver bara svetsa dit andra flänsar och sista 40mm till varje topp. Ett sånt system borde du kunna hitta för 3-4 lapp på ebay.

Jag tror inte att det stämmer, originalet har stora fula svetsfogar på insidan, samt på något ställe är rören skarvade genom att det ena är konat och intryckt _mot_ flödesriktningen i det andra, och det är flera mm i diameterskillnad i skarven.

Om du vill behålla originaldimensionerna så tror jag ett akra 2-2 (i rostfritt) till 99-03 modellen är i princip identiskt originalet, fast har snygga svetsar och övergångar. Behöver bara svetsa dit andra flänsar och sista 40mm till varje topp. Ett sånt system borde du kunna hitta för 3-4 lapp på ebay.

Jag fick svar på mina frågor i apriliatråden! Tack iaf. Jag har en 09 motor jag ska stoppa in, i min 01 ram, så jag behöver modifiera det ganska mycket, så jag tror inte det lönar sig att köpa något fint system. Har en vän som är duktig på att bygga avgassystem så tror det bästa är att låt honom göra ett system. Enligt honom är mcavgassystem mycket okomplicerade och enkla att tillverka. På de senare eftermarknadssystemen är de inte delade strax efter cylindrarna väll?

Enligt honom är mcavgassystem mycket okomplicerade och enkla att tillverka.

Med en fin rörbock, TIG svets och mekanisk talang så är det lätt. Känner du en sådan kille får du gärna PMa då min flyttade till Thailand och skaffade fru.....

Med en fin rörbock, TIG svets och mekanisk talang så är det lätt. Känner du en sådan kille får du gärna PMa då min flyttade till Thailand och skaffade fru.....

Precis, ska man kopiera säg ett Akra EVO6 eller liknande system, kommer det nog hamna på minst halva nypriset enbart i rörböjar (mandrel bends, inte cruch bends) och raka rör från ett ställe som burnsstainless.com

För min del var det billigare att köpa ett beg helsystem så jag fick en massa böjar, än att bygga från lösa bitar. Nu tvingades jag ändå beställa lite böjar från en tysk firma för att få ihop länkrören, och de 4 böjarna + 1 meter rör gick på runt 1500 spänn..

Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8