Omdesign av kollektor, befintligt system

zilog

Mr. Hardtechno
Gick med
13 Jan 2004
Ort
Landskrona
Hoj
RSV1103R -02 Magnesium, VW Polo 1.4 GTI -97
Är nu i slutklämmen på mitt ombygge av ett smaltmoto helsystem till min Aprilia. Återstående problemet är att jag tänker dra ut bägge ljuddämparna på höger sida om hojen (stacka burkarna ovanpå varandra), medans kollektorn på systemet är byggd för att ha en dämpare på varje sida om svingen.

Kollektorn/systemet ser ut som på bilderna http://wintermute.csbnet.se/~zilog/hojen/smalt_manifold_collector/

Jag vill kapa av bakänden på kollektorn helt, och ersätta med en Y-övergång till två rör som ormar sig väldigt nära varandra upp förbi svingen på höger sida. Dock kommer ju lite frågor då - är det medvetet designat, eller blivit så av ekonomiska skäl, att det enda röret sticker in i vinkel (och stryper det andra) som på bilden http://wintermute.csbnet.se/~zilog/hojen/smalt_manifold_collector/PICT0229.JPG ? Jag vill tro att jag inte påverkar effektregistret något nämnvärt om jag med samma rördimensioner som sitter där nu (60x1.5) bygger en riktigt vässad delare, som i 15 grader vinkel övergår till två rör, precis som kollektorer brukar se ut när man vill åstadkomma 2-1-2 övergång utan platsbrist. Givetvis ser jag till att få samma avstånd mellan in-delaren och ut-delaren på kollektorn (eller vad mäter man mellan?)
 
"är det medvetet designat, eller blivit så av ekonomiska skäl, att det enda röret sticker in i vinkel (och stryper det andra) som på bilden"

Ser ut som en tvättäkta snikkonstruktion. Lägre produktionskostnad. Skulle utförandet på din bild ge några prestandafördelar i förhållande till en snygg symmetrisk kollektor typ tex Burn's , ja då får det nog betraktas som olycksfall i arbetet.

Burn's-kollektor:
cutaway_big.gif


Tycker all bilder av ditt system talar för att det är ett amatörbygge av tveksam nivå. Ser ut som det är byggt av återvunna delar av ett slaktat system. Skymtar man inte en fjäderögla på ena röret inne "kollektorn".

Tårbitsbocken till höger på sista bilden är ju också obegriplig. Tar lång tid att göra och flödar sämre än en rörkrök med samma radie.
 
Last edited:
"är det medvetet designat, eller blivit så av ekonomiska skäl, att det enda röret sticker in i vinkel (och stryper det andra) som på bilden"

Ser ut som en tvättäkta snikkonstruktion. Lägre produktionskostnad. Skulle utförandet på din bild ge några prestandafördelar i förhållande till en snygg symmetrisk kollektor typ tex Burn's , ja då får det nog betraktas som olycksfall i arbetet.

Burn's-kollektor:
cutaway_big.gif


Tycker all bilder av ditt system talar för att det är ett amatörbygge av tveksam nivå. Ser ut som det är byggt av återvunna delar av ett slaktat system. Skymtar man inte en fjäderögla på ena röret inne "kollektorn".

Tårbitsbocken till höger på sista bilden är ju också obegriplig. Tar lång tid att göra och flödar sämre än en rörkrök med samma radie.

Jag gillar inte heller tårtbits-böjen för bakre flamröret, men det verkar vara något av en grej för företaget som byggt systemet. Med tanke på att bakre röret har kortare gasväg än det främre - kan det inte vara för att slöa ner gaserna lite för att matcha rörlängderna?

I övrigt har jag nog misshandlat om rören en del mha snedkapningar i främre flamröret för att få det att få plats till min hoj som ser helt annorlunda ut än ramen systemet är byggt för, bedömde att det lilla jag vinklade om främre flamröret inte påverkade nämnvärt, då även en insvetsad bit av en böj skadar flödet.

Vad menar du med rester av öglor? Jag har vinkelslipat bort lite öglor under arbetet för att få det att gå fritt från ram/motor när jag har passat in rören.
 
Jag gillar inte heller tårtbits-böjen för bakre flamröret, men det verkar vara något av en grej för företaget som byggt systemet. Med tanke på att bakre röret har kortare gasväg än det främre - kan det inte vara för att slöa ner gaserna lite för att matcha rörlängderna?

I övrigt har jag nog misshandlat om rören en del mha snedkapningar i främre flamröret för att få det att få plats till min hoj som ser helt annorlunda ut än ramen systemet är byggt för, bedömde att det lilla jag vinklade om främre flamröret inte påverkade nämnvärt, då även en insvetsad bit av en böj skadar flödet.

Vad menar du med rester av öglor? Jag har vinkelslipat bort lite öglor under arbetet för att få det att gå fritt från ram/motor när jag har passat in rören.

Vad är flamrör i dessa sammanhang? :va Jag har bara kommit i kontakt med flamrör på gasturbiner.

På bilden där man ser in i kollektorn syns konturerna av en ögla inne i dunklet, men jag såg säkert i syne.

Jag tror att tårtbitsböjen är ett sätt att få systemet att se high-tech ut, att man spinner på looken av ett avancerat tvåtaktssystem. Men med oförändrat tvärsnittsarea förstår jag inte varför man kör tårtbitsböjar. Tror knappast ätt det är ngn motståndsrelaterat beräkning bakom tårtbitsböjen. Den usla kollektorn utesluter den nivån hos tillverkaren. Jag tror att systemet ska se spejsat ut på butikshyllan.
 
Last edited:
Jag tror du har hittat ett generation 1 Smaltmoto, den senaste G3 har ett annat utförande på kollektorn.

Bilder från Smaltmoto's hemsida.

/J
 

Bifogat

  • Smalt 1.jpg
    Smalt 1.jpg
    215.7 KB · Visningar: 391
  • Smalt 2.jpg
    Smalt 2.jpg
    149.4 KB · Visningar: 212
Är nog möjligt att det är ett tidigt jag fick när jag köpte, dock ska även de tidiga ge rätt bra kurva jämfört med Akra och originalsystemen om man får tro bänkpappren som florerar på AF1-forumet. Oavsett - inget kan vara lika uselt som det som sitter standard ;)
 
Varför inte bygga ett från scratch när du ändå måste modda det så mycket? Mellan vilka varvtal vill du att systemet ska fungera bäst? Siktar du på toppeffekt eller vrid eller en kombination av båda?

/J
 
Varför inte bygga ett från scratch när du ändå måste modda det så mycket? Mellan vilka varvtal vill du att systemet ska fungera bäst? Siktar du på toppeffekt eller vrid eller en kombination av båda?

/J

Jag kan inget om detta, därför passade jag på att köpa ett vettigt beg när det dök upp. Krav var att det skulle vara i svetsbart material då jag måste routa om det pga rätt motor i fel ram. smalt-systemet är i 1.5mm 304SS, så det är väldigt hanterbart för en amatör som mig ;) Iaf vad jag har hittat skulle dessa ha vettig effektkurva jämfört med det skamliga ormbo som sitter original. Hojen kommer att vistas 80% av sin tid på bana, så ett register från mellan upp till topp är önskvärt. Jag är tveksam till att de vinkelkapade sektionerna flödar så värst dåligt, då det ändå är 16-18mm större innerdiameter än original har.

Att bygga ett från scratch i nuläget går bara inte med tanke på vad burns stainless ska ha för böjarna, och hur mycket jag redan har lagt ut i okunskap om hur enormt dyrt bygget skulle bli i slutändan - jag är för långt för att kunna backa nu. Återstår dessutom bara att få ihop bakänden av kollektorn med de (hemmabyggda) dämparburkarna som jag har på gång.
 
Jag är ingen gud på detta heller om man så säger......däremot så tror jag att just toppeffektsystem är något av det enklaste du kan bygga. Kolla på en topfuel dragster, korta headers med stor diameter=hög effekt. Iofs är de kompressormatade men även sugmotor dragsters har sådana rör. Nu måste vi ju ta hänsyn till ljudet också och då kommer ju dämparna in i bilden men där är det inte något hokus pokus heller.

Ska man däremot bygga ett system som ger båda bra toppeffekt och fint mellanregister så blir det knepigare.

Faan vet om man inte skulle bygga ett eget till den nya motorn.:tummenupp....jag vill ju ändå bara ha toppeffekt :D

/J
 
Jag är ingen gud på detta heller om man så säger......däremot så tror jag att just toppeffektsystem är något av det enklaste du kan bygga. Kolla på en topfuel dragster, korta headers med stor diameter=hög effekt. Iofs är de kompressormatade men även sugmotor dragsters har sådana rör. Nu måste vi ju ta hänsyn till ljudet också och då kommer ju dämparna in i bilden men där är det inte något hokus pokus heller.

Ska man däremot bygga ett system som ger båda bra toppeffekt och fint mellanregister så blir det knepigare.

Faan vet om man inte skulle bygga ett eget till den nya motorn.:tummenupp....jag vill ju ändå bara ha toppeffekt :D

/J

Får se det som ett experiment om jag får detta att bli bra helt enkelt ;) Den gamla motorn var så satans slö att allt lär kännas som ett kvantsteg om man jämför..

En till fråga - hur långt flyttar jag mig i registret om jag byter ut rören ut ur kollektorn från 60x1.5 mot 63x1.6mm? Just 63mm är oändligt mycket enklare att få tag i, samt finns att uppbringa inom landet.
 
Får se det som ett experiment om jag får detta att bli bra helt enkelt ;) Den gamla motorn var så satans slö att allt lär kännas som ett kvantsteg om man jämför..

En till fråga - hur långt flyttar jag mig i registret om jag byter ut rören ut ur kollektorn från 60x1.5 mot 63x1.6mm? Just 63mm är oändligt mycket enklare att få tag i, samt finns att uppbringa inom landet.

Det är i princip ingenting, går att räkna på men mellan tummen och röven 2-400RPM
 

Läste pdf dokumentet en gång...........och en gång till.......och en gång till.....det blir inte lätt att lyckas med ett hemmameck vid första försöket. Väldigt intressant dock och faktiskt förståeligt trots flera omläsningar.

Sparat i datorn, Tack Hoztic för länken.

/J
 
Läste pdf dokumentet en gång...........och en gång till.......och en gång till.....det blir inte lätt att lyckas med ett hemmameck vid första försöket. Väldigt intressant dock och faktiskt förståeligt trots flera omläsningar.

Sparat i datorn, Tack Hoztic för länken.

/J

Lite OT, men här har du såna pdf:er om lite annat än avgasrör med ;)

http://www.rogart.se/vedboden.html
 
Överdrivet noga

Kollektorn på bilden är bara design och styling trams. Ingående rör ska alltid ha ett abrupt slut oavsett var dom är i ett avgas system. Inga vinklar får vara brantare än ca 15 grader för då kan inte en tryckvåg ta sej igenom utan att lämna energi, lämnar den energi så uppstår en tryck höjning eller en effekt minskning. Det är därför utgående rör ska ha ett abrupt slut. Hur får man då till detta i en kollektor ? Enkelt i proffs verkstan men krångligt i garaget. En tratt med min 7-8 graders vinkel och max 15, med en platt svetsad gavel är det bästa. En 4-1 kollektor ger en större negativ tryckvåg jämfört med ett 2-1 men rören sitter längre ifrån varandra och tar mer plats. 2-1:an är lättare att tillverka och spar vikt jämfört med >2-1. Uträkningar på längder Ovs. tänker jag inte gå in på för detta finns beskrivet i ett oändligt antal böcker om avgassystem, aerodynamik och flödeslära för gaser. Som avslutning så kan jag säja att på de flesta standard motorer så handlar det bara om någon HK som kan härledas till avgassystemet (under förutsättning att det är någorlunda rätt från början). En motor är en enhet där alla delar har en relation till varandra. Tre fysiska grundparametrar styr effekten, volym,varvtal och kompression, alla ingående detaljer påverkar någon av dessa tre i större eller mindre grad.
Min bestämda uppfattning är att de som påverkar mest är Vevaxeln, Topplocket och Kamaxeln.
 
Vilken bild i tråden menar du? Kollektorer med rören vinkelrätt kapade och insvetsade i en platt gavel är ju inget som förekommer i racingsystem öht. Mer en förenklad metod som därför är poppis hos vedbodtrimmare eller hemgjorda turboheaders. Så gott som alla kvalitetskollektorer kilar ihop rören, dvs med längsgående sömmar.

Upptill 15 graders avvinkling låter helt fruktansvärt, möjligtvis på skorstenspipor till vedkamin. Max 1-2 grader kan man fuska tycker jag, sedan är det böj som gäller.

Tycker jag.

/J

Kollektorn på bilden är bara design och styling trams. Ingående rör ska alltid ha ett abrupt slut oavsett var dom är i ett avgas system. Inga vinklar får vara brantare än ca 15 grader för då kan inte en tryckvåg ta sej igenom utan att lämna energi, lämnar den energi så uppstår en tryck höjning eller en effekt minskning. Det är därför utgående rör ska ha ett abrupt slut. Hur får man då till detta i en kollektor ? Enkelt i proffs verkstan men krångligt i garaget. En tratt med min 7-8 graders vinkel och max 15, med en platt svetsad gavel är det bästa. En 4-1 kollektor ger en större negativ tryckvåg jämfört med ett 2-1 men rören sitter längre ifrån varandra och tar mer plats. 2-1:an är lättare att tillverka och spar vikt jämfört med >2-1. Uträkningar på längder Ovs. tänker jag inte gå in på för detta finns beskrivet i ett oändligt antal böcker om avgassystem, aerodynamik och flödeslära för gaser. Som avslutning så kan jag säja att på de flesta standard motorer så handlar det bara om någon HK som kan härledas till avgassystemet (under förutsättning att det är någorlunda rätt från början). En motor är en enhet där alla delar har en relation till varandra. Tre fysiska grundparametrar styr effekten, volym,varvtal och kompression, alla ingående detaljer påverkar någon av dessa tre i större eller mindre grad.
Min bestämda uppfattning är att de som påverkar mest är Vevaxeln, Topplocket och Kamaxeln.
 
Last edited:
Har bestämt mig för att låta systemet vara som det är, och bara dra länkrör till dämparna. Hittade ett sätt att få plats med stödet trots att ett rör går ut på vänster sida av hojen.
 
Nyheter
Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Back
Top